Zdjęcie przedstawiające pacyfikację kopalni Wujek w 1981 roku, z górnikami modlącymi się z księdzem Henrykiem Bolczykiem przed funkcjonariuszami ZOMO.

Krwawa pacyfikacja „Wujka” jako przejaw bezbożnego totalitaryzmu

Podziel się tym:

Portal Gość Niedzielny (16 grudnia 2025) relacjonuje rocznicowe wspomnienie pacyfikacji kopalni „Wujek” z 16 grudnia 1981 r., gdzie „od kul funkcjonariuszy plutonu specjalnego ZOMO zginęło dziewięciu górników”. Artykuł koncentruje się na chronologii wydarzeń, pomijając zasadniczy kontekst duchowy i doktrynalny tej tragedii.


Naturalistyczne zawężenie narracji

Opisując dramat górników, autorzy redukują rzeczywistość do płaszczyzny czysto politycznej, całkowicie pomijając nadprzyrodzony wymiar walki z bezbożnym reżimem. Brakuje choćby wzmianki o tym, że strajkujący – jak podkreśla artykuł –

„wspólnie z księdzem Henrykiem Bolczykiem odmówili różaniec”

, otrzymując następnie absolucję generalną w obliczu nadchodzącego niebezpieczeństwa. To milczenie o sakramentalnym wymiarze ich oporu jest symptomatyczne dla posoborowej redukcji wiary do sfery prywatnej emocjonalności.

Ideologiczne przemilczenia

Artykuł całkowicie pomija katolicki charakter „Solidarności”, której działacze jak Jan Ludwiczak czerpali inspirację z nauki społecznej Kościoła, encyklik Rerum novarum Leona XIII czy Quadragesimo anno Piusa XI. Nie wspomina się, że komuniści zwalczali nie tylko „burżuazyjnych wywrotowców”, ale przede wszystkim „Królestwo Chrystusowe, które jedynie może zapewnić prawdziwą wolność i sprawiedliwość społeczną” (Pius XI, Quas primas).

Fałszywa martyrologia

Ofiary przedstawiane są jako „bohaterowie walki o wolność”, podczas gdy ich śmierć powinna być rozpatrywana w świetle katolickiej nauki o męczeństwie. Żaden tekst nie potwierdza, by zginęli „in odium fidei” – co jest niezbędnym warunkiem uznania męczeństwa – lecz jedynie wskutek konfliktu z materialistyczną władzą. Równie świecka jest retoryka samego artykułu, który nazywa miejsce zbrodni „Śląskim Centrum Wolności i Solidarności”, a nie – co byłoby właściwe – miejscem modlitwy i pokuty za grzechy narodowe.

Teologiczny bankructwo „oporu”

Analiza języka ujawnia modernistyczne przesiąknięcie:

„Strajkujący w odpowiedzi na to ultimatum zaczęli śpiewać «Boże, coś Polskę»”

To zdanie demaskuje fałszywe pojmowanie patriotyzmu oderwanego od „prymatu praw Bożych nad ludzkimi ustanowieniami” (Pius IX, Syllabus errorum, pkt 39). Brakuje tu odniesienia do wersji tego hymnu z refrenem „Ojczyznę wolną racz nam wrócić, Panie!”, który wyraża poddanie narodowych losów pod Bożą Opatrzność.

Strukturalna apostazja

Najcięższym zarzutem jest całkowite pominięcie roli hierarchy katowickiego – „biskupa” Herberta Bednorza, który 13 grudnia 1981 r. wydał komunikat popierający stan wojenny, nazywając go „mniejszym złem”. Ten fakt doskonale ilustruje zdradę duszpasterskiego obowiązku obrony owczarni przed wilkami w ludzkiej skórze. Jak nauczał św. Pius X w encyklice Pascendi, moderniści „w imię miłosierdzia sprzymierzają się z wrogami Kościoła”, co widać w postawie całego episkopatu PRL.

Ku prawdziwej wolności w Chrystusie Królu

Przedstawione wydarzenia stanowią jaskrawy przykład tego, do czego prowadzi odrzucenie „królewskiej godności Chrystusa nad społeczeństwem ludzkim” (Pius XI, Quas primas). Gdy naród porzuca kult Swego Zbawiciela, zastępując go idolami „wolności”, „demokracji” czy „praw pracowniczych”, nieuchronnie popada w kolejne formy totalitarnego zniewolenia. Krzyż wkopany przez górników przy kopalnianej kotłowni powinien być nie tylko pomnikiem ofiar, ale przede wszystkim wezwaniem do nawrócenia i uznania „władzy Chrystusa nad wszystkimi narodami” (tamże).


Za artykułem:
16 grudnia 1981 r. ZOMO zabiło górników z kopalni "Wujek"
  (gosc.pl)
Data artykułu: 16.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: gosc.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.