Portal eKAI (16 grudnia 2025) relacjonuje wydarzenie na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, gdzie doszło do skandalicznego połączenia obchodów Adwentu z żydowskim świętem Chanuka. Wśród uczestników znaleźli się „biskup” senior Mieczysław Cisło, kantor Symcha Keller oraz przedstawiciele Centrum Heschela KUL. Centralnym punktem było rytualne zapalenie świec chanukowych i adwentowych, przedstawione jako wyraz „wspólnoty” i „dialogu”.
Jałowa zemsta posoborowej apostazji
Opisywana ceremonia stanowi jawną zdradę doktryny katolickiej. Sobór Trydencki w sesji XXII naucza: „Msza powinna być składana tylko Bogu (…), heretykom i schizmatykom nie wolno uczestniczyć w jej ofiarowaniu”. Tymczasem „biskup” Cisło ośmielił się stwierdzić:
„Dla nas chrześcijan, święto Chanuka jest wspólnym świętem z Żydami (…). Wszystkie wydarzenia, które Bóg zdziałał w narodzie wybranym, są częścią naszej wspólnej historii zbawienia”
To jawne odrzucenie dogmatu o nieomylnym autorytecie Kościoła w interpretacji historii zbawienia. Św. Pius X w Lamentabili potępił podobne błędy: „Dogmaty (…) są tylko interpretacją faktów religijnych” (propozycja 22).
Bluźniercza równość kultów
Równoległe zapalenie świec adwentowych i chanukowych to akt bałwochwalczego synkretyzmu. Pius XI w Quas primas ogłaszał: „Królestwo Odkupiciela naszego obejmuje wszystkich ludzi (…). Nie masz w żadnym innym zbawienia”. Tymczasem kantor Keller oznajmił:
„Prawdziwy Żyd i prawdziwy chrześcijanin w swoim sercu nosi miłość do jednego Stwórcy”
– co stanowi heretyckie zrównanie judaizmu z katolicyzmem. Św. Robert Bellarmin w De Controversiis przypomina: „Żydzi, którzy odrzucają Chrystusa, nie mogą być zbawieni”.
Modernistyczna destrukcja misji Kościoła
Ks. prof. Mirosław Wróbel z KUL posunął się do stwierdzenia:
„Budowanie mostów między wyznawcami różnych religii (…) to cel takich wydarzeń”
. To jawne odrzucenie nakazu misyjnego Chrystusa: „Idźcie i nauczajcie wszystkie narody” (Mt 28,19). Pius IX w Syllabusie potępił błąd: „Dobrą nadzieję należy żywić co do zbawienia wszystkich nie będących w prawdziwym Kościele” (propozycja 17). Dialog zastępujący ewangelizację to zdrada Krzyża.
KUL – kuźnia antykatolickiej rewolucji
Centrum Heschela KUL, organizator wydarzenia, stanowi masoński przyczółek w sercu nominalnie katolickiej uczelni. Abraham Heschel – żydowski filozof i aktywista – był współautorem soborowej deklaracji Nostra aetate, która zapoczątkowała tę apostazję. Fakt, że rektorat toleruje taką profanację, dowodzi całkowitego przejęcia KUL przez modernistów. Jak zauważył Pius X w Pascendi: „Moderniści usiłują zniszczyć nie tylko katolicką religię, ale wszelką nadprzyrodzoną wiarę”.
Komunia w bluźnierstwie
Uczestnictwo „biskupa” w obrzędzie chanukowym stanowi ciężki grzech świętokradztwa. Kanon 1258 Kodeksu z 1917 roku stanowi: „Katolikom nie wolno aktywnie uczestniczyć w obrzędach niekatolickich”. Tymczasem Cisło nie tylko uczestniczył, ale zapalił świecę w żydowskim świeczniku, co zgodnie z tradycją żydowską jest aktem religijnym. Św. Pius V w bulli Ex quo primum nakazywał: „Nie wolno wspólnie z heretykami lub schizmatykami uczestniczyć w ich świętych obrzędach”.
Adwent zdradzony
Przemilczenie eschatologicznego wymiaru Adwentu na rzecz „pokojowych” banałów stanowi kolejny przejaw modernistycznej deformacji. Leon XIII w Testem benevolentiae ostrzegał przed „fałszywym miłosierdziem prowadzącym do obojętności religijnej”. Prawdziwy Adwent przypomina o Sądzie Ostatecznym i konieczności nawrócenia – czego zabrakło w lubelskich „dialogowych” rytuałach. Zamiast nawoływać Żydów do porzucenia Talmudu i przyjęcia Chrztu, „duchowni” z KUL woleli sprofanować wieńce adwentowe.
Opisywane wydarzenie to nie „przejaw otwartości”, lecz akt zdrady katolicyzmu. Jak przepowiedział Pius X: „Modernizm jest zbiorem wszystkich herezji”. Katolik nie może uczestniczyć w takich praktykach bez utraty stanu łaski. Jedyną odpowiedzią na tę apostazję jest powrót do niezmiennych zasad wyrażonych w Quas primas: „Państwa winny uznać publiczne panowanie Jezusa Chrystusa” – nie zaś równać Jego kult z religiami odrzucającymi Jego Bóstwo.
Za artykułem:
16 grudnia 2025 | 10:00Adwent i Chanuka na KUL – wspólne światło dialogu i nadziei (ekai.pl)
Data artykułu: 16.12.2025








