Augustiańska iluzja dobra: Demaskowanie modernistycznej Nagrody Bonus „Tygodnika Powszechnego”
Portal „Tygodnik Powszechny” (17 grudnia 2025) relacjonuje wręczenie Nagrody Bonus, przedstawiając ją jako antidotum na „smoki” współczesności poprzez „szerzenie dobra”. Artykuł otwiera błędną interpretację myśli św. Augustyna, redukującą zło do „braku dobra”, by następnie promować laureatów wątpliwych moralnie kategorii – od rewizjonistów historycznych po propagatorów ideologicznych nowinek.
Fałszowanie doktryny św. Augustyna
„Zło nie jest substancją. Gdyby było substancją, byłoby dobrem. Albowiem każda substancja, o ile jest substancją, jest dobrem. Zło więc jest brakiem dobra”
Autor Michał Sowiński wypacza naukę Doktora Kościoła, sugerując, że zło jest jedynie „pustką”, którą należy „wypełnić” działaniami społecznymi. Tymczasem św. Augustyn w Państwie Bożym (XII, 7) precyzuje: „Zło nie jest bytem, lecz brakiem dobra (privatio boni), lecz ten brak jest realnym skutkiem grzechu pierworodnego”. Moderniści pomijają kluczowy aspekt: zło moralne istnieje jako aktywny wybór przeciw Bogu, nie zaś jako bierny deficyt. Pius XII w encyklice Humani generis ostrzegał przed takimi „powierzchownymi interpretacjami Ojców prowadzącymi do relatywizmu”.
Naturalizm zamiast nadprzyrodzoności
Nagroda Bonus celowo odrzuca kategorię świętości, zastępując ją świeckim humanitaryzmem. W kategorii „Lider/Liderka” wyróżniono Martę Titaniec, która rzekomo „naprawia krzywdę w Kościele”. Jednakże:
- Pojęcie „osób skrzywdzonych w Kościele” użyte jest instrumentalnie, by forsować laickie modele sądownictwa z pominięciem kanonów prawa kanonicznego (Kodeks 1917, kan. 1933 §1)
- Pomija się doktrynę o ex opere operato sakramentów – nawet grzeszny kapłan jest narzędziem łaski, co Sobór Trydencki (sesja XXIII) określił jako dogmat
Karolina Wigura, laureatka w kategorii „Media”, głosi heretycką tezę o „budowaniu wspólnoty bez zakorzenienia w prawdzie objawionej”. Tymczasem Pius XI w Quas Primas uczy: „Pokój Chrystusa w Królestwie Chrystusowym – inaczej być nie może”.
Relatywizm historyczny i technokratyczne zbawienie
„Piotr Cywiński […] dba o to, by świadectwa ofiar pozostały żywe […] jako ostrzeżenie wynikające z konkretnych ludzkich losów”
Dyrektor Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau (instytucji kontrolowanej przez postkomunistyczne państwo) zastępuje katolicką koncepcję zbawczego cierpienia świeckim kultem „pamięci”. Brakuje:
- Nawiązania do męczeństwa św. Maksymiliana Kolbe czy bł. Karoliny Kózkówny
- Uznania, że prawdziwa pamięć wymaga modlitwy za zmarłych i zadośćuczynienia (2 Mch 12, 45)
W kategorii „Technologia” nagrodzono Przemysława Kuśmierka za „usuwanie barier” dla osób niepełnosprawnych. Choć sama pomoc jest chwalebna, technokracja staje się współczesną herezją, gdy sugeruje – jak czyni to artykuł – że „innowacja może zastąpić łaskę”. Św. Pius X w Lamentabili potępił tezę 58: „Doskonałość moralna polega na gromadzeniu dóbr materialnych”.
Strukturalna apostazja „Tygodnika Powszechnego”
Przyznanie nagrody Arjunowi Talwarowi („Kultura”) za film „Listy z Wilczej” demaskuje antykatolicką agendę:
- Promuje się multikulturalizm sprzeczny z encykliką Pascendi św. Piusa X (§6)
- Ignoruje się nauczanie Leona XIII z Testem benevolentiae o „amerykanizmie” jako błędzie asymilacji obcych wpływów
Cały projekt Nagrody Bonus to realizacja modernistycznej utopii z encykliki Pascendi (§39): „Kościół musi się dostosować do cywilizacji postępowej”. Brak jakiejkolwiek wzmianki o:
- Grzechu pierworodnym jako źródle zła
- Konkretnych środkach łaski (sakramenty, modlitwa, pokuta)
- Ostatecznym celu człowieka – zbawieniu wiecznym
Jak stwierdził św. Pius X w Lamentabili (propozycja 65): „Dogmaty mogą ewoluować, by dostosować się do potrzeb czasów” – oto prawdziwy motyw przewodni tej gali apostazji.
Za artykułem:
Dobro jako praktyka (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 17.12.2025








