Portal Opoka informuje o zakończeniu 18 grudnia 2025 r. konsultacji ws. projektu „Reforma 26. Kompas jutra”, forsowanego przez ministerstwo edukacji pod kierunkiem Barbary Nowackiej. Planowane zmiany obejmują:
koncentrację na „dobrostanie” ucznia, rezygnację z wymagań edukacyjnych, usankcjonowanie niepoprawnego pisania na rzecz „znaków graficznych”, wprowadzenie ideologii klimatycznej na kilku przedmiotach oraz promocję tzw. edukacji zdrowotnej (EZ)
Artykuł wskazuje na sukces społecznego sprzeciwu, który ograniczył obowiązkowy charakter EZ, lecz alarmuje o systemowej destrukcji oświaty poprzez wykreślenie kanonu lektur (w tym „Pana Tadeusza”) i degradację języka polskiego. Portal zachęca do wysyłania protestów pod adresem MEN.
„Dobrostan” jako idolatria współczesnej pedagogiki
Centralne pojęcie reformy – „dobrostan” – odsłania antychrześcijańską antropologię, redukującą człowieka do wymiaru psychosomatycznego. Divini illius Magistri Piusa XI jednoznacznie stwierdza: „Całe wychowanie chrześcijańskie dążyć winno do tego, by dopomóc łasce Bożej w urobieniu prawdziwego i doskonałego chrześcijanina”. Tymczasem projekt Nowackiej:
- Usuwa transcendentny cel edukacji (zbawienie duszy)
- Zastępuje formację cnót „troską o samopoczucie”
- Faworyzuje pedagogikę permisywną, sprzeczną z zasadą non potest non velle qui vult (nie może nie chcieć ten, kto pragnie [Boga])
Jak trafnie diagnozował św. Pius X w Pascendi dominici gregis: „Moderniści (…) mieszają rozum ze zmysłami i uczuciem w jedną całość, głosząc, że religia musi być przeżywana, a nie rozumowana”.
Edukacja zdrowotna: laboratorium permisywizmu
Przedmiot EZ, mimo pozorów neutralności, stanowi wrota deprawacji. Jego esencję ujawnia język reformy:
„uznanie różnorodności postaw i wyborów życiowych” oraz „kształtowanie postaw akceptacji”
Co w praktyce oznacza relatywizację grzechu przeciwko czystości, promocję gender i destrukcję rodziny. Kościół katolicki w kanonie 1374 Codex Iuris Canonici (1917) nakazuje:
„Kler i wierni mają unikać szkół niekatolickich, które otwarcie lub skrycie zagrażają wierze katolickiej lub obyczajom”
Zbrodnia na języku i historii
Degradacja nauki pisania do „znaków graficznych” oraz wykreślenie „Pana Tadeusza” z listy lektur stanowią świadomy akt kulturobójstwa. Już Leon XIII w Inscrutabili Dei consilio przestrzegał:
„Naród, który traci pamięć historyczną i zrywa więź z językiem ojczystym, staje się łupem heretyckich nowinek”
Eliminacja klasyki literatury służy:
- Oderwaniu młodzieży od korzeni chrześcijańskich Polski
- Wyeliminowaniu wzorców heroicznej cnoty (Ksiądz Robak, Jacek Soplica)
- Przygotowaniu gruntu pod ideologiczne tresury klimatyczne
Szkoła jako placówka antyewangelizacji
Projekt Nowackiej jest realizacją postulatów masonerii z „Syllabusa błędów” Piusa IX (1864), gdzie potępiono tezę, że:
„Cały rząd publicznych szkół (…) powinien być wyjęty spod władzy Kościoła” (pkt 45)
Jednocześnie wypełnia modernistyczną wizję „edukacji neutralnej” z pkt 77 Syllabusu:
„W naszej epoce nie jest już rzeczą pożyteczną, aby religia katolicka była uważana za jedyną religię państwa”
Kard. August Hlond w liście pasterskim z 1936 r. precyzyjnie określił obowiązek katolików: „Katolicki nauczyciel w szkole publicznej nie może być biernym świadkiem laicyzacji, lecz winien być apostołem Chrystusowego królestwa”.
Podsumowanie: czas na kontrrewolucję
Planowane zmany w polskiej oświacie to:
- Apostazja od cywilizacji chrześcijańskiej poprzez usunięcie formacyjnego celu szkół
- Inżynieria społeczna nastawiona na produkcję posłusznych poddanych globalistycznego systemu
- Zdrada narodowego dziedzictwa poprzez degradację języka i historii
Jak zaznacza Quas Primas Piusa XI: „Nie będzie pokoju w państwach, dopóki ludzie nie uznają panowania Chrystusa Króla”. Walka z reformą to nie tylko kwestia protestów proceduralnych, lecz sprawa wierności Krzyżowi w obliczu totalnej rewolucji kulturowej.
Za artykułem:
Ostatni moment, by zabrać głos. Kończą się konsultacje w sprawie rewolucji w szkołach (opoka.org.pl)
Data artykułu: 18.12.2025








