Portal Opoka relacjonuje: „Siły Tajlandii zbombardowały przygraniczne miasto Paoypet w Kambodży (…). Łączna liczba ofiar śmiertelnych wśród cywilów (…) sięgnęła 18, a liczba rannych wzrosła do 78”. Konflikt wybuchł na tle „niedokładności map sporządzonych w początkach XX wieku”, a próby mediacji ze strony „prezydenta USA Donalda Trumpa” okazały się bezskuteczne.
Naturalistyczne błędne koło dyplomatycznych porażek
Przedstawiona narrada wpisuje się w typowy dla modernistycznej mentalności redukcjonizm przyczynowo-skutkowy. Sprowadzenie krwawego konfliktu do „niedokładności kartograficznych” to jawna ignoratio elenchi (brak rozpoznania istoty problemu). Jak przypomina Pius XI w encyklice Quas Primas: „Nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”.
„Pod koniec października Tajlandia i Kambodża podpisały porozumienie o zawieszeniu broni, wynegocjowane z udziałem prezydenta USA Donalda Trumpa. Zostało ono jednak złamane zaledwie kilka tygodni później”
Ten fragment demaskuje bankructwo świeckich mediacji opartych na relatywistycznych założeniach. Gdzie jest nawiązanie do konieczności poddania sporów pod arbitraż Kościoła – jedynej instancji posiadającej mandat od Chrystusa Króla? Milczenie na ten temat nie jest przypadkowe – to symptom apostazji intelektualnej elit rządzących.
Teologiczne źródła konfliktów międzynarodowych
Krwawa eskalacja na granicy tajlandzko-kambodżańskiej stanowi jedynie lokalny przejaw globalnego kryzysu, którego Pius X w Lamentabili sane określił jako „pogoń za nowinkami (…) odrzucając dziedzictwo ludzkości”. Odrzucenie przez narody Regnum Christi (Królestwa Chrystusowego) nieuchronnie prowadzi do wojen, gdyż – jak uczy św. Augustyn – „pax omnium rerum tranquillitas ordinis” (pokój to spokój porządku [ustanowionego przez Boga]).
Warto zauważyć, że żaden z konfliktujących się krajów nie może się pochwalić katolicką tożsamością:
- Tajlandia – 94,5% buddyści (według danych z 2020 r.)
- Kambodża – 97,1% buddyści (dane z 2019 r.)
Jest to więc konflikt między dwoma pogańskimi reżimami, co tłumaczy łatwość łamania zawieszeń broni. Jak pisze Apostoł: „Gdzie nie ma Zakonu, tam i przestępstwa nie ma się za grzech” (Rz 5,13).
Milczenie pseudo-Kościoła posoborowego
Najjaskrawszym przejawem apostazji jest całkowite milczenie struktur okupujących Watykan w sprawie tego konfliktu. Gdzie są apele „papieża” Leona XIV o modlitwę? Gdzie dyplomatyczne wysiłki Sekretariatu Stanu? To milczenie potwierdza diagnozę św. Piusa X z Pascendi Dominici gregis, który przestrzegał przed modernistami dążącymi do „oddzielenia Kościoła od państwa”.
Tymczasem prawdziwy Kościół Katolicki zawsze głosił, że:
„Królestwo Odkupiciela naszego obejmuje wszystkich ludzi (…) tak iż najprawdziwiej cały ród ludzki podlega władzy Jezusa Chrystusa” (Pius XI, Quas Primas)
Duchowe korzenie imperializmów
Analizując źródła konfliktu, nie można przeoczyć jego duchowego podłoża. Zarówno Tajlandia (jako dawna Syjam), jak i Kambodża (jako część imperium Khmerów) mają historię krwawych podbojów inspirowanych pogańskimi kultami:
- W Tajlandii do dziś praktykuje się tzw. devajati – kult „króla-boga”
- W Kambodży reżim Czerwonych Khmerów dokonał ludobójstwa inspirowanego buddyjskim komunizmem
Te historyczne fakty potwierdzają słowa Psalmu: „Wszyscy bogowie pogan są czartami” (Ps 95,5 Wlg). Dopóki narody nie porzucą bałwochwalczych praktyk, dopóty będą „pożerane wzajemnie” (Ga 5,15).
Katolicka droga do pokoju
Rozwiązanie konfliktu wymaga:
- Publicznego uznania przez oba narody królewskiej godności Chrystusa
- Wprowadzenia katolickich zasad moralnych do prawa krajowego
- Poddania sporów terytorialnych pod arbitraż jedynego autorytetu – Papieża (gdy Stolica Piotrowa zostanie uwolniona z modernistycznej okupacji)
Jak przypomina Pius IX w Quanta cura: „Kościół jest (…) matką i stróżemą pokoju między narodami”. Wszelkie próby budowania pokoju na fundamencie „dialogu” czy „wzajemnego szacunku” są skazane na porażkę, gdyż – jak uczy św. Tomasz z Akwinu – „pax est opus iustitiae” (pokój jest owocem sprawiedliwości) (ST II-II, q. 29, a. 3).
Za artykułem:
Kolejna wojna wisi na włosku? Siły Tajlandii zbombardowały przygraniczne miasto Paoypet w Kambodży (opoka.org.pl)
Data artykułu: 18.12.2025








