Portal LifeSiteNews (18 grudnia 2025) relacjonuje ostrzeżenia Johna Carpaya z Centrum Sprawiedliwości na rzecz Wolności Konstytucyjnych (JCCF), który wskazuje na sześć ustaw rządu liberalnego premiera Marka Carneya jako zagrożenie dla podstawowych wolności. Carpay określa sytuację jako „powolne umieranie wolności” i „kroczącą inwigilację”, porównując kanadyjskie rozwiązania prawne do brytyjskich przepisów ograniczających wolność słowa w internecie.
Wolność czy anarchia? Fałszywe założenia liberalnego dyskursu
Podstawowym błędem analizy Carpaya jest przyjęcie świeckiego, liberalnego paradygmatu „wolności” oderwanej od obiektywnego prawa moralnego. Choć słusznie wskazuje on na niebezpieczeństwo „państwa policyjnego”, to jednak pomija zasadniczy problem: kanadyjskie ustawy są logiczną konsekwencją społeczeństwa, które odrzuciło społeczne panowanie Chrystusa Króla. Jak nauczał Pius XI w encyklice Quas Primas: „Nie będzie trwałego pokoju, dopóki jednostki i państwa nie uznają panowania Zbawiciela naszego”.
„Bill C-9, the Combating Hate Act, has been blasted by constitutional experts as allowing empowered police and the government to go after those it deems have violated a person’s ‘feelings’ in a ‘hateful’ way”
W tym kontekście szczególnie niebezpieczny jest tzw. „Combating Hate Act” (Bill C-9), który – jak przyznaje sam Carpay – umożliwia karanie za głoszenie prawd objawionych dotyczących moralności. Minister Marc Miller otwarcie deklaruje, że „pewne fragmenty Biblii i Koranu uważa za nienawistne”, co stanowi jawne przyznanie się do walki z religią objawioną. Już w 1864 r. Pius IX w Syllabus Errorum potępił błąd mówiący, że „człowiek może wyznawać religię, którą uzna za prawdziwą” (pkt 15), wskazując, że prawdziwa wolność możliwa jest jedynie w prawdzie.
Kryzys autorytetu a upadek ładu społecznego
Projektowane ustawy (Online Streaming Act, Strong Borders Act, Critical Cyber Systems Protection Act) odbierają obywatelom fundamentalne prawa do prywatności i wolnego głoszenia poglądów pod pretekstem „walki z dezinformacją”. W rzeczywistości jednak są one narzędziem inżynierii społecznej, mającym na celu wymuszenie konformizmu z ideologią gender i relatywizmem moralnym. Nie przypadkiem Konferencja Episkopatu Kanady ograniczyła się do niewystarczającego protestu przeciw Billowi C-9 – struktury posoborowe od dziesięcioleci akceptują laicyzację przestrzeni publicznej, zdradzając misję Kościoła.
Warto przypomnieć, że św. Pius X w encyklice Pascendi Dominici gregis demaskował modernizm jako „syntezę wszystkich herezji”, który podważa niezmienne prawdy wiary. Tymczasem dzisiejsze „reformy” prawne są świeckim odbiciem tego samego ducha: odrzucenia prawdy obiektywnej na rzecz subiektywnego „doznania” czy „tożsamości”.
Ewangelia prześladowana przez „postępowe” państwo
„Bill C-9 would chill free speech, especially on the internet where expression is recorded indefinitely, and particularly for activists, journalists, and other people expressing opinions contrary to government-approved narratives”
Gdy Carpay pisze o „aktivistach i dziennikarzach głoszących opinie sprzeczne z narracją rządową”, pomija kluczowy aspekt: pierwszymi ofiarami tych ustaw będą katolicy wierni tradycyjnemu nauczaniu Kościoła. Już dziś za „mowę nienawiści” uznaje się cytowanie fragmentów Pisma Świętego takich jak: „Czyż nie wiecie, że niesprawiedliwi nie posiądą królestwa Bożego? Nie łudźcie się! Ani rozpustnicy, ani bałwochwalcy, ani cudzołożnicy, ani zniewieścieli, ani mężczyźni współżyjący z sobą (…) nie odziedziczą królestwa Bożego” (1 Kor 6,9-10). Jest to jawne wypełnienie się słów Chrystusa: „Będziecie w nienawiści u wszystkich z powodu mego imienia” (Mt 10,22).
Katolicka odpowiedź na kryzys wolności
Rozwiązaniem problemu nie jest jednak – jak sugeruje Carpay – powrót do liberalnej „tolerancji”, lecz radykalne odnowienie ładu społecznego opartego na prawie naturalnym i Ewangelii. Wbrew błędnej opinii wyrażonej w artykule, państwo ma moralny obowiązek zwalczać bluźnierstwa i publiczną propagandę grzechu, o czym przypominał Leon XIII w encyklice Libertas Praestantissimum. Prawdziwa wolność możliwa jest tylko w prawdzie: „Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli” (J 8,32).
Dlatego jedyną odpowiedzią na kanadyjskie ustawy jest nie tylko ich odrzucenie, lecz przede wszystkim publiczne uznanie królewskiej godności Chrystusa i przywrócenie katolickich zasad w życiu publicznym. Jak przypomina Pius XI w Quas Primas, dopóki narody nie podporządkują się władzy Zbawiciela, „będą nękać je nieustanne niepokoje i częste wojny”.
Za artykułem:
Top constitutional lawyer warns against Liberal bills that could turn Canada into ‘police state’ (lifesitenews.com)
Data artykułu: 18.12.2025








