Kapłaństwo zredukowane do psychologii milczenia

Podziel się tym:

Portal eKAI (18 grudnia 2025) relacjonuje wystąpienie „kardynała” Grzegorza Rysia podczas rekolekcji dla „kapłanów” w sanktuarium poświęconym „świętemu” Janowi Pawłowi II na Białych Morzach. Wykład koncentrował się na postulacie, by duchowni byli „dla ludzi”, zaś „milczenie jest lekarstwem na niewiarę”.


Teologiczna ruina w miejsce katolickiej doktryny

Przedstawiona wizja kapłaństwa stanowi radykalne odejście od sacerdotium rozumianego jako alter Christus. Brak jakiegokolwiek odniesienia do podstawowego celu kapłaństwa: składania Ofiary Przebłagalnej (ex opere operato) i udzielania łaski przez sakramenty. Zamiast tego mamy redukcję do psycho-społecznej funkcji „bycia dla”, co Pius XI w Ad Catholici Sacerdotii potępił jako „zdradę powołania wobec antychrześcijańskiego humanitaryzmu”.

„To bardzo piękna podpowiedź, by tak jak dbamy o liturgię, zadbać o milczenie, które jest lekiem na niewiarę”

To zdanie demaskuje całkowite zerwanie z katolicką koncepcją łaski. Wiara jest cnotą teologalną infuzowaną przez Boga (virtus theologica infusa), a nie stanem psychicznym do korygowania technikami kontemplacyjnymi. Lekarstwem na niewiarę są:

  • Modlitwa o dar wiary (Mark 9,23: „Wszystko możliwe jest dla wierzącego”)
  • Łaska sakramentalna (Rzym 10,17: „Wiara jest ze słuchania”)
  • Wiara jako assensus intellectus wobec objawionych prawd (Sobór Watykański I, Dei Filius)

Kult ciszy jako przejaw religijnego naturalizmu

Proponowane „milczenie” to czysty quietismus potępiony przez Piusa VI w konstytucji Auctorem fidei (1794). W miejsce adoracji Najświętszego Sakramentu, medytacji prawd wiary czy odmawiania brewiarza – proponuje się technikę duchową kompatybilną z buddyjskim mindfulness. Tożsamość kapłańska zostaje zastąpiona funkcją terapeutyczno-towarzyską.

Św. Pius X w dekrecie Lamentabili (propozycja 65) potępia podobne redukcje: „Dogmaty wiary należy pojmować według ich funkcji praktycznej, tzn. jako obowiązujące w działaniu, nie zaś jako zasady wierzenia”. Tymczasem „kardynał” Ryś pomija:

  • Obowiązek walki z błędami (Kodeks Prawa Kanonicznego 1917, kan. 1325)
  • Nakaz głoszenia całej prawdy bez względu na reakcje (2 Tym 4,2: „Głoś słowo, nalegaj w porę i nie w porę”)
  • Kapłańskie powołanie do męczeństwa za wiarę (Ap 2,10: „Bądź wierny aż do śmierci”)

Sanktuarium anty-świadectwa

Wybór miejsca spotkania – ośrodka kultu „świętego” Jana Pawła II – nie jest przypadkowy. To właśnie ten antypapież wprowadził:

  • Synkretyczne spotkania w Asyżu (1986)
  • Relatywizację prawdy przez teorię „nadprzyrodzonych pierwiastków w innych religiach” (Redemptoris Missio)
  • Kult człowieka zastępujący cześć dla Chrystusa Króla

Jak zauważył arcybiskup Marcel Lefebvre: „Wojtyła stał się żywym symbolem apostazji posoborowej – człowieka czczonego zamiast Boga” (List do Przyjaciół i Dobrodziejów, 1993).

Brak nawrócenia jako program duszpasterski

Całość przemówienia „kardynała” Rysia można streścić maksymą: milcz i akceptuj apostazję. Brak wezwania do:

  • Nawrócenia z grzechu (Łk 13,3: „Jeśli się nie nawrócicie, wszyscy podobnie zginiecie”)
  • Odrzucenia błędów Vaticanum II (wolność religijna, kolegialność, ekumenizm)
  • Powrotu do Mszy trydenckiej jako jedynej gwarancji katolickiej tożsamości

W świetle encykliki Quas Primas Piusa XI: „Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi – tak jednostki, jak rodziny i państwa, które ludzie w społeczeństwa zjednoczeni nie mniej podlegają władzy Chrystusa jak jednostki”. Tymczasem neo-kościół proponuje kapitulację przed światem pod płaszczykiem „dialogu” i „bycia dla”.

Ostatnim akordem tej duchowej katastrofy jest milczenie o sądzie ostatecznym, piekle i konieczności stanu łaski uświęcającej. Jak zauważył św. Hieronim: „Milczenie pasterza jest zgubą dla owiec” (List 82). W tym kontekście postulowana „dobra cisza” okazuje się głuchotą na wołanie Chrystusa: „Kto się Mnie zaprze przed ludźmi, tego zaprę się i Ja przed Ojcem moim” (Mt 10,33).


Za artykułem:
18 grudnia 2025 | 08:40Kard. Grzegorz Ryś do kapłanów: Milczenie jest lekiem na niewiaręW drugim dniu rekolekcji dla kapłanów przed swoim ingresem do katedry na Wawelu, kard. Grzegorz Ryś wskazał na p…
  (ekai.pl)
Data artykułu: 19.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.