Chris Barber, przywódca Freedom Convoy, obok swojego ciężarówki w sali sądowej z motywami katolickimi. Scena symbolizuje konflikt między światowym prawem a prawem naturalnym.

Sądowa gra pozorów: Kanadyjski wymiar sprawiedliwości wobec protestu wolnościowego a katolicka nauka o prawie naturalnym

Podziel się tym:

Portal LifeSiteNews informuje o decyzji sędzi Heather Perkins-McVey z Ontario Court of Justice, która odmówiła konfiskaty ciężarówki Chrisa Barbera – lidera tzw. Freedom Convoy – domaganej przez rząd Kanady. Sędzia uznała, że ewentualna konfiskata byłaby „nieproporcjonalna”, skoro sąd jest już „zadowolony” z wyroku 18 miesięcy aresztu domowego dla Barbera i Tamary Lich. Portal przytacza słowa Barbera: „Ta ciężarówka to moje źródło utrzymania. Próba jej przejęcia za pokojowy protest była niesłuszna”.


Władza świecka przeciw prawu naturalnemu: modernistyczny relatywizm w działaniu

Opisywana decyzja sądu, choć pozornie sprzyjająca oskarżonemu, odsłania głębszy problem: systemowy konflikt między świeckim pozytywizmem prawnym a niezmiennym prawem naturalnym. Rząd Kanady, domagając się konfiskaty środka utrzymania obywatela za udział w pokojowym proteście, działał zgodnie z duchem modernistycznej tyranii, która – jak potępiał Pius IX w Syllabusie błędów – uznaje państwo za „źródło wszelkich praw” (punkt 39). Tymczasem Kościół naucza niezmiennie: „Każda ludzka władza pochodzi od Boga” (Rz 13,1), a jej celem jest strzeżenie porządku opartego na Dekalogu.

„Asset forfeiture is an extraordinary power, and it must not be used to punish Canadians for participating in peaceful protest” – komentuje John Carpay z Justice Centre for Constitutional Freedoms.

Choć cytowana wypowiedź słusznie piętnuje nadużycie władzy, to jednak sama argumentacja opiera się na „prawach człowieka” oderwanych od ich źródła – Boga-Stwórcy. Pius IX w Syllabusie jednoznacznie potępił błąd, jakoby „człowiek może w świetle rozumu przyjąć i wyznawać tę religię, którą uzna za prawdziwą” (punkt 15). Protest przeciwko niesprawiedliwym restrykcjom COVID-owym był moralnym obowiązkiem katolików, gdyż – jak uczy św. Tomasz z Akwinu – „lex iniusta non est lex” (prawo niesprawiedliwe nie jest prawem).

Pokojowy protest czy bierne poddanie się tyranii? Katolicka nauka o sprzeciwie wobec władzy

Artykuł LifeSiteNews pomija kluczowy aspekt duchowy całego wydarzenia: brak jednoznacznego odwołania do nadprzyrodzonego porządku w motywacjach protestujących. Podczas gdy uczestnicy konwoju często odwoływali się do wiary chrześcijańskiej, sama relacja sprowadza ich postulat do poziomu „praw obywatelskich”, nie zaś do walki o przywrócenie publicznego panowania Chrystusa Króla. Jak nauczał Pius XI w encyklice Quas primas: „Państwa nie mogą odmawiać publicznej czci i posłuszeństwa królującemu Chrystusowi”.

Rządowe próby karnego prześladowania liderów protestu odsłaniają kolejną modernistyczną herezję: utożsamienie „prawa stanowionego” z moralnością. Kanadyjscy urzędnicy, domagając się konfiskaty ciężarówki jako „mienia związanego z przestępstwem”, działali w duchu potępionym przez Leona XIII w Libertas praestantissimum: „Gdy prawa ludzkie sprzeciwiają się prawom Bożym, wówczas rozkazują czego wcale nie wolno wykonywać”.

Proporcjonalność kary czy kapitulacja przed opinią publiczną? Kryzys sprawiedliwości

Sędzia Perkins-McVey uzasadniając decyzję, stwierdziła, że pozbawienie Barbera źródła utrzymania byłoby „nieproporcjonalne” do wyroku. Choć pozornie słuszna, ta argumentacja odsłania głębszy problem: relatywizację pojęcia sprawiedliwości w świeckim wymiarze sprawiedliwości. Kościół zawsze nauczał, że kara musi być nie tylko proporcjonalna, ale przede wszystkim naprawcza i odstraszająca (Katechizm Rzymski, rozdział o sprawiedliwości).

Fakt, że rząd Kanady nadal prowadzi postępowanie odwoławcze przeciwko uniewinnieniu Lich i Barbera z zarzutu zastraszania, pokazuje ideologiczną zawziętość struktur państwowych oderwanych od porządku nadprzyrodzonego. Jak przestrzegał św. Augustyn: „Państwo pozbawione sprawiedliwości jest tylko wielką bandą zbójców” (De Civitate Dei, IV, 4).

W obliczu tych wydarzeń, katolik winien pamiętać słowa Apokalipsy: „Bójcie się Boga i dajcie Mu chwałę, bo nadeszła godzina sądu Jego” (Ap 14,7). Prawdziwa wolność nie pochodzi z „Kart Praw” czy decyzji sądów, lecz z poddania się pod słodkie jarzmo Chrystusa Króla.


Za artykułem:
Judge denies Canadian gov’t request to take away Freedom Convoy leader’s truck
  (lifesitenews.com)
Data artykułu: 20.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: lifesitenews.com
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.