Kielce: Nieważna dyspensa w sprawie piątku i relatywizacja pokuty
Portal eKAI (21 grudnia 2025) informuje o decyzji „biskupa” Jana Piotrowskiego z diecezji kieleckiej, który udzielił tzw. dyspensy od wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych w piątek 26 grudnia 2025 roku – święto św. Szczepana. W komunikacie czytamy:
„Biskup kielecki Jan Piotrowski udzielił wszystkim wiernym diecezji kieleckiej […] dyspensy od obowiązku zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych i pokutnego charakteru piątku”.
Jako „zastępstwo” za tradycyjną pokutę piątkową, „biskup” zaproponował „odmówienie dowolnej modlitwy w intencji nowych powołań do kapłaństwa i życia konsekrowanego”. Artykuł powołuje się na Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r. (kan. 87§1, 1250, 1251) jako rzekomą podstawę prawną tej decyzji.
Teologiczne bankructwo „dyspensy”
Nauka Kościoła katolickiego w sprawie postów jest niezmienna i jednoznaczna. Sobór Trydencki w sesji XXV naucza: „Zachowują się dni postne w Kościele, które święci Ojcowie przeznaczyli na wstrzemięźliwość od mięsa i post”. Pius XII w konstytucji apostolskiej Christus Dominus (1953) podkreślał, że „post i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych należą do najstarszych i najświętszych instytucji kościelnych”.
Proponowana zamiana wstrzemięźliwości na „dowolną modlitwę” stanowi:
- Relatywizację charakteru zadośćuczynienia – pokuta piątkowa ma charakter zobowiązujący (lex ecclesiastica), nie zaś fakultatywny. Św. Tomasz z Akwinu w Sumie Teologicznej (II-II, q. 147) wyjaśnia: „Post jest nakazany prawem naturalnym jako zadośćuczynienie za grzechy”.
- Nadużycie władzy dyspensowej – kanon 87§1 KPK/1983 (przywołany w komunikacie) odnosi się do dyspens indywidualnych, nie zaś masowych. Kościół przedsoborowy w kan. 1245 KPK/1917 dopuszczał dyspensy tylko „z ważnej przyczyny i w poszczególnych przypadkach”.
Posoborowa destrukcja dyscypliny pokutnej
Dekret „biskupa” kieleckiego wpisuje się w szerszy proces rozkładu dyscypliny kościelnej po 1958 roku:
- Paweł VI w konstytucji Paenitemini (1966) zniósł post ilościowy w większość dni
- „Episkopat” Polski w 1984 r. zezwolił na zamianę wstrzemięźliwości na „inne uczynki pobożności”
- Franciszek w adhortacji Amoris laetitia (2016) otworzył drogę do relatywizacji wszystkich praktyk pokutnych
Kardynał Alfredo Ottaviani w Interventiones (1966) ostrzegał: „Złagodzenie postów prowadzi do utraty świadomości grzechu i zaniku ducha ofiary”. Słowa te znajdują tragiczną ilustrację w obecnej praktyce neo-kościoła.
Nieważność jurysdykcji „biskupa” posoborowego
Należy podkreślić fundamentalny fakt teologiczny: „biskup” Piotrowski, jako członek struktury posoborowej:
- Nie posiada ważnej jurysdykcji zgodnie z kan. 147 KPK/1917: „Nikt nie może sam sobie przyznać urzędu kościelnego”
- Jest konsekrowany w wątpliwym rycie posoborowym, który Kwietniowa Instrukcja Św. Oficjum (1949) określiła jako „niepewny co do ważności sakramentu”
- Jako członek apostackiej wspólnoty, podlega karom z kan. 2314 KPK/1917 za „przynależność do sekty masońskiej lub podobnych stowarzyszeń zmierzających do obalenia Kościoła”
W świetle bulli Cum ex Apostolatus Officio Pawła IV (1559) wszelkie akty prawne wydawane przez takich „hierarchów” są ipso facto nieważne.
Duchowa pułapka „dobrej intencji”
Komunikat zachęca: „odmówili dowolną modlitwę w intencji nowych powołań”. To klasyczny przykład posoborowej sofistyki:
- Brak wyraźnego określenia formy modlitwy (różaniec? godzina adoracji?)
- Pominięcie konieczności zadośćuczynienia za grzechy (post jako satisfactio operis)
- Zastąpienie obiektywnej pokuty subiektywnym „dobrym uczynkiem”
Św. Alfons Liguori w Theologia Moralis (lib. IV, tr. 3) przypomina: „Dyspensa od postu może być udzielona tylko z powodu niemożności fizycznej lub poważnej potrzeby duchowej, nigdy zaś dla wygody czy aprobaty świata”.
Zdrada św. Szczepana – wzoru męczeńskiej wierności
Ironią historii jest fakt, iż dyspensa dotyczy dnia poświęconego pierwszemu męczennikowi, który oddał życie za wierność prawdzie. Jak czytamy w Dziejach Apostolskich (7,51-60), św. Szczepan „pełen łaski i mocy, działał cuda i znaki wielkie wśród ludu”, nie zaś szukał dróg na skróty.
Kardynał Pie w L’Église (1869) przestrzegał: „Kościół który przestaje wymagać ofiary, przestaje być Kościołem Chrystusowym”. Dzisiejsza decyzja kieleckiej kurii stanowi kolejny dowód, iż struktury posoborowe porzuciły krzyż na rzecz kompromisu ze światem.
Za artykułem:
21 grudnia 2025 | 12:03Diecezja kielecka: biskupia dyspensa na piątek 26 grudnia (ekai.pl)
Data artykułu: 21.12.2025








