Portal Gość Niedzielny (22 grudnia 2025) relacjonuje przemówienie antypapieża Leona XIV do Kurii Rzymskiej, w którym podkreśla on rzekomo „misję ewangelizacji i komunii”. Antypapież powołuje się na adhortację swojego poprzednika Franciszka, wskazując, że struktury kurialne nie powinny „spowalniać biegu Ewangelii”, lecz stać się „bardziej misyjnymi”. W przemówieniu pojawiają się typowo modernistyczne hasła o „Kościole ekstrawertycznym”, „otwartym na wszystkich” i budowaniu „powszechnego braterstwa między różnymi religiami”.
Naturalistyczna redukcja misji Kościoła
Leon XIV całkowicie pomija nadprzyrodzony cel Kościoła – zbawienie dusz – zastępując go naturalistyczną wizją „braterstwa” i „komunii”. „Kościół jest z swej natury ekstrawersyjny, zwrócony ku światu, misyjny. Otrzymał on od Chrystusa dar Ducha Świętego, aby nieść wszystkim dobrą nowinę o miłości Boga” – głosi uzurpator. Jak zauważył już Pius XI w encyklice Quas primas: „nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Moderniści celowo pomijają fundamentalną prawdę, że prawdziwa komunia możliwa jest jedynie w Chrystusie Królu, a nie w jakimkolwiek „dialogu” z heretykami i niewiernymi.
„Potrzebujemy coraz bardziej misyjnej Kurii Rzymskiej, w której instytucje, urzędy i zadania są przemyślane z uwzględnieniem wielkich wyzwań eklezjalnych, duszpasterskich i społecznych dzisiejszych czasów”
To stwierdzenie demaskuje rewolucyjny charakter posoborowej „reformy” – Kuria ma służyć nie zachowaniu depozytu wiary, lecz dostosowaniu się do „wyzwań współczesności”. Jak trafnie potępił to św. Pius X w Syllabusie: „Kościół powinien się pogodzić z postępem, liberalizmem i nowoczesną cywilizacją” (potępienie nr 80).
Fałszywa eklezjologia soborowa
Antypapież otwarcie odwołuje się do „ducha Soboru Watykańskiego II”, który rzekomo „skierował Kościół ku światu”. Tymczasem jak uczył Pius IX w Syllabusie: „Kościół nie może i nie powinien się pogodzić z postępem, liberalizmem i współczesną cywilizacją” (potępienie nr 80). Cała koncepcja „Kościoła otwartego” to czysty modernizm potępiony w dekrecie Lamentabili św. Piusa X, który wskazywał, że „Kościół jest wrogiem postępu nauk przyrodniczych i teologicznych” (potępienie nr 57).
W przemówieniu znajdujemy też charakterystyczne pomieszanie pojęć: „jesteśmy uczniami i świadkami Królestwa Bożego, powołanymi do bycia w Chrystusie zaczynem powszechnego braterstwa między różnymi narodami, różnymi religiami”. To jawne odrzucenie dogmatu Extra Ecclesiam nulla salus i propagowanie indyferentyzmu religijnego, co zostało potępione w Syllabusie (punkty 15-18).
Destrukcja hierarchicznej struktury Kościoła
Leon XIV mówi o potrzebie „osobistego nawrócenia” w Kurii, które ma polegać na „uznawaniu kompetencji i wartości każdego”. To typowo protestanckie podejście, negujące hierarchiczną strukturę Kościoła ustanowioną przez Chrystusa. Jak uczył Pius X w dekrecie Lamentabili: „Zwyczaj udzielania chrztu dzieciom był owocem ewolucji dyscyplinarnej” (potępienie nr 43) – podobną metodą „historycznej ewolucji” moderniści próbują dziś podważyć boskie pochodzenie władzy kościelnej.
Antypapież posuwa się do stwierdzenia: „nie jesteśmy małymi ogrodnikami, chcącymi zajmować się pielęgnacją własnego ogrodu”. To jawna krytyka tradycyjnej roli pasterzy, którzy właśnie mają „strzec ogrodu” depozytu wiary przed błędami świata. Tymczasem Leon XIV promuje wizję „Kościoła bez granic”, co w praktyce oznacza kapitulację przed duchem świata.
Fałszywa ekumenia i relatywizm
Najbardziej niebezpiecznym elementem przemówienia jest wezwanie do budowania „powszechnego braterstwa między różnymi narodami, różnymi religiami”. To otwarte odrzucenie nauczania Piusa XI, który w Quas primas stanowczo stwierdzał: „nie masz w żadnym innym zbawienia. Albowiem nie jest pod niebem inne imię dane ludziom, w którym byśmy mieli być zbawieni” (Dz 4,12).
Modernistyczna „komunia” to w rzeczywistości narzędzie dekonstrukcji katolickiej tożsamości. Jak trafnie zauważył św. Pius X w Lamentabili: „Protestantyzm jest niczym więcej niż inną formą tej samej prawdziwej religii chrześcijańskiej” (potępienie nr 18) – dokładnie tę herezję promuje dziś uzurpatorska „Kuria”.
Podsumowanie rewolucyjnej agendy
Przemówienie Leona XIV to katalog wszystkich modernistycznych herezji:
- Naturalistyczna redukcja misji Kościoła do „braterstwa” i „dialogu”
- Odrzucenie nadprzyrodzonego celu Kościoła na rzecz „wyzwań społecznych”
- Relatywizacja prawd wiary w imię „komunii”
- Promowanie indyferentyzmu religijnego pod płaszczykiem „ekumenizmu”
- Kwestionowanie hierarchicznej struktury Kościoła
Jak ostrzegał już Pius IX w Syllabusie: „Kościół powinien być oddzielony od państwa, a państwo od Kościoła” (potępienie nr 55) – dziś ta rewolucyjna zasada realizowana jest wewnątrz samej struktury kościelnej. W obliczu tak jawnej apostazji, jedyną właściwą postawą jest nieustanne trwanie w niezmiennej wierze katolickiej i odrzucenie wszystkich nowinek posoborowego antykościoła.
Za artykułem:
Papież do Kurii Rzymskiej: Naszą misją ewangelizacja i komunia (gosc.pl)
Data artykułu: 22.12.2025








