Biskup w tradycyjnych szatach liturgicznych trzyma dokument w katedrze, symbolizując kryzys autorytetu w strukturach posoborowych.

Metropolita warszawski Adrian Galbas i iluzja rozliczenia nadużyć w strukturach posoborowych

Podziel się tym:

Kryzys autorytetu i teatr pozorów

Portal Opoka (23 grudnia 2025) relacjonuje wypowiedź „arcybiskupa” Adriana Galbasa dotyczącą opóźnień w powołaniu komisji ds. nadużyć seksualnych w strukturach posoborowych. „Metropolita warszawski” zapewnia o „zdeterminowaniu biskupów”, tłumacząc zmianę kierownictwa zespołu i opóźnienia „mankamentami prawnymi”, jednocześnie przyznając: „Wokół tego wszystkiego jest dużo nieufności, że biskupi na pewno coś zachachmęcą”.

„Jeśliby miała powstać komisja, która nie będzie niezależna, to lepiej, żeby jej w ogóle nie było” – deklaruje Galbas, ignorując fakt, iż sama struktura posoborowa pozbawiona jest legitymacji doktrynalnej.

Teologiczna nicość „urzędników w fioletach”

Cała dyskusja o „komisjach” opiera się na założeniu całkowicie obcym katolickiej eklezjologii. Jak przypomina Pius XI w Quas primas: „Kościół, ustanowiony przez Chrystusa jako społeczność doskonała, żąda dla siebie z prawa mu przysługującego, którego zrzec się nie może, pełnej wolności i niezależności od władzy świeckiej”. Tymczasem:

  • „Biskupi” posoborowi działają jak urzędnicy państwowi, tłumacząc się z „procedur” i „presji medialnej”
  • Brak jakiegokolwiek odniesienia do stanu łaski, sakramentu pokuty czy zadośćuczynienia – kluczowych w katolickim rozumieniu sprawiedliwości
  • „Metropolita” przyznaje, że dokumenty robocze „w mediach pojawiają się (…) podczas trwania zebrania”, co demaskuje brak dyscypliny i sacrum

Demaskacja sofistyki językowej

Galbas twierdzi, że zmiana zespołu z „abp” Polaka na „bp” Odera nie oznacza odrzucenia dotychczasowych prac. W rzeczywistości mamy do czynienia z klasycznym mechanizmem modernistycznej „ewolucji dogmatu” (potępionej w Lamentabili pkt 5 i 64):

„Ksiądz biskup Oder nie wyrzucił do kosza tego, co zrobił arcybiskup Polak, przeciwnie: pracuje nad tymi samymi dokumentami”

Ta pozorna ciągłość jest iluzją – jak zauważa ks. Strzelczyk, nowe projekty usuwają klauzule o niezależności komisji, poddając ją kontroli „episkopatu”. To potwierdza tezę św. Piusa X z Pascendi, że moderniści „wypaczają pojęcie władzy kościelnej, mieszając ją z władzą polityczną”.

Niezależność czy samounicestwienie?

Najjaskrawsza sprzeczność ujawnia się w deklaracji Galbasa:

„Jeśliby miała powstać komisja, która nie będzie niezależna, to lepiej, żeby jej w ogóle nie było”

Jednocześnie „metropolita” odmawia powołania diecezjalnej komisji wzorem „kard.” Rysia, argumentując: „wolałbym poczekać na zakończenie prac w KEP”. To potwierdza zasadę znaną z Syllabusu (pkt 23): „Roman pontiffs have wandered outside the limits of their powers” – posoborowi funkcjonariusze nie posiadają władzy jurysdykcyjnej, więc ich działania są z natury nieważne.

Duchowa pustka jako symptom apostazji

Cała dyskusja przebiega w czysto naturalistycznych kategoriach:

  • Brak odniesienia do grzechu ciężkiego i obowiązku naprawy szkody (kanon 2353 KPK 1917)
  • Zero wzmianki o karach kanonicznych (zawieszenia, degradacje) dla sprawców
  • Milczenie o obowiązku denuncjacji cywilnej (kanon 2343 §1)

Jak przestrzegał Pius IX w Syllabusie (pkt 40): „The teaching of the Catholic Church is hostile to the well-being and interests of society” – gdyż stawia prawdę nad kompromis. Tymczasem posoborowcy traktują nadużycia jako problem PR-owy, nie zaś jako crimen pessimum (najpodlejszą zbrodnię) wobec świętości kapłaństwa.

Konsekwencje doktrynalne

Sedewakantystyczna analiza ujawnia:

  1. „Biskupi” posoborowi nie posiadają suppletio Ecclesiae (uzupełnienia ze strony Kościoła) z powodu braku ważnych święceń po 1968 r.
  2. Wszelkie ich „komisje” są cywilnymi ciałami doradczymi bez znaczenia kanonicznego
  3. Ofiary zostały podwójnie skrzywdzone: najpierw przez sprawców, następnie przez strukturę pozbawioną środków łaski

Jak konkluduje św. Robert Bellarmin: „jawny heretyk nie może być Papieżem” (De Romano Pontifice), co tym bardziej dotyczy pseudobiskupów współpracujących z apostazją.


Za artykułem:
Abp Galbas: bp Oder nie wyrzucił do kosza tego, co zrobił abp Polak
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 23.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.