Katedralne brednie o „naprawianiu świata”
Portal eKAI (25 grudnia 2025) relacjonuje wystąpienie Andrzeja Przybylskiego w katowickiej archikatedrze Chrystusa Króla. Rzekomy „metropolita” wygłosił przemówienie pełne teologicznych dwuznaczności i modernistycznych deformacji, które stanowi jaskrawy przykład apostazji posoborowego establishmentu.
Teologiczny wandalizm
W rzekomej homilii padają szokujące stwierdzenia, które drwią z katolickiej doktryny o Wcieleniu:
„Tak, jak na początku potrzebne było Słowo Boga, by ten świat piękny był stworzony, to kiedy to wszystko się popsuło, porozwalało, znowu słyszymy, że na początku jest jakieś słowo. Słowo, które znowu przychodzi od Boga Ojca. Ale tym razem to Słowo przychodzi, żeby na nowo nas stwarzać, żeby nas odnawiać, odkupić, odtworzyć, żeby nas po prostu poprawić, bo grzech nas zepsuł”
To karygodne uproszczenie! Logos (Słowo) to nie „jakieś słowo”, lecz druga Osoba Trójcy Przenajświętszej, odwieczne i współistotne Ojcu. Jak trafnie ujął św. Jan: „Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo” (J 1,1). Tymczasem Przybylski redukuje boską Osobę do abstrakcyjnego pojęcia, wymazując ontologiczną rzeczywistość Wcielenia.
Naturalistyczna utopia
Kolejny fragment demaskuje modernistyczną agendę:
„Choć próbujemy, jesteśmy za słabi i dlatego Bóg dał nam swojego Syna, by nas odtworzył, odkupił, naprawił”
Gdzie tu satisfactio vicaria? Gdzie krwawa Ofiara Kalwarii? Zbawienie sprowadzone do „naprawiania” przypomina socjalistyczny projekt społeczny, nie zaś dzieło odkupienia z grzechu pierworodnego. Pius XI w Quas primas nauczał przecież: „Nie przez co innego szczęśliwe państwo (…), niech więc nie odmawiają władcy państw publicznej czci i posłuszeństwa królującemu Chrystusowi”.
Religia bez religii
Najjaskrawszy przykład apostazji znajdujemy w końcowej części przemówienia:
„On się narodził, żeby poprawić ciebie i mnie. On się narodził, żeby nam się lepiej żyło. Żeby na świecie był pokój, miłość i dobro”
To czysty naturalizm potępiony w Syllabusie błędów Piusa IX (pkt 58)! Cel Wcielenia to zbawienie wieczne, a nie doczesny dobrobyt. Jakże daleko to od nauki św. Pawła: „Jeśli tylko w tym życiu w Chrystusie nadzieję pokładamy, jesteśmy ze wszystkich ludzi najbardziej pożałowania godni” (1 Kor 15,19).
Milczenie o Kościele
W całym wystąpieniu ani słowa o:
- Królestwie Chrystusa i obowiązku publicznego wyznawania wiary
- Ofierze Mszy Świętej jako źródle łaski
- Konkretnych grzechach wymagających nawrócenia
- Wiecznym potępieniu jako konsekwencji odrzucenia łaski
To nie przypadek. Jak trafnie zauważył św. Pius X w Lamentabili sane: „Dogmaty, sakramenty i hierarchia (…) są tylko etapem ewolucji świadomości chrześcijańskiej” (potępiony pkt 54). Przybylski głosi więc religię pozbawioną nadprzyrodzoności, gdzie Chrystus staje się jedynie terapeutą poprawiającym samopoczucie.
Fałszywa eklezjologia
Wszelkie apele o „autentyczne życie wiarą” brzmią groteskowo w ustach hierarchy z niekanonicznej struktury. Pamiętajmy, że:
- Po 1968 r. święcenia kapłańskie są nieważne z powodu zmiany formy sakramentu
- W świetle kanonu 188 §4 KPK (1917), osoba publicznie odstępująca od wiary (jak posoborowi „biskupi”) ipso facto traci urząd
- Według bulli Cum ex Apostolatus Officio Pawła IV, heretycy nie mogą sprawować jurysdykcji kościelnej
Przybylski nie jest więc ani biskupem, ani kapłanem, lecz zwykłym urzędnikiem masońskiej struktury okupującej gmachy kościelne.
Duchowa trucizna
To przemówienie to kwintesencja posoborowego bankructwa:
| Katolicka prawda | Modernistyczna deformacja |
|---|---|
| Chrystus Król wymagający posłuszeństwa narodów | „Poprawianie świata” przez dialog |
| Wiara jako podporządkowanie rozumu Objawieniu | „Autentyczne życie” jako subiektywne odczucia |
| Narodzenie jako początek dzieła odkupienia | Narodzenie jako pretekst do humanitarnej filantropii |
Jakże aktualne pozostają słowa Piusa IX: „Współczesnego katolicyzmu nie da się pogodzić z prawdziwą wiedzą bez przekształcenia go w pewien chrystianizm bezdogmatyczny” (potępiony pkt 65 w Syllabusie).
W uroczystość Narodzenia Pańskiego powtarzajmy z wiarą słowa św. Leona Wielkiego: „Poznaj, chrześcijaninie, godność twoją! Uczestnikiem Boskiej natury stałeś się, nie zwracaj się przeto do dawnego poniżenia”. Prawdziwy Kościół trwa w tych, którzy odrzucili posoborową apostazję i trwają przy niezmiennej Ofierze i depozycie wiary.
Za artykułem:
25 grudnia 2025 | 18:53Abp Przybylski w Uroczystość Narodzenia Pańskiego: dajmy pierwszeństwo nie naszym słowom, ale słowom Jezusa (ekai.pl)
Data artykułu: 25.12.2025








