Naturalistyczny kult empatii jako substytut chrześcijańskiej miłości bliźniego

Podziel się tym:

Portal „Tygodnik Powszechny” (23 września 2025) relacjonuje przygotowania do Festiwalu Przemiany w Centrum Nauki Kopernik, poświęconego „empatii” rozumianej jako zjawisko wykraczające poza relacje międzyludzkie – obejmujące technologie, środowisko i sztuczną inteligencję. W programie wykłady prof. Tani Singer o neurobiologicznych podstawach „treningu społecznego mózgu”, debaty z udziałem przedstawicieli koncernu farmaceutycznego AstraZeneca, eksperymenty z empatią wobec robotów oraz wystawy sztuki łączącej technologię z kultem natury. Całość stanowi manifest pseudoreligijnego humanizmu oderwanego od nadprzyrodzonego porządku łaski.


Redukcja miłosierdzia do techniki neuronalnej

Kluczowy wykład prof. Singer obiecuje „trwałe zmiany w mózgu” prowadzące do życzliwości i prospołeczności. To jawne nawiązanie do modernistycznej herezji, która – jak potępiał św. Pius X w Lamentabili sane – redukuje życie duchowe do „wewnętrznego odruchu” (pkt 20). Neuronauka zastępuje tu łaskę uświęcającą, a ćwiczenia umysłowe – cnoty teologalne. Tymczasem „jarzmo moje słodkie jest, a brzemię moje lekkie” (Mt 11:30) pozostaje nieznane uczestnikom festiwalu.

„Regularne ćwiczenia prowadzą do trwałych zmian w mózgu w obszarach związanych z empatią”

Psychologizująca wizja całkowicie pomija grzech pierworodny jako źródło niezdolności do prawdziwego współczucia. Jak uczył Pius XI w Quas Primas, „nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Bez Chrystusa Króla wszelkie próby budowania „społecznego mózgu” są jak wznoszenie domu na piasku.

Panteistyczna utopia „empatii planetarnej”

Sekcja poświęcona biosferze odsłania duchowe jądro wydarzenia: kult Ziemi jako żywego organizmu. Wystawa z „robotycznymi rafami koralowymi” i „roślinnym EKG” realizuje program panteizmu potępionego w punkcie 1 Syllabusa błędów Piusa IX, gdzie czytamy: „Bóg jest identyczny z naturą rzeczy, a więc jest poddany zmianom”. Instalacja „wielkiego słownika małp” to parodia logosu, przez który „wszystko się stało” (J 1:3).

Panel „Empatyczna planeta” z udziałem filozofki i biologów całkowicie ignoruje katolicką naukę o stworzeniu, gdzie człowiek – jako jedyny obdarzony duszą rozumną – ma czynić sobie ziemię poddaną (Rdz 1:28), nie zaś utożsamiać się z biosferą. To powrót do prastarych idolatrii, przeciw którym ostrzegał już św. Paweł: „zamienili chwałę niezniszczalnego Boga na podobizny” (Rz 1:23).

Sztuczna inteligencja jako narzędzie dechrystianizacji

Promowane na festiwalu eksperymenty z „empatią roju robotów” i „chatbotami opiekuńczymi” realizują materialistyczną wizję człowieka. Gdy psychologowie dyskutują o „granicach zaufania wobec empatycznych maszyn”, otwarcie negują godność osoby ludzkiej – „stworzonej na obraz i podobieństwo Boże” (Rdz 1:27). Instalacja VR proponująca „zamianę ciał” to spirytystyczna praktyka podszyta naukowym żargonem, potępiona już w Starym Testamencie (Kpł 19:31).

„Czy pozwolimy technologii kształtować naszą wrażliwość wobec innych?”

Pytanie postawione w debacie „CyberTrening empatii” odsłania rzeczywisty cel przedsięwzięcia: stworzenie transhumanistycznej moralności bez Boga. Tymczasem św. Pius X w Pascendi demaskował takich modernizatorów: „religia Chrystusowa nie ma być szukana w niezmiennych dogmatach, ale w religijnym doświadczeniu poszczególnych jednostek” (pkt 14).

Milczenie o nadprzyrodzonym źródle miłości

Najcięższym zarzutem wobec festiwalu jest całkowite pominięcie chrześcijańskiego rozumienia miłości jako agape. W programie nie ma śladu refleksji, że prawdziwe współczucie płynie z Krzyża – jak nauczał Pius XII w Mystici Corporis Christi. Brak choćby jednego odniesienia do uczynków miłosierdzia czy przykładów świętych. „Żywa Biblioteka” zastępująca modlitwę i pokutę rozmowami z „przedstawicielami grup mniejszościowych” to parodia ewangelicznego „idźcie i nauczajcie wszystkie narody” (Mt 28:19).

Organizatorzy z Centrum Nauki Kopernik realizują program określony przez Leona XIII w Humanum genus: „usunięcie wszelkiej powściągliwości religijnej (…) zastąpić naturalną jakąś religią i jakimś rodzajem nowego kultu”. Festiwal Przemiany to katedra nowego ateizmu, gdzie pod płaszczykiem nauki głosi się religię człowieczeństwa bez Chrystusa Króla.


Za artykułem:
Empatia. Dla naiwnych czy odważnych?
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 23.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.