Likwidacja Mszy Trydenckiej w Kalifornii jako akt apostazji modernistycznej hierarchii

Podziel się tym:

Portal CNA (23 września 2025) informuje o decyzji „biskupa” Daniela Garcii z diecezji Monterey w Kalifornii, który w imię rzekomej „jedności” z Kościołem powszechnym zlikwidował sprawowanie Mszy Trydenckiej w parafii Sacred Heart w Hollister. Decyzja, podjęta cztery dni przed przeniesieniem Garcii do Austin w Teksasie, powołuje się na motu proprio Traditionis Custodes uzurpatora Bergoglio i rzekomą „troskę” o jedność liturgiczną po Soborze Watykańskim II.

Demontaż katolickiej liturgii pod płaszczykiem „jedności”

W liście z 14 września Garcia uzasadnia likwidację Mszy Trydenckiej koniecznością „wzmocnienia naszej jedności z Kościołem powszechnym” oraz poparciem dla „celu [papieża Franciszka], jakim jest dążenie do większej jedności w posoborowym rycie rzymskim”. Tego typu retoryka stanowi klasyczny przykład modernistycznej herezji ewolucji dogmatu, potępionej już przez św. Piusa X w encyklice Pascendi Dominici gregis (1907): „Dogmat nie tylko może, ale powinien się rozwijać i zmieniać” – co Kościół zawsze odrzucał jako bluźnierstwo przeciwko niezmienności Bożego Objawienia.

„Ojciec Święty Paweł VI «ogłosił nowy rytać wyrazem jedności Kościoła», co znajduje odzwierciedlenie w jednomyślności Ojców [Soboru Watykańskiego II]” – powołuje się Garcia.

To jawne zakłamanie historyczne. Jak wykazują dokumenty soborowe, żadna „jednomyślność” w sprawie reformy liturgicznej nie istniała. Kardynał Alfredo Ottaviani w Memoriale z 1969 roku ostrzegał przed nową Mszą jako „zdumiewającym odejściem od katolickiej teologii Mszy Świętej”. Tymczasem „jedność”, o której mówi Garcia, to w rzeczywistości uniformizacja oparta na zniszczeniu tradycyjnej liturgii, czego domagał się już modernista Annibale Bugnini – główny architekt posoborowego Novus Ordo.

Redukcja Najświętszej Ofiary do narzędzia „budowania harmonii”

Szczególnie wymowna jest końcowa część listu Garcii, gdzie nakazuje wiernym: „dołączyć do jedności z parafią… gdy gromadzą się wokół stołu Pańskiego celebrując bogatą Ofiarę Eucharystyczną, która każdej niedzieli była wielkim owocem Soboru”. To język czysto protestancki, redukujący Mszę Świętą do „stołu” i „zgromadzenia”, co stanowi rażące pogwałcenie definicji Trydenckiej:

„Ofiara Mszy jest prawdziwą Ofiarą przebłagalną […] w której to bezkrwawej Ofierze jest ofiarowany i spożywany Ten sam Chrystus, który na ołtarzu krzyża ofiarował się raz krwawo” (Sobór Trydencki, Sesja XXII).

Garcia posuwa się do bluźnierczego porównania swojej decyzji do „jedności, o której mówił papież Leon [XIV] podczas Mszy na początku swego pontyfikatu”, która ma być „zaczynem harmonii dla ludzkości”. To jawna realizacja potępionej przez Piusa XI idei „pokoju Chrystusowego w królestwie Chrystusowym” oderwanego od społecznego panowania Chrystusa Króla (Quas Primas, 1925).

Demoniczna logika liczebnej „efektywności”

Jako drugi argument Garcia podaje, że liczba uczestników Mszy Trydenckiej jest „bardzo mała”, a „ksiądz” Stephen Akers powinien skupić się na „całej parafii”, zamiast tracić czas na „niewielką grupę osób”. To przykład typowo modernistycznego utylitaryzmu, gdzie wartość liturgii mierzy się frekwencją, a nie jej obiektywnym charakterem jako Ofiary Bogu.

Św. Pius X w motu proprio Tra le sollecitudini (1903) podkreślał: „Liturgia święta ma na celu przede wszystkim oddanie czci Bogu”. Tymczasem Garcia traktuje Mszę jako narzędzie socjotechniki mające zaspokoić „potrzeby” zgromadzenia – co Pius XII potępił jako „niebezpieczny indywidualizm” niszczący istotę kultu (Mediator Dei, 1947).

Posoborowa schizma w praktyce

Artykuł wspomina o wyjątku dla parafii św. Małgorzaty w Teksasie, gdzie miejscowy „biskup” Michael Sis uzyskał zgodę na sprawowanie Mszy Trydenckiej. Ten pozorny „pluralizm” jedynie maskuje prawdziwy cel Traditionis Custodes: ostateczną eliminację tradycyjnej liturgii poprzez stopniowe ograniczania i zastraszanie.

Garcia – podobnie jak inni moderniści – powołuje się na „ducha Soboru”, zapominając, że Kościół katolicki zawsze nauczał, iż „nic się nie może dodawać do wiary, nawet jeśliby to miały być słowa pozornie szlachetniejsze” (Św. Wincenty z Lerynu, Commonitorium). Likwidacja Mszy Trydenckiej nie służy „jedności”, lecz jest aktem przemocy wobec katolickiej Tradycji – jak trafnie ujął kardynał Giuseppe Siri: „Reforma liturgiczna stała się narzędziem teologicznego przewrotu”.

W obliczu takich prześladowań jedyną właściwą postawą jest wierność niezmiennemu Magisterium Kościoła, które – jak uczy Pius IX w Syllabusie (1864) – „potępia tych, którzy twierdzą, że katolicy mogą aprobować system wychowania młodzieży oderwany od wiary katolickiej” (pkt 48). Dotyczy to w równiej mierze formacji liturgicznej, oderwanej od wielowiekowej tradycji Kościoła.


Za artykułem:
Bishop cancels Latin Mass in California parish to bring about ‘unity’
  (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 23.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: catholicnewsagency.com
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.