Portal Catholic News Agency (23 września 2025) informuje o inauguracji tzw. „Cabrini Pledge” przez Konferencję Biskupów USA (USCCB) podczas „Tygodnia Migracji”. „Biskup” Mark Seitz z El Paso wezwał wiernych do „przekształcania strachu w współczucie” poprzez podpisanie deklaracji zawierającej siedem punktów, w tym „potwierdzenie godności osób niezależnie od statusu imigracyjnego” i „dialog obywatelski”. Inicjatywa odwołuje się do Franciszki Ksawery Cabrini, włoskiej imigrantki wyniesionej na ołtarze w 1946 r.
Naturalistyczna redukcja misji Kościoła
Proklamowana przez USCCB „godność każdej osoby” stanowi klasyczny przykład modernistycznej subiektywizacji doktryny katolickiej. Gdy „biskup” Seitz oświadcza:
„Każda osoba, niezależnie od miejsca urodzenia, jest stworzona na obraz Boga”
, pomija fundamentalną zasadę wyrażoną przez Piusa XI w Quas Primas: „Pokój Chrystusa w Królestwie Chrystusowym – nie ma innej drogi do osiągnięcia trwałego pokoju”. W miejsce obowiązku podporządkowania społeczeństw prawu Bożemu, neo-kościół proponuje mglisty humanitaryzm oderwany od:
- Obowiązku państw do ochrony katolickiej tożsamości narodowej (Pius IX, Syllabus Errorum, pkt 77-78)
- Nauki o pierwszeństwie dóbr duchowych nad doczesnymi (św. Pius X, Lamentabili, pkt 58)
- Zakazu relatywizowania różnic między religią prawdziwą a fałszywą (Leon XIII, Immortale Dei)
Matka Cabrini jako narzędzie rewolucji
Wykorzystanie postaci Franciszki Ksawery Cabrini do legitymizacji nieograniczonej migracji stanowi nadużycie historii. Prawdziwe dzieło świętej polegało na katolickiej ewangelizacji imigrantów, nie zaś na walce z prawem państwowym. Jak zaznaczał Pius XII w Exsul Familia: „Pierwszym celem opieki duszpasterskiej nad emigrantami jest zachowanie ich wiary katolickiej”. Tymczasem „Cabrini Pledge” milczy o:
- Obowiązku nawracania niekatolickich imigrantów (Can. 1350 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r.)
- Zagrożeniach dla jedności religijnej państwa (Pius IX, Quanta Cura)
- Teologicznym obowiązku preferencyjnego traktowania katolików w krajach katolickich
Polityczny aktywizm w miejsce zbawienia dusz
Siedmiopunktowa „deklaracja” USCCB odsłania polityczną agendę posoborowej struktury. Gdy dokument wzywa do „zaangażowania obywatelskiego opartego na nauczaniu Kościoła”, w rzeczywistości promuje lewicową retorykę otwartych granic. Sprzeciwia się to nauczaniu Leona XIII: „Władza publiczna nie może być obojętna wobec religijnego charakteru narodu” (Immortale Dei). Brakuje jakiejkolwiek wzmianki o:
- Prawie suwerennych państw do kontroli granic (Pius XII, przemówienie do Kongresu USA z 1939 r.)
- Obowiązku preferowania katolickich imigrantów (Dekret Świętego Oficjum z 1888 r.)
- Zagrożeniach kulturowych i religijnych wynikających z masowej migracji z krajów niekatolickich
Fałszywy ekumenizm w służbie globalizmu
Podkreślanie „niezależnie od rasy, narodowości czy statusu imigracyjnego” stanowi jawne odrzucenie katolickiego nauczania o spolecznym królowaniu Chrystusa. Jak uczył Pius XI w Quas Primas: „Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi, jednostki i państwa, które winny być posłuszne Jego rozkazom”. Tymczasem dokument USCCB:
- Promuje ideę „równości religijnej” potępioną w Syllabusie (pkt 15, 77)
- Ignoruje obowiązek państw do uznania katolicyzmu za religię państwową (Pius IX, Syllabus, pkt 77)
- Przedstawia migrację jako zjawisko neutralne światopoglądowo, podczas gdy tradycyjna doktryna widzi w niej szansę misyjną
Duchowa pustka posoborowego aktywizmu
Cała inicjatywa „Cabrini Pledge” odsłania teologiczną bankructwo neo-kościoła. Gdy dokument wzywa do „modlitwy za migrantów”, nie wspomina o:
- Konieczności nawrócenia niekatolików na wiarę prawdziwą (Extra Ecclesiam nulla salus)
- Grzeszności promowania multi-kulti sprzecznego z katolicką jednością narodów
- Nadprzyrodzonym celu Kościoła – zbawieniu dusz, nie zaś reorganizacji społeczeństw
Jak trafnie zauważył św. Pius X w Lamentabili: „Prawda zmienia się wraz z człowiekiem, ponieważ rozwija się wraz z nim” (pkt 58) – oto credo modernistów realizowane dziś przez USCCB. W miejsce Królestwa Chrystusowego proponują królestwo człowieka, gdzie „prawa migrantów” zastępują prawa Boga.
Za artykułem:
Bishop Seitz kicks off National Migration Week’s ‘Cabrini Pledge’ (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 23.09.2025