Portal Opoka w artykule z 30 września 2025 promuje audiobooki z żywotami świętych, przedstawiając ich jako „inspirujące historie na każdy dzień”. Autorzy sugerują, że świadectwo świętych „pokazuje, że Ewangelia nie jest teorią, ale życiem – pełnym zmagań, radości i ofiary”, a słuchanie ich historii ma być „duchową inspiracją” współczesnego człowieka. W tekście wymieniono m.in. św. Augustyna, św. Franciszka z Asyżu, a także „świętych codzienności” oraz „Bożych szaleńców” jako wzory do naśladowania.
Naturalizm hagiografii: redukcja świętości do psychologii
Proponowany przez autorów model „świętości” odrzuca sensus fidei (zmysł wiary) na rzecz psychologicznych analiz. „Ich świadectwo pokazuje, że Ewangelia nie jest teorią, ale życiem” – piszą, sugerując prymat ludzkich doświadczeń nad Objawieniem. W świetle encykliki Pascendi Piusa X jest to klasyczny przejaw modernizmu, gdzie „świętość sprowadza się do uczucia, które w duszy się wyrabia, gdy religia, jaką się posiada, w życiu się objawia”.
„Św. Augustyn uczy nas szczerości wobec siebie i odwagi w nawróceniu” – podkreśla artykuł.
To redukcja doktryny o łasce do psychoterapii. Święty Augustyn w Wyznaniach (ks. X, rozdz. 29) mówi wyraźnie: „Prawdziwa szczerość to uznanie własnej niemocy i całkowite zaufanie łasce Bożej”. Nie „autentyczność”, ale gratia praeveniens (łaska uprzedzająca) jest fundamentem nawrócenia, co potwierdza dekret o usprawiedliwieniu Soboru Trydenckiego (sesja VI, kan. 3).
Neomodernistyczny synkretyzm w doborze „świętych”
Wymienione postaci: „Boży szaleńcy – opowieść o niezwykłych postaciach polskiej duchowości”, „święci codzienności” – to zasłona dymna dla promocji heretyckich modeli. W świetle dekretu Lamentabili (pkt 58) św. Pius X potępił: „Prawda zmienia się wraz z człowiekiem, ponieważ rozwija się wraz z nim, w nim i przez niego”. Artykuł milczy o kryteriach kanonizacji, akceptując fałszywą „świętość” w stylu francisańskiego synkretyzmu.
„Słowo, które żyje – audiobooki o świętych” – głosi podtytuł, co sugeruje prymat emocji nad prawdą.
W świetle encykliki Quas Primas (1925) Piusa XI, „Królestwo Chrystusowe jest przede wszystkim duchowe i odnosi się głównie do rzeczy duchowych” (art. 19), a nie „emocjonalnych doświadczeń”. Proponowany audiobook „Święci na każdy dzień” to narzędzie relatywizacji doktryny, gdyż – jak pisze św. Pius X w Pascendi – „modernista świętych w historię włącza dlatego, by ich wiarę przedstawić jako produkt czasu i potrzeb ludzkich”.
Milczenie o prawdziwej świętości
Autorzy nie wspominają o kluczowych elementach katolickiej doktryny o świętości: stanu łaski uświęcającej (kan. 329 KPK 1917), heroiczności cnót (Benedykt XIV, De Servorum Dei beatificatione) i wierności Magisterium (Sobór Watykański I, konst. Pastor Aeternus). Artykuł nie mówi, że w posoborowej „kanonizacji” (np. „Matki” Teresy z Kalkuty) te kryteria zostały zniesione, a proces stał się propagandowym narzędziem, co potwierdza abp Lefebvre w Oni Jego zdetronizowali (rozdz. 5).
Duchowa trucizna w audiobookach
Proponowane nagrania: „Wyznania św. Augustyna”, „Opowieści o św. Franciszku” – to najczęściej zniekształcone adaptacje. Wydanie Wyznań w tłumaczeniu Zygmunta Kubiaka (Wyd. Znak 1994) usuwa kluczowe fragmenty o potępieniu heretyków (np. ks. III, rozdz. 11), a współczesne „opowieści o Franciszku” pomijają jego naukę o posłuszeństwie Kościołowi (por. 2 List do wiernych).
„Świętość nie jest luksusem dla wybranych – to droga, do której Bóg zaprasza każdego z nas” – kończy się artykuł.
To klasyczny pelagianizm potępiony przez Sobór w Kartaginie (418 r.): „Łaska nie tylko jest potrzebna, ale jest niezbędna do każdego dobrego uczynku, także do początku wiary”. Wszyscy są powołani do świętości, ale nie wszyscy ją osiągają – jak naucza św. Paweł: „Wielu jest powołanych, lecz mało wybranych” (Mt 22,14, Wulgata).
Posłowie: prawdziwi święci w czasach apostazji
Katolicka świętość w czasach prześladowań Kościoła wymaga heroicznego trwania przy niezmiennej doktrynie. Wzorem są tu męczennicy Cristero, św. Atanazy czy św. Robert Bellarmin – wszyscy oni przeciwstawili się „duchowi czasu” kosztem prześladowań. Jak pisał Leon XIII w encyklice Sapientiae Christianae (1890): „Świętymi nie są ci, którzy podążają za nowinkami, lecz ci, którzy zachowują depozyt wiary”.
Za artykułem:
Żywoty świętych. Posłuchaj inspirujących historii na każdy dzień (opoka.org.pl)
Data artykułu: 30.09.2025