Portal Opoka relacjonuje incydent włamania hakerskiego do systemów Urzędu Miejskiego w Wadowicach z 5 października 2025 r. Atak typu ransomware doprowadził do zaszyfrowania danych i potencjalnego wycieku informacji o mieszkańcach. Bartosz Kaliński, burmistrz miasta, zapewnia o braku utraty danych, zalecając jednocześnie obywatelom zmianę haseł i czujność przed phishingiem. Incydent zgłoszono organom ścigania i instytucjom zajmującym się cyberbezpieczeństwem.
Technokratyczne złudzenia wobec moralnego bankructwa
Relacja portalu ujawnia symptomatyczną redukcję zła moralnego do problemu technicznego. Gdy Kaliński koncentruje się na „odzyskiwaniu dostępu do systemów” i „zabezpieczaniu śladów cyfrowych”, całkowicie pomija metanoiczne (nawracające) znaczenie przestępstwa jako obrazę Boga poprzez pogwałcenie VII i X przykazania. Cyberprzestępczość nie jest „incydentem bezpieczeństwa komputerowego”, jak określają to służby, lecz współczesną formą furtum (kradzieży) i falsi testimonii (fałszywego świadectwa), wołającą o pomstę do nieba zgodnie z kanonami moralnymi potwierdzonymi przez Piusa XII w Allocutio ad iudices (1952).
Relatywizacja odpowiedzialności
Komunikat urzędu miasta zawiera zdumiewające przemilczenie:
„Zalecamy zmianę haseł do wszystkich możliwych kont, szczególnie do bankowych”
– czytamy. To czysto naturalistyczne podejście odzwierciedla całkowitą amputację nadprzyrodzonej perspektywy. Gdzie wezwanie do modlitwy ekspiacyjnej? Gdzie przypomnienie o obowiązku zadośćuczynienia ze strony sprawców? Pius XI w Quas Primas (1925) podkreślał, że „pokój Chrystusowy w Królestwie Chrystusowym” możliwy jest tylko poprzez uznanie boskiego prawodawstwa: „Państwa mają obowiązek publicznie czcić Chrystusa i Jego słuchać” (Quas Primas, 31).
Demoniczne korzenie rewolucji cyfrowej
Atak ransomware stanowi jedynie logiczny owoc społeczeństwa zbudowanego na fundamencie laicisme (laicyzmu) potępionego już w Syllabusie Piusa IX (1864). Gdy błędnie rozumiana „wolność badań” (Syllabus, pkt 10) prowadzi do technokratycznej tyranii, a „rozdział Kościoła od państwa” (pkt 55) pozbawia struktury społeczne łaski uświęcającej – cybernetyczne niewolnictwo staje się nieuniknioną konsekwencją. Św. Pius X w Lamentabili (1907) ostrzegał przed „ewolucją dogmatów” (pkt 64) prowadzącą do zeświecczenia życia publicznego. Dziś widzimy jej apogeum: magistrat pozbawiony krucyfiksów i modlitwy staje się łupem cyfrowych wandali.
Milczenie o źródłach moralnego porządku
Najcięższym zarzutem wobec komunikatów urzędowych jest całkowite pominięcie nadprzyrodzonych środków zaradczych. Gdzie wezwanie do wspólnej modlitwy różańcowej w intencji nawrócenia hakerów? Gdzie zalecenie odprawienia Mszy Świętej ekspiacyjnej? Pius XI w Divini Redemptoris (1937) wskazywał, że „żadna ludzka siła nie zdoła zastąpić boskiej opatrzności i pomocy”. Tymczasem Kaliński ogranicza się do radzenia „monitorowania operacji bankowych” – jałowe gesty społeczeństwa wykorzenionego z katolickich fundamentów.
Spirala samozniszczenia apostatycznej cywilizacji
Fakt, że atak dotknął Wadowice – nominalnie związane z postacią Jana Pawła II – stanowi gorzką ironię. To właśnie jego heretycka nauka o „godności człowieka” oderwana od prawa Bożego przygotowała grunt dla dzisiejszego chaosu. Gdy w 1979 r. przemawiał o „prawach człowieka” na krakowskim rynku, zamiast głosić konieczność pokuty i poddania narodów pod panowanie Chrystusa Króla, zasadził ziarno dzisiejszej anarchii. Cybernetyczna rebelia jest logicznym owocem buntu przeciwko Regnum Christi (Królestwu Chrystusa), o którym Pius XI nauczał, że obejmuje „wszystkich ludzi, czy to jednostki, czy rodziny, czy państwa” (Quas Primas, 32).
W obliczu tej klęski jedynym ratunkiem pozostaje powrót do niezmiennych zasad katolickiego porządku społecznego, gdzie cyfrowe przestrzenie podlegają tym samym prawom moralnym co rynek miejski – pod berłem Chrystusa Króla.
Za artykułem:
Wadowice: hakerzy zaatakowali magistrat w Wadowicach; mogli wykraść dane mieszkańców (opoka.org.pl)
Data artykułu: 07.10.2025