Parolin promuje kult Acutisa: modernistyczna karykatura świętości
Portal ACI Prensa (13 października 2025) relacjonuje wystąpienie „kardynała” Pietro Parolina podczas Mszy w Asyżu z okazji pierwszego wspomnienia liturgicznego Carlo Acutisa – młodzieńca „kanonizowanego” 7 września przez uzurpatora Leona XIV. Artykuł eksponuje wypowiedzi kurialisty o „radości” i „uśmiechu” jako rzekomych znakach rozpoznawczych świętości, przemilczając całkowicie wymagania moralne i dogmatyczne katolickiej wiary.
Ewangelia emocji zamiast Krzyża
W homilii Parolin stwierdził: „Wielu, widząc jego zdjęcie, porusza jego uśmiech: Carlo mówił o Jezusie przede wszystkim swoją promienną, pełną światła i uśmiechniętą twarzą”. To klasyczny przykład posoborowej redukcji chrześcijaństwa do psychologii. Gaudium in Domino semper (Radujcie się zawsze w Panu) z Listu do Filipian (4,4) zostało tu wyjęte z kontekstu całej doktryny o umartwieniu i bojowaniu przeciwko pożądliwościom (Kol 3,5). Św. Robert Bellarmin w De ascensione mentis in Deum przestrzegał: „Fałszywa radość pochodzi z przywiązania do stworzeń, prawdziwa zaś płynie z umiłowania Krzyża”.
Naturalizm sakramentalny
Szczególnie jaskrawy jest passus: „Jezus nie odbiera niczego z pięknych rzeczy życia; wszystko pochodzi od Boga i samo w sobie jest dobre”. To ewidentne nadużycie tomistycznej zasady bonum ex integra causa (dobro wynika z pełnej przyczyny). Św. Pius X w Pascendi demaskował takie „usprawiedliwianie świata”: „Moderniści głoszą, że człowiek winien zaspokajać pragnienia natury, by przez to dojść do Boga – co jest jawnym zaprzeczeniem ascezy katolickiej” (n. 39).
Eucharystia bez Ofiary
Artykuł powtarza modernistyczną formułę Acutisa o Eucharystii jako „autostradzie do nieba wolnej od opłat i wypadków”. To niebezpieczne uproszczenie pomijające:
1. Warunek stanu łaski uświęcającej – św. Alfons Liguori w Nawiedzeniu Najświętszego Sakramentu przypominał, że Komunia przyjmowana w grzechu śmiertelnym „nie jest lekarstwem, lecz trucizną”.
2. Ofiarniczy charakter Mszy – podczas gdy Acutis uczestniczył w posoborowym Novus Ordo, który Pius XII potępił jako „zniszczenie największego dzieła Reformy Trydenckiej” (Allocuzione ai parroci, 1943).
Kult relikwii w służbie synkretyzmu
Opis „ciała Świętego spoczywającego w szklanej gablocie” przywołuje praktyki bardziej właściwe dla muzeów niż katolickiego kultu. Kanon 1283 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. nakazywał: „Relikwie winny być przechowywane z czcią w godnych miejscach, unikając wszelkiej przesady prowadzącej do zabobonu”. Tymczasem wystawienie zwłok na widok publiczny przypomina raczej świecki kult celebrytów niż chrześcijańską pobożność.
Brak wymagań świętości
Parolin głosi: „Świętość jest możliwa w każdym wieku i każdym stanie życia”, co stanowi półprawdę. Owszem, possibile est omnibus (jest możliwe dla wszystkich) – jak uczył św. Tomasz z Akwinu (STh II-II, q.184, a.4) – ale tylko pod warunkiem heroicznego praktykowania cnót i ścisłego przestrzegania prawa Bożego. Tymczasem biografia Acutisa przemilcza:
– Jego współpracę z posoborowymi strukturami apostazji
– Brak potwierdzonych cudów zgodnych z kryteriami Benedykta XIV w De Servorum Dei beatificatione
– Uczestnictwo w Novus Ordo Missae – rycie sprzecznym z dekretem Quo primum Piusa V
Wnioski: święty na miarę apostazji
Kult Acutisa spełnia wszystkie cechy modernistycznej hagiografii wskazane przez św. Piusa X w Lamentabili:
– Redukcję duchowości do emocji (s. 2, p. 25)
– Pomijanie dogmatu o grzechu pierworodnym (s. 3, p. 34)
– Fałszywe pojednanie z duchem świata (s. 5, p. 58)
Jego „kanonizacja” przez uzurpatora Leona XIV stanowi kolejny krok w budowie „kościoła antropocentrycznego”, który Pius XI w Quas Primas określił jako „zdradę Chrystusa Króla”. Wierni katolicy powinni odrzucić ten kult, pamiętając słowa św. Pawła: „Nawet gdybyśmy my albo anioł z nieba głosił wam ewangelię różną od tej, którą otrzymaliście – niech będzie przeklęty!” (Ga 1,8).
Za artykułem:
Cardinal Parolin on St. Carlo Acutis: Many ‘touched by his smile’ when they see his photo (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 13.10.2025