Portal LifeSiteNews (16 października 2025) relacjonuje wspólne oświadczenie patriarchów i przywódców „chrześcijańskich” wspólnot w Jerozolimie, w którym wyrażają radość z zawieszenia broni w Gazie i wzywają do „dwupaństwowego rozwiązania” konfliktu izraelsko-palestyńskiego. Sygnatariusze, w tym kardynał Pierbattista Pizzaballa, chwalą „ogromne wysiłki” dyplomatyczne i deklarują: „mamy nadzieję, że ta pierwsza faza zawieszenia broni prawdziwie zwiastuje koniec wojny w Gazie”. Dokument pomija jakiekolwiek odniesienie do nadprzyrodzonego porządku, redukując misję Kościoła do świeckiego mediatora.
Zdrada nadprzyrodzonej misji Kościoła
Oświadczenie jerozolimskich hierarchów stanowi jawną apostazję od katolickiej doktryny o społecznej władzy Chrystusa Króla. Pius XI w encyklice Quas primas nauczał nieomylnie: „nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Tymczasem sygnatariusze dokumentu, w tym nominalny „łaciński patriarcha” Jerozolimy, proponują czysto naturalistyczne rozwiązanie – „negocjacje i mediacje” oraz utworzenie państwa palestyńskiego – całkowicie pomijając regnum sociale Christi (społeczne królowanie Chrystusa).
„Uważamy, że tylko w ten sposób [przez utworzenie Palestyny] zostanie prawdziwie ustanowiony sprawiedliwy i trwały pokój” – głosi dokument.
To zdanie demaskuje herezję indifferentyzmu religijnego, potępioną w Syllabusie błędów Piusa IX (punkty 15-18). Sugestia, że pokój może zaistnieć bez podporządkowania narodów prawom Chrystusa i Jego Kościoła, stanowi jawne odrzucenie nauki św. Pawła: „Pokój Boży, który przewyższa wszelki umysł” (Flp 4,7).
Fałszywy ekumenizm i apostazja jurysdykcyjna
Fakt, że Pizzaballa – jako rzekomy „przedstawiciel” Kościoła – podpisuje się pod dokumentem wspólnie z prawosławnymi i protestanckimi przywódcami, jest aktem zdrady wobec zasady Extra Ecclesiam nulla salus (Poza Kościołem nie ma zbawienia). Św. Pius X w dekrecie Lamentabili sane potępił podobne praktyki jako „mylne pojmowanie rozwoju doktryny” (punkt 64). Co więcej, sam status Pizzaballi jako „kardynała” jest nieważny z perspektywy sedewakantystycznej – święcenia przyjęte w posoborowych strukturach po 1968 roku budzą poważne wątpliwości co do ważności.
Szczególnie wymowne jest milczenie dotyczące prześladowań katolików w regionie. Podczas gdy dokument wspomina o „450 uchodźcach” w kościele Świętej Rodziny, nie padają słowa o męczeństwie wyznawców Chrystusa, co stanowiłoby jedyną katolicką odpowiedź na konflikt. Pius XII w Mystici Corporis nauczał, że „męczeństwo jest najwyższym świadectwem prawdy wiary”.
Polityczny redukcjonizm i herezja „dwóch państw”
Wezwanie do stworzenia Palestyny obok Izraela jest czystą herezją polityczną, sprzeczną z niezmienną nauką Magisterium. Leon XIII w Immortale Dei stanowczo potępił ideę państwa neutralnego religijnie: „Państwo, jako takie, winno Boga czcić w taki sposób, jak Mu się podoba”. Tymczasem propozycja „dwóch państw” zakłada akceptację:
- Judaizmu jako oficjalnej religii Izraela
- Islamu jako dominującej siły w Palestynie
- Relatywizacji katolicyzmu do roli jednej z wielu „wspólnot wyznaniowych”
To bezpośrednie odrzucenie nauki Bonifacego VIII zawartej w bulli Unam Sanctam: „Jedna owczarnia i jeden pasterz… Poza nią [Kościołem] nie ma ani zbawienia, ani odpuszczenia grzechów”.
Zbrodnicza naiwność wobec islamskiego terroryzmu
Dokument nazywa wojnę w Gazie „cierpieniem”, ale unika potępienia dżihadu jako zbrodni przeciwko ludzkości. Tymczasem Pius XI w Quas primas przestrzegał: „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto z praw i z państw… zburzone zostały fundamenty pod tąż władzą”. Brak jednoznacznego potępienia działań Hamasu – organizacji jawnie dążącej do zniszczenia Izraela – dowodzi, że sygnatariusze przyjęli postawę kolaboracji z barbarzyństwem pod płaszczykiem „dialogu”
Równie haniebne jest przemilczenie faktu, że większość ofiar wśród chrześcijan w Gazie padła nie z rąk izraelskich, lecz muzułmańskich ekstremistów. To milczenie jest zdradą męczenników, których krew woła o pomstę do nieba.
Posoborowa herezja w praktyce
Całe oświadczenie stanowi namacalny dowód realizacji modernistycznej agendy Vaticanum II. Wbrew nauczaniu Piusa IX, który potępił wolność religijną w Syllabusie (punkty 77-79), jerozolimscy hierarchowie:
- Uznają żydów i muzułmanów za równoprawnych partnerów
- Redukują Kościół do NGO zajmującego się „pomocą humanitarną”
- Przemilczają obowiązek nawracania niekatolików
Jak trafnie zauważył św. Pius X w Lamentabili sane: „Dogmaty wiary należy pojmować według ich funkcji praktycznej, tzn. jako obowiązujące w działaniu” (punkt 26). Tymczasem sygnatariusze dokumentu traktują dogmaty jako martwy relikt, niezdolny do kształtowania rzeczywistości społecznej.
Duchowa pustka w miejsce Krzyża
Najjaskrawszą zdradą jest całkowite pominięcie w dokumencie:
- Ofiary Mszy Świętej jako źródła prawdziwego pokoju
- Wymogu pokuty i nawrócenia dla zwaśnionych stron
- Kultu Najświętszego Serca Jezusowego jako remedium na grzechy narodów
Ta duchowa pustka doskonale ilustruje słowa Piusa XI z Quas primas: „Kościół Boży, udzielając bez ustanku pokarmu duchowego ludziom, rodzi i wychowuje coraz to nowe zastępy świętych mężów i niewiast”. Gdzie są dziś ci święci? Zastąpiono ich biurokratami negocjującymi z terrorystami.
Ostrzeżenie dla wiernych
Katolicy muszą rozpoznać w tym dokumencie jawny przejaw apostazji posoborowej struktury. Jak nauczał św. Robert Bellarmin w De Romano Pontifice: „Jawny heretyk nie może być Papieżem… Niechrześcijanin w żaden sposób nie może być Papieżem”. Analogicznie – żaden jawny heretyk nie może sprawować autentycznej władzy w Kościele. Dlatego wezwanie „patriarchów” z Jerozolimy należy odrzucić jako głos zwodzicieli w sutannach.
Jedyną katolicką odpowiedzią na konflikt bliskowschodni jest:
- Publiczne poświęcenie Izraela i Palestyny Najświętszemu Sercu Jezusa
- Wezwanie żydów i muzułmanów do natychmiastowego nawrócenia
- Przywództwo Kościoła w procesie ewangelizacji, nie zaś w roli „pośrednika humanitarnego”
Jak przypomina Pius XI: „Nie przez co innego szczęśliwe państwo – a przez co innego człowiek, państwo bowiem nie jest czym innym, jak zgodnym zrzeszeniem ludzi”. Bez Chrystusa Króla – nie ma ani prawdziwego pokoju, ani sprawiedliwości.
Za artykułem:
Holy Land bishops welcome Gaza ceasefire, urge ‘just and lasting peace’ (lifesitenews.com)
Data artykułu: 16.10.2025