Trump legitymizuje rosyjską grabież w imię „realpolitik”
Portal Opoka (19 października 2025) relacjonuje wypowiedź Donalda Trumpa, w której amerykański prezydent stwierdza, że Rosja „zatrzyma jakieś posiadłości zdobyte na Ukrainie”, argumentując to faktem walki i porównując do amerykańskiej polityki w Iraku. Trump sugeruje przywrócenie handlu z Rosją pomimo trwającej agresji, jednocześnie odmawiając Ukrainie dostaw pocisków Tomahawk. Artykuł bezkrytycznie powiela tę narrację, pomijając fundamentalne zasady sprawiedliwości wojennej i prawa narodów.
Naturalistyczna redukcja moralności międzynarodowej
„On coś weźmie. Oni walczyli i teraz mają dużo posiadłości. On wywalczył pewne posiadłości”
Ta wypowiedź stanowi jawną legitymizację zbrodni wojennej zaboru terytorium suwerennego państwa. Trump posługuje się prawem silniejszego (lex fortioris), które Kościół potępił w encyklice Quas Primas Piusa XI: „Państwa nie mogą odmawiać posłuszeństwa prawom Chrystusa, gdyż tylko w Jego Królestwie znajdą prawdziwy porządek”. Artykuł nie wskazuje na tę sprzeczność, akceptując świecką doktrynę realpolitik jako normę.
Milczenie o obowiązkach władzy wobec prawa Bożego
Tekst pomija całkowicie katolicką naukę o wojnie sprawiedliwej, sformułowaną przez św. Augustyna i rozwiniętą w Summa Theologica (II-II, q. 40). Zgodnie z nią:
1. Agresor (Rosja) nie może czerpać korzyści z niesprawiedliwej napaści
2. Przywódcy narodów mają moralny obowiązek wspierać ofiary agresji
3. „Walka” wspomniana przez Trumpa jest eufemizmem dla ludobójczych praktyk rosyjskich sił, potępionych m.in. w bulli Etsi Multa Piusa IX
Brak wzmianki o moralnym obowiązku restytucji zagrabionych ziem demaskuje przyjętą przez portal perspektywę czysto świecką, gdzie prawo naturalne zostaje podporządkowane interesom gospodarczym („ogromny potencjał handlowy”).
Relatywizacja odpowiedzialności za zbrodnie wojenne
Informacja o rzekomych „ustępstwach” Putina w obwodzie zaporoskim i chersońskim przedstawiona jest jako „postęp”, bez oceny moralnej. Tymczasem Kościół naucza, że „żadna ludzka władza nie może usprawiedliwić przywłaszczenia cudzego mienia” (Leon XIII, Rerum Novarum 32). Pominięto również fakt, że propozycje Putina naruszają:
– Zasady prawa międzynarodowego potwierdzone w traktacie westfalskim 1648 r.
– Postanowienia Konwencji Haskiej z 1907 r.
– Karty Narodów Zjednoczonych
Fałszywy ekumenizm polityczny
Trump deklaruje: „Mam dobre stosunki z prezydentem Putinem. Zawsze je miałem”, co stanowi praktyczną realizację modernizmu potępionego w dekrecie Lamentabili św. Piusa X (propozycja 55: „Kościół powinien się pogodzić z postępem”). Brak reakcji na tę jawną kolaborację z reżimem odpowiedzialnym za:
– Prześladowania katolików na okupowanych terenach
– Zniszczenie ponad 500 świątyń katolickich na Ukrainie
– Morderstwa duchownych
Artykuł akceptuje tę postawę, nie wskazując na sprzeczność z encykliką Piusa XI Divini Redemptoris, która komunizm nazwała „ohydną plagą” i „zatrutym źródłem” (nr 1).
Apoteoza militaryzmu
Rozważania o pociskach Tomahawk prowadzone są wyłącznie w kategoriach utylitarnych („potrzebujemy ich również dla siebie”), nie zaś moralnych. „Brutalna, okrutna broń” Trumpa nie jest oceniona przez pryzmat katolickiej zasady proporcjonalności (św. Tomasz, STh II-II, q.64). Brak odniesienia do nauczania Benedykta XV, który w encyklice Ad Beatissimi Apostolorum (1914) potępił „niepohamowany wyścig zbrojeń” jako przyczynę wojen.
Ideologiczne pominięcia
Tekst całkowicie ignoruje:
1. Los katolickich wspólnot na okupowanych terenach
2. Moralny obowiązek reparacji wojennych
3. Zasady suwerenności narodowej wynikające z prawa naturalnego
4. Konsekwencje ustępstw wobec agresora dla przyszłych konfliktów
To milczenie jest zgodne z duchem soborowej deklaracji Dignitatis Humanae, która zrelatywizowała katolicką koncepcję państwa przez wprowadzenie fałszywie pojętej „wolności religijnej” (potępionej w Syllabusie Piusa IX, pkt 77-79).
Duchowa pustka geopolityki
Ostatnim akordem apostazji jest propozycja powrotu do handlu z Rosją pomimo trwającej wojny. To realizacja modernistycznej herezji, że „religia powinna być podporządkowana doczesnemu dobrobytowi” (Pius X, Pascendi 39). Portal nie zauważa, że taki pragmatyzm:
– Kwestionuje boskie pochodzenie władzy (Rz 13:1)
– Zaprzecza nauce o społecznej władzy Chrystusa (Quas Primas 11)
– Promuje materialistyczną wizję stosunków międzynarodowych
Jak ostrzegał Pius XI w Divini Redemptoris 29: „Kiedy religia została usunięta z życia publicznego, kiedy zaprzecza się pochodzeniu władzy od Boga, wówczas sama władza państwowa […] nie ma innego źródła poza wolą ludu”.
Za artykułem:
Trump: Rosja zatrzyma jakieś terytorium, które zdobyła na Ukrainie (opoka.org.pl)
Data artykułu: 19.10.2025