Sponsoring Banku Pekao dla konkursu National Geographic jako promocja naturalistycznej wizji świata

Podziel się tym:

Portal Opoka informuje o współpracy Banku Pekao z National Geographic przy XXI edycji konkursu fotograficznego, sponsorując kategorię „Świat Okiem Młodych” dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Inicjatywa przedstawiana jest jako wsparcie dla „kreatywności i pasji” młodych, przy całkowitym pominięciu jakichkolwiek kryteriów moralnych czy odniesień do katolickiej wizji sztuki.


Naturalistyczna redukcja sztuki do techniki bez transcendencji

Współorganizator konkursu, National Geographic, od dekad propaguje naturalistyczną i ewolucjonistyczną wizję świata, czego dowodzi choćby jego stała promocja teorii Darwina czy neomaltuzjańskich tez ekologicznych. Jak ostrzegał Pius X w Lamentabili sane exitu, „wiara chrześcijańska przeciwstawia się ludzkiemu rozumowi” (propozycja potępiona nr 6), co stoi w jaskrawej sprzeczności z laickim humanizmem promowanym przez tę organizację.

Sponsorowanie konkursu przez instytucję finansową noszącą w nazwie odwołanie do skarbca państwowego (Pekao – Powszechna Kasa Oszczędności) stanowi przykład kolaboracji struktury quasi-państwowej z antychrześcijańskim projektem kulturowym. Brak jakiegokolwiek zastrzeżenia w artykule co do ideologicznego profilu National Geographic dowodzi przyjęcia założenia, że sztuka może istnieć w oderwaniu od Boga – co Pius XI w Quas Primas nazwał „usunięciem Jezusa Chrystusa ze stosunków międzyludzkich”.

„Świat Okiem Młodych” jako indoktrynacja w duchu antropocentryzmu

Wspierana przez Bank Pekao kategoria dla młodzieży szkół ponadpodstawowych promuje fałszywą wizję kreatywności: „opowiadanie historii pełnych emocji, autentyczności i pytań o przyszłość” – jak stwierdza przedstawiciel banku. To czysto immanentystyczne ujęcie, ignorujące zasadę fides quaerens intellectum (wiara szukająca zrozumienia).

Polska nieoczywista” – kolejna kategoria konkursu – sugeruje relatywizację ojczyzny jako wspólnoty zakorzenionej w chrześcijaństwie. Tymczasem Pius XI nauczał, że „królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi” (Quas Primas), co obliguje katolików do odczytywania rzeczywistości narodowej przez pryzmat wiary.

Technokracja zamiast teokracji: sponsorzy jako kapłani nowej ery

Obecność technologicznych gigantów (Samsung w kategorii „Smart-kadr”) i resortu nauki (Ministerstwo Nauki jako sponsor „Obrazu wiedzy”) odsłania prawdziwy cel przedsięwzięcia: budowę społeczeństwa zorganizowanego według zasad technokratycznego materializmu. Dokument Syllabus errorum Piusa IX wyraźnie potępia takie stanowisko: „Rozum ludzki bez odniesienia do Boga jest jedynym arbitrem prawdy i fałszu” (potępiona propozycja 3).

Głosowanie internautów jako parodia sądu powszechnego

Finałowa faza konkursu przewiduje „głosowanie internautów” w kluczowych kategoriach. Ten mechanizm stanowi karykaturę katolickiej zasady sentire cum Ecclesia (myśleć z Kościołem), zastępując obiektywne kryteria sztuki sakralnej subiektywnymi preferencjami tłumu. Jak przypominał św. Robert Bellarmin: „jawny heretyk nie może być głową czegoś, czego nie jest członkiem” – analogicznie, sztuka odcięta od Boga staje się narzędziem duchowego samobójstwa.

Milczenie o Bogu jako wyznanie wiary

Najcięższym zarzutem wobec całej inicjatywy jest całkowite pominięcie Boga jako źródła piękna i inspiratora sztuki. W 66 akapitowym tekście nie pada ani jedno imię Boże, co stanowi namacalny dowód przyjęcia zasady „laickości przestrzeni publicznej” potępionej w Syllabusie (propozycja 55). Tymczasem już Sobór Trydencki w dekrecie o sztuce sakralnej podkreślał, że „sztuka ma prowadzić ludzi do Boga”, nie zaś utwierdzać w kulturowej samowystarczalności.


Za artykułem:
Bank Pekao partnerem XXI edycji Wielkiego Konkursu Fotograficznego National Geographic
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 20.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.