Portal Gość Niedzielny (23 października 2025) relacjonuje exposé kanadyjskiego premiera Marka Carneya, który zapowiedział „ambitny cel” podwojenia eksportu do krajów innych niż USA w ciągu dekady. Wśród priorytetów budżetowych wymieniono dywersyfikację partnerów handlowych, inwestycje sektora prywatnego na „niespotykaną skalę”, redukcję wydatków oraz nową politykę imigracyjną. Carney ostrzegł jednak obywateli, że transformacja gospodarcza „wymagać będzie poświęceń”. W całej wizji premiera zabrakło najmniejszej wzmianki o zasadach moralnych czy Bożym prawie, co demaskuje czysto świecką, naturalistyczną koncepcję państwa.
Materialistyczna utopia jako substytut królestwa Bożego
Carney deklaruje: „Naszą podstawową misją jest zbudowanie silniejszej gospodarki, takiej która nie zależy od pojedynczego partnera handlowego”, całkowicie pomijając fakt, że bez społecznego panowania Chrystusa Króla żaden system gospodarczy nie zapewni trwałego dobrobytu. Jak nauczał Pius XI w encyklice Quas Primas: „nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Kanadyjski premier, niczym współczesny faraon, oferuje swym poddanym jedynie ziarna egipskiego dobrobytu (Wj 16,3), zapominając, że „nie samym chlebem żyje człowiek” (Mt 4,4).
„Jeśli nie będziemy działać teraz, presja będzie tylko rosła”
To zdanie demaskuje esencję całej strategii: paniczny lęk przed doczesnymi konsekwencjami, podczas gdy prawdziwe niebezpieczeństwo – wieczne potępienie dusz – pozostaje całkowicie przemilczane. W obliczu takiej retoryki przypomina się potępienie przez Piusa IX w Syllabusie błędów tezy, że „Kościół powinien być oddzielony od państwa, a państwo od Kościoła” (pkt 55).
Fałszywa eschatologia postępu gospodarczego
Premier Kanady próbuje budować quasi-mesjańską narrację: „fortuna sprzyja śmiałym”, „teraz nie jest czas na to, by być ostrożnym”. To klasyczny przykład bałwochwalczego kultu postępu, który Pius X w dekrecie Lamentabili potępił jako błąd głoszący, że „prawda zmienia się wraz z człowiekiem, ponieważ rozwija się wraz z nim, w nim i przez niego” (pkt 58). MFW, przywołany jako autorytet, to instytucja promująca globalistyczny porządek sprzeczny z katolicką koncepcją suwerenności narodów – przypomina to przestrogę Leona XIII przed „spiskiem tajnych stowarzyszeń” niszczących chrześcijańskie fundamenty cywilizacji.
Znamienne, że w całym exposé nie padło ani jedno odniesienie do:
- Obowiązku podporządkowania polityki gospodarczej sprawiedliwości społecznej w rozumieniu Rerum novarum
- Katolickiej nauki o pierwszeństwie dobra wspólnego przed zyskiem indywidualnym
- Grzechów społecznych prowadzących do kryzysów (lichwa, spekulacja, wyzysk)
- Ochrony rodziny jako podstawowej komórki życia gospodarczego
„Poświęcenia” bez krzyża – pusta ofiara mamony
Gdy Carney wzywa do „poświęceń w imię transformacji gospodarczej”, proponuje w istocie parodię ofiary. Jak zauważył św. Augustyn: „Ofiara bez miłości jest jak ciało bez duszy”. W ekonomii pozbawionej nadprzyrodzonej perspektywy każdy trud staje się jedynie kolejnym narzędziem pomnażania bogactwa, które „rdza i mól niszczy” (Mt 6,19). Tymczasem prawdziwa katolicka koncepcja poświęcenia zakłada:
„Niech Chrystus króluje w woli, która powinna słuchać praw i przykazań Bożych; niech panuje w sercu, które, wzgardziwszy pożądliwościami, ma Boga nade wszystko miłować i do Niego jedynie należeć” (Pius XI, Quas Primas)
Strategia MFW, chwalona przez Georgievą jako „pobudzająca produktywność„, opiera się na tych samych liberalnych dogmatach, które Pius XI w Quadragesimo anno nazwał „żarłoczną konkurencją pozbawioną hamulców sumienia„.
Imigracja bez ewangelizacji – inżynieria społeczna
Zapowiedź „nowego planu imigracyjnego razem ze strategią zachęcania zagranicznych talentów” to kolejny przykład utylitarnego traktowania człowieka jako zasobu ekonomicznego. Kanadyjska polityka imigracyjna od dekad świadomie pomija:
- Obowiązek ewangelizacji przybyszów z krajów niechrześcijańskich
- Niebezpieczeństwo islamizacji i importu antychrześcijańskich wartości
- Katolicką zasadę pierwszeństwa praw rodzimych mieszkańców
- Kryteria moralne przy selekcji imigrantów (np. odrzucenie aborcyjnych czy LGBT aktywistów)
To dokładne przeciwieństwo tego, czego nauczał Pius XII w Exsul Familia, gdzie podkreślał, że „Kościół zawsze towarzyszył migrantom, by zachować ich wiarę i moralność”.
Schizofrenia moralna „liberalnego konserwatyzmu”
Paradoksalnie, Carney – nominalnie konserwatysta – przejmuje retorykę globalistów, gdy mówi o „bardziej dynamicznym, bardziej konkurencyjnym i bardziej wrogim świecie„. To potwierdza diagnozę św. Piusa X z Pascendi, że moderniści „mieszają prawdę z fałszem, by łatwiej oszukiwać prostaczków”. Jakże wymowne, że w kraju, gdzie:
- Zabija się nienarodzonych aż do narodzin
- Promuje się ideologię LGBT w szkołach
- Prześladowani są katolicy trzymający się Tradycji
…premier upatruje głównego zagrożenia w… braku dywersyfikacji handlowej! To żywa ilustracja słów Piusa IX: „Największym dziś błędem jest sądzić, jakoby można było zbawić się w jakiejkolwiek religii, byle tylko żyć uczciwie” (Quanto conficiamur).
Finansowa zdolność do zdecydowanych działań bez zdolności do nawrócenia
Najbardziej złowieszczo brzmi deklaracja premiera: „rząd federalny ma finansową zdolność do zdecydowanych działań”. Oto współczesny odpowiednik słów faraona: „Uczynię cię bogiem dla tego ludu” (Wj 7,1). Państwo, które:
- Finansuje aborcję z podatków katolików
- Prześladowało wiernych za praktykowanie religii podczas „pandemii”
- Promuje edukację seksualną deprawującą dzieci
…rozdyma się pychą materialnej potęgi, całkowicie zapominając, że „bogactwo nic nie pomoże w dzień gniewu” (Prz 11,4). Kanadyjska elita, podobnie jak sanhedryn w czasach Chrystusa, woli „stracić jedną owcę” (J 11,50) niż uznać prawdziwego Króla.
Gdyby premier Carney naprawdę chciał „przekształcić gospodarkę„, zacząłby od publicznego uznania Chrystusa Króla za Pana Kanady, przywrócenia zakazanych praw katolickich i pokuty za dekady apostazji. Dopóki tego nie uczyni, wszystkie jego plany pozostaną jedynie „budowaniem na piasku” (Mt 7,26).
Za artykułem:
Kanada: więcej eksportu do krajów innych niż USA (gosc.pl)
Data artykułu: 23.10.2025








