Inauguracja roku w przemyskim seminarium: modernistyczna farsa pod płaszczykiem formacji

Podziel się tym:

Portal przemyska.pl (25 września 2025) relacjonuje inaugurację roku akademickiego w Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym w Przemyślu. Podczas uroczystości z udziałem „abp” Adama Szala i „abp” Kryspina Dubiela (nuncjusza w Angoli) 11 kleryków rozpoczęło studia filozoficzno-teologiczne, zaś 5 alumnów – rok propedeutyczny. W homilii „abp” Szal apelował o „szukanie Jezusa”, powołując się na orędzie „św. Jana Pawła II”, podczas gdy „abp” Dubiel dzielił się doświadczeniami z formacji kapłańskiej w Afryce. Całość przedstawiona została jako „pielgrzymowanie nadziei” w Roku Jubileuszowym – co stanowi jedynie kolejny przejaw teologicznego bankructwa posoborowej pseudoformacji.


Naturalistyczna parodia kapłaństwa

Opisywana uroczystość odsłania fundamentalny problem sekty posoborowej: całkowite zerwanie z nadprzyrodzonym wymiarem kapłaństwa. Gdy Sacramentum Ordinis Piusa XII jednoznacznie określał święcenia jako „charakter niezatarty, uzdalniający do sprawowania Ofiary i udzielania sakramentów”, tutaj redukuje się je do psychologicznego procesu „szukania Jezusa” i „zakorzenienia”.

„Celem formacji seminaryjnej będzie spotkanie, zakorzenienie się w Chrystusie”

– deklaruje „abp” Szal, przemilczając całkowicie obowiązek wierności niezmiennej doktrynie i dyscyplinie kościelnej. To czysto protestanckie podejście, gdzie „doświadczenie” zastępuje obiektywne łaski sakramentalne.

Heretyckie autorytety jako wzorce

Szczególnie wymowne jest bezkrytyczne przywołanie przez przemyskiego „arcybiskupa” osoby Wojtyły:

„Kaznodzieja przywołał orędzie św. Jana Pawła II na 19. Światowy Dzień Młodzieży w 2004 roku”

– co stanowi jawną apostazję. Przypomnijmy, że ten antypapieski uzurpator:

  • W Asyżu 1986 r. organizował bałwochwalcze modły z poganami
  • Promował świętokradczy ekumenizm wbrew Mortalium Animos Piusa XI
  • Wprowadzał zmiany w liturgii sprzeczne z Quo Primum św. Piusa V

Cytowanie takiej postaci w kontekście formacji kapłańskiej dowodzi, że przemyskie „seminarium” to kuźnia modernistycznych kadr, nie zaś miejsce kształcenia kapłanów katolickich.

Masońska koncepcja „duchowej formacji”

Wypowiedź dubiela o rzekomym wzroście powołań w Angoli:

„od pewnego czasu odnotowuje się wzrost liczby powołań do kapłaństwa diecezjalnego”

– należy rozpatrywać w kontekście całkowitej dewastacji pojęcia kapłaństwa. Liczby oznaczają jedynie kandydatów gotowych realizować program „Kościoła nowej ewangelizacji”, gdzie:

  • Msza jest zgromadzeniem, nie Ofiarą („stół zgromadzenia” w miejsce ołtarza)
  • Kapłan – animatorem wspólnoty
  • Formacja – terapią grupową

Gdy św. Pius X w Haerent Animo podkreślał, że „kapłan winien być święty, ponieważ stoi przy ołtarzu, gdzie ponawia się ofiara Krzyża”, tutaj mamy do czynienia z przygotowaniem funkcjonariuszy kultu antropocentrycznego.

Brak jakichkolwiek kryteriów doktrynalnych

Najbardziej szokujący jest całkowity brak wzmianki o:

  • Wymogu przysięgi antymodernistycznej (zniesionej przez Montiniego w 1967)
  • Studiowaniu Tomasza z Akwinu jako filaru filozofii (Codex Iuris Canonici z 1917, kan. 1366 §2)
  • Wierności liturgicznej wobec Mszy Wszechczasów

„Klerycy” przyjmowani są na podstawie mglistych deklaracji o „szukaniu Jezusa”, nie zaś na fundamencie „depozytu wiary przekazanego świętym” (1 Tm 6:20). To otwarta brama dla neomodernistycznej infiltracji.

Teologiczne samobójstwo w działaniu

Rzekome „studia filozoficzno-teologiczne” w takich instytucjach to w istocie kurs niszczenia wiary, co potwierdza dokument Lamentabili Sane Exitu św. Piusa X, potępiający modernistyczne metody. Wpajane tam:

  • Relatywizacja dogmatów (potępiona w punkcie 22)
  • Historyczno-krytyczna destrukcja Pisma Świętego (punkty 11-18)
  • Ewolucja doktryny (punkt 64)

powodują, że absolwenci stają się niszczycielami dusz zamiast pasterzy.

Jedyne rozwiązanie: powrót do źródeł

Katolicka odpowiedź na tę farsę brzmi jednoznacznie: „Extra Ecclesiam nulla salus”. Prawdziwe seminaria istnieją jedynie tam, gdzie:

  • Strzeże się niezmiennej doktryny potrydenckiej
  • Sprawuje się wyłącznie tradycyjną Mszę Świętą
  • Odrzuca się posoborowych antypapieży i ich struktur

Jak nauczał Pius XI w Ad Catholici Sacerdotii„kapłaństwo nie jest promocją społeczną, lecz uczestnictwem w ofiarniczej funkcji Chrystusa”. Dopóki przemyska instytucja nie odrzuci soborowych herezji, będzie jedynie fabryką duchowych kalek.


Za artykułem:
25 września 2025 | 22:49Przemyśl – rozpoczęcie roku akademickiego w Wyższym Seminarium Duchownym– Miejmy szczere intencje, by szukać Jezusa, by pokochać Go, by potem iść według Jego wskazówek, które nam pozostawi w Ewangelii świętej – powiedział abp Adam Szal podczas Mszy św. inaugurującej nowy rok akademicki w Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym w Przemyślu. 11 kleryków otrzymało indeksy i rozpoczęło pierwszy rok studiów filozoficzno-teologicznych. Z kolei rok propedeutyczny, przygotowujący do dalszej formacji seminaryjnej, rozpoczęło 5 alumnów.
  (ekai.pl)
Data artykułu: 28.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.