Modernistyczna deformacja nadziei chrześcijańskiej w wystąpieniu „abp” Szewczuka

Podziel się tym:

„Arcybiskup” greckokatolicki głosi heretycką wizję nadziei oderwanej od prawdy objawionej

Portal eKAI (26 października 2025) relacjonuje wystąpienie Światosława Szewczuka, zwierzchnika struktury określanej jako Ukraiński Kościół Greckokatolicki. Podczas liturgii w Kijowie miał on stwierdzić:

„Wróg podsuwa nam myśl, że jesteśmy skazani na zagładę, ale my wraz z Tobą mówimy: nie – jesteśmy zwycięzcami, jesteśmy Twoim ludem, do którego przyszedłeś, jesteśmy nosicielami zwycięstwa Twojego zmartwychwstania!

Całe wystąpienie stanowi klasyczny przykład modernistycznej redukcji nadprzyrodzonej nadziei chrześcijańskiej do psychologicznego optymizmu, całkowicie pomijając warunki zbawienia i obowiązek poddania narodów pod panowanie Chrystusa Króla.


Teologiczny redukcjonizm w służbie naturalizmu

Przytoczona homilia operuje typową dla posoborowych deformacji herezją immanentyzmu, sprowadzającą działanie łaski do czysto doczesnego pocieszenia. Gdy „abp” Szewczuk deklaruje: „Chrystus już pokonał śmierć”, celowo pomija katolicką naukę o konieczności zachowania stanu łaski uświęcającej jako warunku uczestnictwa w tym zwycięstwie (Sobór Trydencki, sesja VI, kan. 23).

W miejsce teologii krzyża proponuje się heretycką teologię chwały oderwaną od rzeczywistości grzechu pierworodnego. Cytowany fragment Łk 7,11-16 zostaje wypaczony przez pominięcie kluczowego kontekstu: Chrystus wskrzesza młodzieńca nie po to, by utwierdzić ludzi w ziemskim bezpieczeństwie, lecz by potwierdzić swoją Boską naturę i wezwać do metanoia (nawrócenia). Tymczasem Szewczuk redukuje to wydarzenie do „ikony skazanej na śmierć ludzkości”, co stanowi jawną sprzeczność z nauczaniem Leona XIII: „Królestwo Chrystusowe nie jest zdobywane ani utrzymywane przemocą i orężem, ale powstaje i umacnia się mocą prawdy” (Encyklika Annum Sacrum).

Czysty naturalizm pod płaszczykiem pseudoreligijnej retoryki

Szczególnie oburzające jest instrumentalne wykorzystanie tragedii wojny do promowania modernistycznej duchowości. Stwierdzenie:

„Dzisiaj słyszymy to wieczne i wszechmocne słowo Chrystusa skierowane do człowieka, które mówi nam dzisiaj: «Nie płaczcie»”

– stanowi jawne nadużycie Pisma Świętego.

Kościół zawsze nauczał, że cierpienia doczesne są konsekwencją grzechu i wezwaniem do pokuty (Rdz 3,16-19). Tymczasem Szewczuk, niczym protestancki kaznodzieja, oferuje iluzoryczne pocieszenie bez wskazania na konieczność zadośćuczynienia Bogu za grzechy narodu. Brak jakiegokolwiek wezwania do modlitwy przebłagalnej, postów czy ofiarowania cierpień w intencji nawrócenia grzeszników demaskuje czysto naturalistyczne podejście.

Eklezjologiczne herezje i bałwochwalczy kult narodu

Najcięższym błędem jest utożsamienie struktury pod nazwą UKGK z „ludem Bożym”. Gdy Szewczuk oznajmia: „jesteśmy Twoim ludem, do którego przyszedłeś”, dokonuje heretyckiego zawłaszczenia biblijnego „gens sancta” (1 P 2,9) dla grupy pozostającej w jawnym nieposłuszeństwie wobec katolickiej doktryny.

W świetle Mortalium Animos Piusa XI, jedynym prawdziwym Kościołem Chrystusowym jest Kościół katolicki, podczas gdy struktury schizmatyckie czy unickie, które przyjęły soborowe nowinki, utraciły łączność z depozytem wiary. Tymczasem cała narracja Szewczuka przypomina bardziej przemówienie polityka niż pasterza dusz – brak w niej jakiejkolwiek wzmianki o obowiązku podporządkowania państwa prawom Chrystusa Króla, czego domagał się Pius XI w Quas Primas.

Fałszywa eschatologia i profanacja Eucharystii

Szokujące jest wykorzystanie Najświętszej Ofiary jako instrumentu politycznej mobilizacji. Wezwanie:

„przystąpienia do Komunii Świętej, w której chce dotknąć swoim Tajemniczym Ciałem i Życiodajną Krwią, aby nasze życie stało się drogą nadziei na zmartwychwstanie”

– stanowi skandaliczne zinstrumentalizowanie Eucharystii.

Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 r. (kan. 731 §2) jednoznacznie zabrania udzielania sakramentów schizmatykom i heretykom. Tymczasem Szewczuk, będący zwolennikiem posoborowej pseudo reformy, zachęca do przyjmowania „komunii” w rycie pozbawionym ważnej formy sakramentalnej (co potwierdzają badania teologiczne dotyczące nowych „anafor” wschodnich). Brak także ostrzeżenia, że przyjmowanie „komunii” w strukturach posoborowych, gdzie Msza została zredukowana do stołu zgromadzenia, a rubryki naruszają teologię ofiary przebłagalnej, jest świętokradztwem.

Zakamuflowany synkretyzm i negacja społecznego panowania Chrystusa

Cała homilia operuje językiem celowo nieostrym, zacierającym różnicę między łaską a naturą. Określenie Chrystusa jako „źródła zmartwychwstania i nadziei dla tej kobiety, miasta Nain i całej ludzkości” pomija kluczowy warunek: konieczność przynależenia do jedynego Kościoła Chrystusowego dla osiągnięcia zbawienia (Sobór Florencki, Unam Sanctam).

W miejsce katolickiej nauki o Regnum Christi otrzymujemy heretycką wizję „zmartwychwstania” rozumianego jako doczesne zwycięstwo narodu ukraińskiego. To jawna zdrada nauczania Piusa XI, który w Quas Primas stanowczo potępił „zeświecczenie”, podkreślając: „Pokój Chrystusowy w Królestwie Chrystusowym – oto jedyna droga do zbawienia”.


Za artykułem:
26 października 2025 | 21:36Abp Szewczuk: Ukraina przypomina procesję pogrzebową. Tyle matek dziś płacze!„Jezu, Ukraina przypomina procesję pogrzebową – ile matek dziś płacze! Wróg podsuwa nam myśl, że jesteśmy skazani na zagładę, ale my wraz z Tobą mówimy: nie – jesteśmy zwycięzcami, jesteśmy Twoim ludem, do którego przyszedłeś, jesteśmy nosicielami zwycięstwa Twojego zmartwychwstania! Bo Twoje życiodajne Słowo, które już pokonało śmierć, objawi się w walce, w życiu, w wierze naszego ludu” powiedział arcybiskup większy kijowsko-halicki Światosław Szewczuk podczas Boskiej Liturgii w niedzielę w Patriarchalnym Soborze Zmartwychwstania Pańskiego w Kijowie.
  (ekai.pl)
Data artykułu: 28.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.