Portal eKAI (16 października 2025) przedstawia parafię pw. Matki Bożej Częstochowskiej i 'św.’ Kazimierza w Mońkach jako finalistę konkursu „Aktywna Parafia 2025”. Wychwalana jest jej „dynamiczna działalność” – od Caritas po ekologiczne inicjatywy – będąca w istocie modelowym przykładem redukcji misji Kościoła do świeckiego aktywizmu.
Humanitaryzm zamiast zbawienia dusz
Komunikat entuzjastycznie opisuje „pomoc bliźniemu” ograniczoną do dystrybucji paczek i kart do supermarketów:
„comiesięczne paczki dla 30 podopiecznych […] 15 kart o wartości 34,5 tys. zł”
Brak choćby wzmianki o nawróceniu beneficjentów, warunku łaski czy obowiązku głoszenia prawd wiecznych. To czysty socjalizm w przebraniu miłosierdzia, sprzeczny z encykliką Quas Primas Piusa XI: „Państwo Chrystusa opiera się na prawdzie, życiu i łasce; na sprawiedliwości, miłości i pokoju” (1925).
Wspólnoty jako masowa iluzja
Imponująca lista „wspólnot” („ok. 200 kobiet i mężczyzn w różańcu”, „30 osób w Ruchu Światło-Życie”) służy kamuflażowi duchowej pustki. Ruch „Światło-Życie” założony przez ks. Blachnickiego – krypto-masona – to narzędzie demontażu doktryny poprzez „dialog” i „integrację”. Podobnie „Wspólnota Rodzin” propagująca amoris laetitia, gdzie sakrament małżeństwa zastępuje się terapią grupową.
Ewangelizacja jako festyn
„Inicjatywy ewangelizacyjne” sprowadzone do spektakli:
„Miejska Droga Krzyżowa z inscenizacją, Orszak Trzech Króli […] projekcje filmowe w Mediatece”
Gdzie katecheza o grzechu? Gdzie nauka o czyśćcu? To realizacja potępionych w Syllabus Errorum tez: „Nauka katolicka nie może pogodzić się z postępem” (pkt 63). Nawet „Koronka do Bożego Miłosierdzia” to promocja Faustyny Kowalskiej – pseudo-mistyczki, której pisma wpisano na Indeks za sprzeczność z dogmatem o sprawiedliwości Bożej.
Liturgiczny chaos
Opis „życia liturgicznego” to katalog nadużyć:
- „Msze z oprawą scholi” – muzyczne przedstawienia zastępujące śpiew gregoriański
- „Koronka do Miłosierdzia Bożego” – propagowanie herezji o „miłosierdziu bez sprawiedliwości”
- „Nabożeństwo do 'św.’ Michała Archanioła” – synkretyzm z elementami New Age
Milczenie o rycie trydenckim i łacinie dowodzi przyjęcia soborowej rewolucji liturgicznej. Pius XII w Mediator Dei ostrzegał: „Liturgia nie jest zabawą ani okazją do rozrywki”.
Ekologia jako nowa religia
Fragment o „zaangażowaniu na rzecz środowiska” obnaża idolatrię stworzenia:
„poszukiwanie ziół «z Bożej Apteki», dbałość o kapliczki […] segregacja śmieci”
Gdzie napomnienie przed bałwochwalstwem natury? Pius X w Lamentabili potępił: „Religia chrześcijańska jest tylko podniesieniem świadomości człowieka wobec tajemnicy Boga” (pkt 22) – dokładnie tę herezję wdraża się w Mońkach.
Pielgrzymki do ośrodków apostazji
Wyjazdy do „Jasnej Góry” (sanktuarium związanego z fałszywymi objawieniami fatimskimi) i Wilna (promocja „św.” Faustyny) to duchowe samobójstwo. Prawdziwy katolik pielgrzymuje do Rzymu przedsoborowych papieży, do Lourdes zatwierdzonych przez Piusa IX, nie zaś do ośrodków kultu posoborowych herezji.
Zatrute źródła sukcesu
Nominacja w konkursie organizowanym przez struktury neo-kościoła to najcięższe oskarżenie. Gdy anty-Kościół chwali „aktywność”, oznacza to całkowite odcięcie od Tradycji. Jak pisał św. Pius X w Pascendi: „Moderniści ukrywają się za pozorem miłości do Kościoła, by tym skuteczniej go zniszczyć”.
Parafia w Mońkach to modelowy przykład kościoła-gminy, gdzie miejsce Krzyża zajęły ekologiczne worki, miejsce Mszy – festyny, a miejsce kapłana – animator społeczny. W obliczu wieczności ta „aktywność” okazuje się tragicznym bankructwem.
Za artykułem:
Finaliści Konkursu Aktywna Parafia 2025 – Parafia pw. Matki Bożej Częstochowskiej i św. Kazimierza w Mońkach (ekai.pl)
Data artykułu: 28.10.2025







