Parafia w Żorach: modernistyczna aktywność zastępująca wiarę katolicką
Portal eKAI (11 października 2025) przedstawia parafię Świętych Apostołów Filipa i Jakuba w Żorach jako model „aktywnej wspólnoty”, eksponując jej działania charytatywne, ekumeniczne i społeczne. Wśród aktywności wymienia się współpracę z protestantami, Kursy Alpha w więzieniu, „uwielbienia” prowadzone przez wspólnotę Novare, zaangażowanie ekologiczne oraz integracyjne wyjazdy rekreacyjne. Pominięto natomiast jakiekolwiek odniesienie do obrony doktryny, troski o stan łaski wiernych czy konieczności nawracania innowierców.
Ekumenizm i relatywizm religijny: zdrada misji Kościoła
Parafia jawnie łamie zasadę Extra Ecclesiam nulla salus (Poza Kościołem nie ma zbawienia), organizując wspólne modlitwy z protestantami i współpracując z nimi w działalności charytatywnej. Jak stanowi Pius XI w encyklice Mortalium Animos: „Jedność chrześcijan może zachodzić jedynie przez powrót błądzących do jedynego prawdziwego Kościoła Chrystusowego”. Tymczasem żorska wspólnota:
„w grudniu 2024 odbyła się Wigilia Głuchych (przy tej okazji został TVP zrealizowała program „Spotkania w świecie ciszy”)”
co wskazuje na współpracę z medialnymi instytucjami propagującymi religijny indifferentyzm. Kurs Alpha – protestancka inicjatywa prowadzona od 7 lat w więzieniu – to jawne wprowadzanie w błąd dusz, gdyż pomija naukę o konieczności spowiedzi usznej, prymacie Piotrowym i rzeczywistej obecności eucharystycznej.
Zdemolowana liturgia i pseudo-sakramenty
W opisie życia liturgicznego rażą:
- Wszechobecność „nadzwyczajnych szafarzy Komunii Świętej” (9 osób), co stanowi nadużycie wobec kanonu 845 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., dopuszczającego tę funkcję wyłącznie w sytuacjach nadzwyczajnych
- „Msze za bezdomnych” bez wymogu stanu łaski u uczestników, co grozi świętokradztwem
- „Uwielbienia” prowadzone przez zespół młodzieżowy „Beta” – praktyka obca tradycyjnej duchowości, zastępująca adorację Najświętszego Sakramentu emocjonalnymi imprezami
Jak przypomina Pius XII w Mediator Dei: „Liturgia nie jest eksperymentem ani polem dla kreatywności wiernych”. Tymczasem parafia wprowadza „własne kompozycje muzyczne” i „elementy chorału gregoriańskiego” jako dodatek do modernistycznych ekscesów.
Redukcja religii do psychologii i aktywizmu społecznego
Działalność formacyjna skupiona na warsztatach NVC (Porozumienie bez Przemocy), „nazywaniu emocji” i zajęciach „bez atmosfery oceniania” to czysta psychologizacja wiary. Grupa „Gazele” tańcząca pod pretekstem wielbienia Boga łamie zasadę decentiae christianae, gdyż – jak uczy św. Pius X – „prawdziwa pobożność wyrasta z ducha pokuty, a nie emocjonalnych uniesień”. Brak jakiejkolwiek wzmianki o:
- Nauce o grzechu głównym i konieczności pokuty
- Kulturi expiatio (zadośćuczynienia) za zniewagi wobec Boga
- Misjach świętych mających na celu nawrócenie grzeszników
Naturalizm w działalności ekologicznej i rekreacyjnej
Parafia angażuje się w:
„akcje społeczne”, „warsztaty ekologiczne” i „wyjazdy rekreacyjne na Mazury (tzw. Boskie Kolonie)”
co stanowi klasyczny przykład redukcji religii do naturalizmu społecznego, potępionego w Syllabusie błędów Piusa IX (punkty 56-60). Pius XI w Quas Primas jednoznacznie stwierdza: „Państwo musi uznać publiczne panowanie Chrystusa Króla, a nie zajmować się organizacją pikników”. Tymczasem w Żorach:
- Organizuje się rozgrywki pingpongowe i siatkówkę zamiast katechizacji dorosłych
- Prowadzi „warsztaty żonglerki i boksu” podczas jarmarków
- Wprowadza „różany ogródek” jako element „duchowości ekologicznej”
To jawna realizacja modernistycznej zasady vitalismus immanens (życiodajny immanentyzm), potępionej w Pascendi Dominici Gregis św. Piusa X.
Niebezpieczne kulty i podejrzane wspólnoty
Parafia promuje:
- Grupy modlitewne do „św. ojca Pio” – postaci kontrowersyjnej, której cuda i stygmaty nigdy nie zostały zaaprobowane przez Święte Oficjum przed 1958 r.
- Wspólnotę Novare prowadzącą „ewangelizację w Beskidach” – ruch o niejasnych korzeniach doktrynalnych
- „Kursy Alpha” – protestancką metodologię negującą konieczność sakramentalnego kapłaństwa
Jak ostrzega dekret Lamentabili św. Piusa X: „Wszelkie nowe ruchy religijne muszą być oceniane przez pryzmat ich wierności niezmiennemu Magisterium” (punkt 22). Tymczasem żorska parafia przypomina bardziej ośrodek NGO niż katolicką wspólnotę.
Podsumowanie: Kościół instytucjonalny czy centrum społeczne?
Opisana aktywność parafii w Żorach stanowi modelowy przykład destrukcji katolickiej tożsamości po Vaticanum II. Gdzie:
- Charytatywność zastąpiła troskę o zbawienie dusz
- Ekumenizm wyparł obowiązek nawracania heretyków
- Rekreacja zdominowała ascezę i modlitwę
- Psychologia zdetronizowała teologię moralną
Jak konstatuje Pius XI w Mortalium Animos: „Kościół nie jest klubem społecznym ani stowarzyszeniem filantropijnym – jest nadprzyrodzonym ciałem Chrystusa, powołanym do uświęcania dusz”. Opisywana „aktywność” to smutny dowód na triumf modernizmu w strukturach okupujących Watykan.
Za artykułem:
Finaliści Konkursu Aktywna Parafia 2025 – Parafia pw. Świętych Apostołów Filipa i Jakuba w Żorach (ekai.pl)
Data artykułu: 28.10.2025







