Bilcza: 30 lat modernistycznej parafii w cieniu rewolucyjnego duchownego
Portal eKAI (26 października 2025) relacjonuje uroczystości 30-lecia parafii św. Kazimierza w Bilczy pod Kielcami, gdzie „bp Andrzej Kaleta” przewodniczył Mszy św. w asyście księży dekanatu Morawica. Artykuł sławi budowę kościoła rozpoczętą w 1995 roku pod kierunkiem „ks. Marka Mrugły”, wymieniając jako patrona lokalnego rewolucjonistę „ks. Piotra Ściegiennego” – kapłana skazanego za działalność wywrotową przeciwko caratowi i pozostającego w konflikcie z hierarchią kościelną XIX wieku.
Naturalistyczna wizja Kościoła jako „wspólnoty budującej”
W homilii „bp Kaleta” miał stwierdzić:
„Trzeba zabiegać o Kościół żywych ludzi, by nie ustała żywa wiara”
– co stanowi klasyczny przykład posoborowego redukcjonizmu. Ecclesia zostaje sprowadzona do poziomu ludzkiej wspólnoty opartej na aktywności budowlanej i emocjonalnej religijności, podczas gdy Katechizm Rzymski naucza: „Kościół jest mistycznym Ciałem Chrystusa, społeczeństwem założonym przez Boga-Człowieka dla zbawienia dusz” (Pius XII, Mystici Corporis Christi). Brak jakiejkolwiek wzmianki o:
- Ofierze Mszy Świętej jako źródle łaski
- Obowiązku publicznego wyznawania wiary zgodnie z wyrokiem Syllabusa bł. Piusa IX (1864)
- Potrzebie jedności doktrynalnej pod groźbą ekskomuniki (kan. 1325 KPK 1917)
Architektura jako wyraz modernistycznej teologii
Opis świątyni jako „nawiązującej do stylowych tradycji rodzimego nurtu” maskuje faktyczną banalność posoborowej architektury. W precyzyjnym języku katolickiej liturgiki:
- Brak ołtarza nastawnego z tabernakulum w centrum
- Wspomniany „monumentalny ołtarz przedstawiający Jezusa i dwóch łotrów” sugeruje protestanckie podejście do sztuki sakralnej
- Błogosławieństwo płaskorzeźb Drogi Krzyżowej przez „biskupa” bez uprzedniej konsekracji kościoła to jawne pogwałcenie Rituale Romanum
Jak trafnie zauważył Pius XI w Quas Primas: „Jeżeli ludzie prywatnie i publicznie uznali nad sobą władzę królewską Chrystusa, wówczas spłynęłyby na całe społeczeństwo niesłychane dobrodziejstwa, jak należyta wolność, jak porządek i uspokojenie, jak zgoda i pokój” – czego Bilcza po 30 latach nie doświadcza, skoro centralnym punktem tożsamości parafii pozostaje postać kapłana-buntownika.
Kult rewolucjonisty jako probierz apostazji
Artykuł bezkrytycznie promuje postać „ks. Ściegiennego”, który:
- Organizował niepodległościowe spiski wbrew zasadzie non esse immiscendos sacerdotes negotiis politicis (św. Pius X)
- Został skazany przez władze carskie za działalność wywrotową, co potwierdza jego zaangażowanie w świeckie rewolucje
- Mimo późniejszego „pojednania” z hierarchią, jego duchowy profil pozostaje sprzeczny z modelem kapłaństwa z Haerent animo Piusa X
Wykorzystanie tej postaci jako lokalnego bohatera dowodzi, że parafia Bilcza uczestniczy w projekcie przebudowy Kościoła na instytucję społecznopolityczną, odrzucając jego nadprzyrodzone posłannictwo.
Pseudosakramentalna rzeczywistość
Opisane wydarzenia ujawniają wszystkie symptomy nieważności posoborowych struktur:
- „Msza św.” sprawowana przy stole ołtarzowym z figurą Ukrzyżowanego między łotrami narusza teologię jedynej Ofiary Chrystusa
- „Biskup” Kaleta – wyświęcony po 1968 roku – posiada wątpliwe święcenia, co podważa ważność udzielanych sakramentów
- Brak wzmianki o spowiedzi, adoracji Najświętszego Sakramentu czy innych praktykach pobożnościowych potwierdza czysto horyzontalny charakter wspólnoty
Jak nauczał św. Robert Bellarmin: „Jawny heretyk nie może być Papieżem ani członkiem Kościoła” (De Romano Pontifice), co w analogii stosuje się do całej posoborowej pseudo-hierarchii.
Demograficzna utopia versus rzeczywistość łaski
Podkreślanie liczby „4 tys. wiernych” to typowo modernistyczne mylenie ilości z jakością. Katolicka eklezjologia mierzy życie parafii poprzez:
- Liczbę powołań kapłańskich i zakonnych (brak danych)
- Frekwencję przy wielkanocnej spowiedzi (niepodana)
- Obecność Bractw Różańcowych, III Zakonów czy innych form doskonałości chrześcijańskiej (pominięte)
Fakt, że jedyną wspomnianą formą pobożności jest „procesja różańcowa” bez żadnych szczegółów, sugeruje czysto folklorystyczny charakter praktyk.
Posoborowy anty-wzorzec świętości
Wybór św. Kazimierza Jagiellończyka na patrona w kontekście lokalnego kultu rewolucjonisty Ściegiennego tworzy dysonans teologiczny. Podczas gdy królewicz Kazimierz:
- Odznaczał się heroicznym umartwieniem i czystością (por. Quas Primas Piusa XI)
- Reprezentował zasadę regnum sacerdotale (królestwo kapłańskie) w opozycji do rewolucyjnych utopii
Ściegienny zaś ucieleśnia bunt przeciwko porządkowi społecznemu, który – jak nauczał Leon XIII w Rerum novarum – powinien być reformowany ewolucyjnie w poszanowaniu praw własności i autorytetu.
30-letnia historia parafii w Bilczy to nie powód do dumy, lecz memento upadku instytucji, która odrzuciła swe nadprzyrodzone powołanie. Jak prorokował Pius X w Pascendi Dominici gregis: „Moderniści usiłują zniszczyć wszelkie instytucje katolickie, aby wprowadzić na ich miejsce własne wymysły” – co w Bilczy przybrało formę kultu rewolucyjnego kapłana i kościoła-budynku pozbawionego sakralnej transcendencji.
Za artykułem:
26 października 2025 | 18:56Podkielecka Bilcza świętuje 30 lat parafiiParafianie z Bilczy pod przewodnictwem bp. Andrzeja Kalety dziękowali za 30 lat parafii, która trzy dekady temu powstała na podkie… (ekai.pl)
Data artykułu: 31.10.2025








