Katolicki ksiądz w tradycyjnych szatach stoi na zniszczonym terenie Tigraju, trzymając różaniec i Biblię, z krzyżem na tle. Obrazy przedstawiają duchową rozpacz i potrzebę prawdziwej konwersji.

Dialog zamiast nawrócenia: neokościelna wizja pokoju w Tigraju

Podziel się tym:

Dialog zamiast nawrócenia: neokościelna wizja pokoju w Tigraju

Portal eKAI (31 października 2025) prezentuje rozmowę z „biskupem” Tesfaselassie Medhinem, eparchą Adigrat w Etiopii, dotyczącą konfliktu w regionie Tigraj. „Hierarcha” opisuje wojnę lat 2020-2022 jako „ludobójstwo” dokonane przez siły rządowe i erytrejskie, podkreślając rolę „kościoła” w niesieniu pomocy humanitarnej i „leczenia traum”. Wypowiedź pełna jest modernistycznych frazesów o dialogu międzyreligijnym i pojednaniu, przy całkowitym pominięciu obowiązku głoszenia jedynej prawdy katolickiej.

Naturalistyczne ujęcie cierpienia i fałszywy ekumenizm

„Biskup” Medhin koncentruje się wyłącznie na doczesnych aspektach kryzysu: „masakrach, grabieżach, gwałtach” oraz blokadzie pomocy humanitarnej. Choć słusznie wskazuje na skalę zbrodni, jego narracja pozbawiona jest nadprzyrodzonej perspektywy. Brak jakiegokolwiek odniesienia do:

  • Obowiązku wynagradzania za grzechy przez ofiarę przebłagalną
  • Stanu łaski uciśnionych jako warunku prawdziwego pokoju
  • Potrzeby nawrócenia oprawców na katolicyzm

Zamiast tego proponuje się „przekształcanie pamięci w drogę uzdrowienia” poprzez „Interfaith Council” z udziałem muzułmanów i schizmatyków. Taka postawa jawnie sprzeciwia się nauczaniu Piusa XI: „Chrystus panuje nad wszystkimi narodami, nawet jeśli nie wszyscy Go uznają; jeśli zaś ludzie prywatnie i publicznie uznają nad sobą władzę królewską Chrystusa, wówczas spłyną na całe społeczeństwo niesłychane dobrodziejstwa” (Quas Primas).

Modernistyczna redukcja misji Kościoła

Działalność „eparchii Adigrat” sprowadza się do psychologizacji wiary i świeckiego aktywizmu:

„W seminarium duchownym opracowaliśmy biblijny program terapii traumy. Oparty na Piśmie Świętym, otwarty dla wszystkich – katolików, prawosławnych, muzułmanów, byłych żołnierzy”.

To ewidentne naruszenie zasady „extra Ecclesiam nulla salus”, potwierdzonej przez Piusa IX w Syllabusie (propozycja potępiona 16-17). Święty Oficjum w dekrecie Lamentabili sane potępiło podobne praktyki: „Biblia dotyka każdej ludzkiej rany” – głoszono w myśl błędnego poglądu, że Pismo ma wartość terapeutyczną niezależnie od przynależności do Kościoła (propozycje 20-22).

Kult człowieka zamiast kultu Boga

Szczególnie wymowne jest odwołanie do „św. Jana Pawła II”, określonego jako „wielkie błogosławieństwo i wzór”. Tymczasem ten antypapież:

  • Wprowadził abominacje „asyskie” spotkania międzyreligijne
  • Zatwierdził nową „mszę” Pawła VI – narzędzie zniszczenia katolickiej liturgii
  • Głosił herezję o „braterskich religiach” (Redemptor hominis)

Wypowiedź „biskupa” Medhina wpisuje się w tę samą logikę apostazji: „Nie czuję się mniejszością. Jesteśmy częścią Kościoła powszechnego – 1,4 miliarda ludzi na całym świecie”. To typowo modernistyczne utożsamienie widzialnego Kościoła z niewidzialną „wspólnotą wierzących”, potępione w Lamentabili sane (propozycja 53).

Caritas jako narzędzie relatywizacji

Niepokojące jest entuzjastyczne wsparcie dla „Caritas Polska”, które:

  1. Promuje tzw. „integralny rozwój człowieka” oderwany od życia łaski
  2. Finansuje projekty ekumeniczne i międzyreligijne
  3. Współpracuje z organizacjami promującymi gender i kontrolę urodzeń

Katolik nie może wspierać struktur współpracujących z „ohydą spustoszenia” (Mt 24,15). Jak przypomina Pius XI: „Jeżeli poszczególni ludzie i rodziny i państwa pozwoliły się rządzić Chrystusowi, wówczas to wreszcie będzie można uleczyć tyle ran” (Quas Primas).

Milczenie o prawdziwym źródle pokoju

Najcięższym zarzutem wobec wypowiedzi „biskupa” Medhina jest całkowite pominięcie:

  • Konieczności publicznego uznania królewskiej władzy Chrystusa nad Etiopią
  • Obowiązku państwa do ochrony prymatu religii katolickiej
  • Potrzeby nawracania heretyków i schizmatyków

Proponowany model „prawdy, sprawiedliwości, uzdrowienia, pojednania i pokoju” to czczy humanitaryzm, podczas gdy „Chrystusowe królestwo jest przede wszystkim duchowe i odnosi się głównie do rzeczy duchowych” (Quas Primas). Bez powrotu do niezmiennej doktryny katolickiej żadne „warsztaty psychologiczne” nie zagoją ran Tigraju.

Duchowa pułapka „nowej ewangelizacji”

Opisywana wizja duszpasterstwa:

„W Europie Kościół zajmuje się głównie sprawami duchowymi […]. U nas Kościół towarzyszy człowiekowi w każdej sferze życia”

to klasyczny przejaw modernizmu potępionego w Pascendi Dominici gregis. Kościół zawsze był „społecznością doskonałą” (Quas Primas), łączącą wymiar duchowy i doczesny pod berłem Chrystusa Króla. Tymczasem neokościół redukuje siebie do agencji socjalnej, porzucając nadprzyrodzony cel.

Podsumowanie: kolejny głos apostazji

Wywiad z „biskupem” Medhinem stanowi modelowy przykład:

  • Zamiany Ewangelii na psychologię
  • Substytucji nawrócenia na dialog
  • Zastąpienia królewskiej władzy Chrystusa humanitarnym aktywizmem

Jak ostrzegał św. Pius X: „Moderniści […] twierdzą, że religia, jak każdy inny fakt naturalny, musi się rozwijać, różnicować, przystosowywać” (Pascendi). Doświadczenie Tigraju pokazuje, do jakiej duchowej ruiny prowadzi ta herezja. Jedynym ratunkiem jest powrót do niezmiennej doktryny katolickiej i odrzucenie posoborowych nowinek.


Za artykułem:
Bp Tesfaselassie Medhin: nie można żyć opowiadając wciąż o zniszczeniu – trzeba z niego wyjść
  (ekai.pl)
Data artykułu: 31.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.