Portal Opoka (4 listopada 2025) prezentuje tekst ks. Tomasza Jaklewicza zatytułowany „Najważniejsza życiowa inwestycja”, będący komentarzem do ewangelicznej przypowieści o talentach. Autor redukuje nadprzyrodzony wymiar tej perykopy do płaskich kategorii samorealizacji i doczesnego zarządzania zasobami: „Pieniądze obrazują wszelkie dary, które otrzymaliśmy i wciąż otrzymujemy od Boga. Podstawowym darem jest samo życie. To, że jestem na tej ziemi tu i teraz. Ze swoimi zdolnościami, wiedzą, doświadczeniem, potencjałem umysłu i ducha”. Tekst stanowi klasyczny przykład posoborowego przekształcenia teologii w narzędzie psychologicznej autokreacji, gdzie Bóg zostaje zepchnięty do roli dostarczyciela „potencjału”, a zbawienie – do sukcesu w doczesnej samorealizacji.
Naturalistyczne wypaczenie łaski
Ks. Jaklewicz dokonuje heretyckiej redukcji darów Bożych do zasobów ludzkiego potencjału:
„Pieniądze obrazują wszelkie dary […] Mam coś do zrobienia na tej ziemi i do zaoferowania innym”
. Tymczasem Kościół katolicki zawsze nauczał, że talentum w tej przypowieści oznacza przede wszystkim dary łaski uświęcającej (św. Augustyn, De Sancta Virginitate), a nie zdolności naturalne. Jak trafnie zauważył papież Pius XI w encyklice Quas Primas: „Chrystus panować powinien w umysłach ludzi […] jako Prawda objawiona, którą przyjąć winni z zupełnym poddaniem się woli”. Posoborowy komentator zastępuje jednak objawioną prawdę o zbawieniu duszy psychologią sukcesu, gdzie „inwestycją” staje się nie walka o życie wieczne, lecz doczesna samorealizacja.
Gnostycka koncepcja „dzielenia się sobą”
Najbardziej szokujące jest sformułowanie:
„Żyjemy po to, aby się dzielić tym, co posiadamy. Miłość to najważniejsza życiowa inwestycja. […] Jeśli kochasz, jeśli godzisz się, by rozdawać siebie innym, ostatecznie wygrasz”
. To czysto gnostyckie przekształcenie chrześcijaństwa w autoekspresję, gdzie zbawienie staje się pochodną społecznej użyteczności, a nie owocuje z łaski płynącej z Ofiary Kalwarii. Tymczasem Sobór Trydencki w dekrecie o usprawiedliwieniu (sesja VI, kan. 24) stanowczo potępił twierdzenie, jakoby „usprawiedliwienie dokonywało się przez samo rozdawanie dóbr na sposób miłości”. Jak przypomina św. Robert Bellarmin w De Justificatione: „Nie miłość jest przyczyną usprawiedliwienia, lecz wiara ożywiona miłością, która pochodzi z łaski”.
Milczenie o grzechu i sądzie
Najcięższym zarzutem wobec tekstu jest całkowite pominięcie kluczowego wątku przypowieści: ostatecznego rozliczenia przed Bogiem i kary wiecznej. Autor wspomina jedynie o „odwadze podejmowania ryzyka” w doczesnych inwestycjach, lecz ani słowem nie wspomina, że – jak nauczał papież Benedykt XV w encyklice Humani Generis Redemptionem – „każda dusza stanie przed strasznym sądem Bożym, gdzie złoży rachunek z każdego słowa i czynu”. To jaskrawy przykład modernistycznej metody przemilczeń, potępionej w dekrecie Lamentabili (pkt 64), gdzie Święte Oficjum ostrzegało przed próbami „przekształcenia katolicyzmu w chrystianizm bezdogmatyczny”.
Psychologizacja wiary jako narzędzie apostazji
Proponowana przez ks. Jaklewicza interpretacja stanowi realizację najgorszych przewidywań św. Piusa X zawartych w encyklice Pascendi: „Moderniści redukują wiarę do subiektywnego przeżycia, które rodzi się z potrzeby boskości drzemiącej w podświadomości”. Gdy autor pisze:
„Jeśli nie kochasz, wycieka z ciebie życie, znikasz, usychasz, jest cię coraz mniej”
, zastępuje nadprzyrodzoną caritas naturalistyczną wizją samorealizacji. Tymczasem, jak przypomina Katechizm Rzymski: „Największym talentem jest sama wiara katolicka, której zaniedbanie prowadzi do potępienia wiecznego” (cz. III, rozdz. V, pkt 3).
Tekst opublikowany na portalu neo-kościoła uderza w samo serce katolickiej duchowości, sprowadzając życie wieczne do metafory „wyciekającego życia”. W obliczu tak rażących błędów obowiązkiem katolików pozostaje trwać przy niezmiennej nauce Magisterium, pamiętając słowa Chrystusa: „Cóż bowiem za korzyść odniesie człowiek, choćby cały świat zyskał, a na duszy swej szkodę poniósł?” (Mt 16,26).
Za artykułem:
Najważniejsza życiowa inwestycja (opoka.org.pl)
Data artykułu: 04.11.2025








