Solemne wnętrze kościoła z tradycyjnym ołtarzem symbolizuje pustkę duchową i próżność ludzi

Krakowskie „metamorfozy”: duchowa pustka pod płaszczem sztuki

Podziel się tym:

Portal Tygodnik Powszechny (4 listopada 2025) informuje o koncercie „Metamorfozy feat. Smolik” w TAURON Arenie Kraków, gdzie wystąpią m.in. Sanah, Mata, Miuosh, Krzysztof Zalewski, Katarzyna Nosowska, Monika Brodka, Grzegorz Turnau, Piotr Rogucki i Natalia Przybysz. Wydarzenie, określone jako „muzyczna opowieść” z multimedialną warstwą wizualną Adama Nyka, ma celebrować przemianę artystyczną i życiową. Organizatorzy podkreślają wyjątkowość spektaklu, który „nie będzie powtarzany ani transmitowany”, nawiązując do ubiegłorocznej edycji z okazji 10-lecia areny. To kolejny przykład, jak współczesna kultura, odcięta od nadprzyrodzonych celów, przeradza się w spektakl autouwielbienia.


Kult celebrytów jako substytut sacrum

Współczesne „areny” stały się świątyniami nowej religii humanizmu, gdzie idolatria gwiazd popkultury zastępuje kult Boga żywego. Portal pisze:

„Ponieważ muzyki słuchamy przede wszystkim w streamingu, artyści zarabiają dziś głównie koncertowaniem”.

W tym zdaniu ujawnia się istota problemu: sztuka zredukowana do towaru, a twórcy – do dostarczycieli przeżyć emocjonalnych. Participatio actuosa (czynny udział), które Sobór Trydencki zarezerwował dla liturgii, zostało zawłaszczone przez przemysł rozrywkowy.

Katarzyna Nosowska, wymieniona wśród wykonawców, w swej twórczości często promuje relatywizm moralny, czego przykładem są teksty jak „Jedno jest niebo, jeden piekło nie ma” z piosenki „Karma”. Grzegorz Turnau, nazywany „poetą fortepianu”, współpracował przy musicalu „Jesus Christ Superstar” – dziele kwestionującym Bóstwo Chrystusa. Tymczasem Pius XI w Quas Primas przypominał: „Nie masz w żadnym innym zbawienia. Albowiem nie jest pod niebem inne imię dane ludziom, w którym byśmy mieli być zbawieni” (Dz 4,12).

„Metamorfoza” jako parodia nawrócenia

Retoryka przemiany („hasłem przewodnim koncertu jest metamorfoza, rozumiana zarówno jako przemiana życiowa, jak i artystyczna”) stanowi bluźnierczą parodię katolickiego pojęcia metanoi. Podczas gdy prawdziwe nawrócenie prowadzi do Chrystusa Króla, tu mamy do czynienia z przemianą w służbie ego. Św. Pius X w Lamentabili sane potępił błąd mówiący, że „Objawienie było tylko uświadomieniem sobie przez człowieka swego stosunku do Boga” (propozycja 20).

Organizatorzy chwalą się, że wydarzenie jest „produkcją własną TAURON Areny Kraków”. Nazwa sponsora (TAURON – przedsiębiorstwo energetyczne) odsłania prawdziwy motor wydarzenia: zysk finansowy podszyty pseudo-duchowością. Jak pisał Pius XI: „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto ze swych obyczajów, z życia prywatnego, rodzinnego i publicznego; wówczas to nadzieja trwałego pokoju nie zajaśnieje narodom” (enc. Quas Primas).

Multimedialna magia jako współczesne czary

Warstwa wizualna autorstwa Adama Nyka, specjalizującego się w „projektach łączących sztukę, technologię i interaktywne doświadczenia”, to nic innego jak technologiczne czary mające hipnotyzować tłumy. Już w 1864 r. Pius IX w Syllabus errorum potępił błąd 58: „Nie należy uznawać innych sił prócz tych, które tkwią w materii, a doskonałość moralna polega na gromadzeniu bogactw wszelkimi środkami i zaspokajaniu rozkoszy”.

Fakt, że wydarzenie nie będzie transmitowane („niepowtarzalny koncert”) odsłania elitarny charakter przedsięwzięcia. To nie „sztuka dla ludu”, lecz rytuał konsumpcji dla wybranych, którzy mogą zapłacić za bilety. Tymczasem prawdziwa sztuka sakralna, jak przypominał Pius XII w Musicae sacrae disciplina, winna być „powszechnie dostępna i zrozumiała dla wiernych”.

Milczenie o tym, co najważniejsze

Największym oskarżeniem artykułu jest to, czego nie mówi. Ani słowa o:
– transcendentnym celu sztuki (służbie Bożej chwale)
– niebezpieczeństwach duchowych związanych z okultyzmem w kulturze masowej
– obowiązku katolików unikania zgorszeń moralnych
– sądzie ostatecznym, gdzie każda chwila życia będzie rozliczona

Portal chwali się, że jest „niezależnym pismem społeczno-kulturalnym”, ale właśnie ta „niezależność” od prawd wiary czyni go narzędziem dezorientacji. Jak ostrzegał św. Paweł: „Nie dajcie się zwieść: Zły obcowanie psuje dobre obyczaje” (1 Kor 15,33). W świecie, gdzie „Beyoncé jest królową” (cyt. z innego artykułu portalu), a koncerty zastępują Mszę Świętą, katolik winien pamiętać słowa Chrystusa: „Nie możecie służyć Bogu i mamonie” (Mt 6,24).


Za artykułem:
To Kraków tworzy metamorfozy feat. Smolik: wyjątkowy koncert
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 04.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.