Portal eKAI (4 listopada 2025) relacjonuje uroczystości modlitewne kanoników warmińskiej kapituły katedralnej
za zmarłych współbraci, podkreślając 700-letnią tradycję struktury założonej przez pierwszego biskupa warmińskiego Anzelma. Wspomniano o bp. Januszu Ostrowskim
jako celebransie oraz prof. kan. Andrzeju Kopiczce
, który nazwał praktykę „piękną tradycją”. Tekst akcentuje historyczną rolę kapituły w zarządzaniu diecezją podczas wakatu stolicy biskupiej, wspomina Mikołaja Kopernika jako administratora i informuje o obecnym składzie gremium (12 kanoników gremialnych i 12 honorowych).
Fikcja ciągłości w strukturach antykościoła
Rzekoma kontynuacja tradycji sprzed 1958 roku stanowi klasyczny przykład modernistycznej mistyfikacji. Choć kapituła warmińska powstała w XIII wieku, jej obecna inkarnacja jest tworem posoborowej rewolucji, która – jak nauczał św. Pius X w Lamentabili sane exitu – „przekształciła organiczny rozwój doktryny w rewolucyjne zerwanie”. Gdy struktura przyjmuje:
- Nową
mszę
Pawła VI zamiast Ofiary Trydenckiej - Zasadę kolegialności sprzeczną z monarchiczną władzą biskupa
- Ekumeniczne relacje z heretyckimi wspólnotami
– traci sukcesję apostolską i staje się parodią katolickiej instytucji. Jak stwierdził Pius VI w konstytucji Auctorem fidei: „Ktokolwiek przyjmuje zasady potępione, staje się heretykiem, choćby praktykował dawne obrzędy”.
Świętokradztwo modlitw za apostatów
Artykuł pomija kluczowy fakt: większość wspominanych kanoników
i biskupów
(jak abp Edmund Piszcz
czy abp Wojciech Ziemba
) otrzymała nieważne święcenia według zreformowanego rytu z 1968 roku, który – jak wykazał kard. Alfredo Ottaviani w Analizie krytycznej Nowego Porządku Mszy – „znacznie oddala się, w sposób ogólny i w szczegółach, od katolickiej teologii Mszy Świętej”. Modlitwy za takich duchownych przyjmują charakter bluźnierczy, gdyż:
„Nikt nie może być zbawiony, kto wiedząc, że Kościół został założony przez Boga poprzez Jezusa Chrystusa jako konieczny, jednak nie chciał wejść do niego lub w nim wytrwać” (Sobór Florencki, Laetentur caeli)
Tymczasem kapituła modli się za modernistów, którzy jawnie odrzucali nieomylne dogmaty (np. wyklętą przez Piusa IX w Syllabusie tezę o „wolności religijnej”).
Naturalistyczny kult przodków zamiast modlitwy o nawrócenie
Wypowiedź bp. Ostrowskiego
o „wdzięczności za dobro czynione w życiu” odsłania czysto naturalistyczne podejście, sprzeczne z katolicką nauką o grzechu herezji. Zamiast modlitw „pro redemptione” (o nawrócenie) dla dusz mogących cierpieć w czyśćcu za apostazję, mamy tu:
- Sentamentalne wspominanie „ludzkiej wdzięczności” na wzór świeckich akademii ku czci
- Zatarcie różnicy między łaską a naturalną dobrocią
- Brak ostrzeżeń przed konsekwencjami przyjęcia nowej teologii
Co stanowi jawne pogwałcenie kanonu 1240 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku, zakazującego katolickiego pochówku jawnym apostatom.
Architektura jako świadectwo apostazji
Wspomniane groby w olszyńskiej współkatedrze św. Jakuba to kolejny dowód zerwania z Tradycją. Jak zauważył prof. Michael Davies, posoborowe przebudowy świątyń (usunięcie balasek, zniszczenie ołtarzy) służą zniszczeniu katolickiej teologii przestrzeni sakralnej. Tymczasem:
„Każdy kościół konsekrowany jest przede wszystkim Domem Bożym, gdzie sprawuje się Najświętszą Ofiarę, przechowuje Najświętszy Sakrament, gdzie wierni gromadzą się, by uczestniczyć w łaskach swojego Odkupiciela” (Pius XII, Mediator Dei)
Fakt, że w modernistycznej konkatedrze
pochowano biskupów
głoszących herezje, stanowi symboliczne przypieczętowanie jej desakralizacji.
Zakłamana sukcesja apostolska
Podkreślanie historycznego związku z Mikołajem Kopernikiem (jako dawnym administratorem) służy stworzeniu iluzji ciągłości. Tymczasem według bulli Cum ex apostolatus officio Pawła IV:
„Jeżeli kiedykolwiek okaże się, że biskup (…) popadł w herezję, jego promocja będzie nieważna ipso facto”
Skoro wszyscy biskupi
warmińscy po 1958 roku akceptowali:
- Relatywizację dogmatu Extra Ecclesiam nulla salus
- Ekumeniczny synkretyzm potępiony w Mortalium animos Piusa XI
- Nową teologię zakazaną w Humani generis Piusa XII
– ich urzędy były nieważne, a kapituła stała się korporacją zarządzającą mieniem po Kościele, nie zaś strażniczką depozytu wiary.
Katolik nie może uczestniczyć w tego typu uroczystościach, które – pod pozorem czci przodków – sankcjonują apostazję. Jedyną godziwą modlitwą za tych duchownych jest Różaniec błagalny o ich nawrócenie przed sądem Bożym, połączony z publicznym odrzuceniem ich błędów.
Za artykułem:
04 listopada 2025 | 17:34Modlitwa za zmarłych kanoników warmińskiej kapituły katedralnej (ekai.pl)
Data artykułu: 04.11.2025








