Obraz przedstawiający obronę Polski pod berłem Chrystusa Króla z tradycyjnymi polskimi żołnierzami modlącymi się przed krzyżem.

Obrona ojczyzny bez Boga? Modernistyczna redukcja patriotyzmu do relatywizmu

Podziel się tym:

Portal Gość Niedzielny (9 listopada 2025) przedstawia dyskusję trzech „ekspertów” – prof. Mirosława Rutkowskiego, prof. Wojciecha Kuleszy i „ks.” Mateusza Markiewicza – na temat rzekomego „moralnego obowiązku obrony ojczyzny”. Artykuł, podszyty laickim naturalizmem, pomija fundamentalną prawdę katolicką: ojczyzna jest wartością o tyle, o ile poddana jest królewskiej władzy Chrystusa. Badanie IBRIS cytowane w tekście (49,1% Polaków niegotowych do obrony kraju) ukazuje dramatyczny skutek sześciu dekad apostazji posoborowego establishmentu.


Redukcja ojczyzny do terytorium – zapomniana teologia Narodu Chrzestnego

„Młode pokolenia inaczej rozumieją pojęcie +ojczyzny+ […] mogą w każdej chwili wsiąść w samolot […] i tam kontynuować życie” – prof. Rutkowski.

Wypowiedź etyka odsłania ohydę relatywizmu, który zredukował ojczyznę do wymiennego „miejsca na kuli ziemskiej”. Tymczasem Pius XI w encyklice Quas primas nauczał: „Państwo, jako będące początkiem i źródłem wszystkich praw, jest obdarzone pewnym prawem nie ograniczonym żadnymi granicami” – lecz jedynie pod warunkiem uznania panowania Chrystusa Króla. Polski Naród Chrzestny z 966 roku nie był „terytorium”, lecz wspólnotą ochrzczonych pod berłem Przedwiecznego. Gdy ta więź zanika – rozpada się i patriotyzm.

„Małe bohaterstwo” jako przejaw teologicznego bankructwa

„Kluczowe jest jak najliczniejsze bohaterstwo +małe+. […] ewakuować dzieła sztuki” – prof. Kulesza.

Propozycja psychologa Wojsk Obrony Terytorialnej to jawny naturalizm sprzeczny z katolicką koncepcją bonum commune. Św. Tomasz z Akwinu w Summa Theologiae (II-II, q. 40) precyzyjnie określa warunki wojny sprawiedliwej, gdzie „żołnierz walczący za sprawiedliwość ma nadzieję pokoju” – nie zaś „ewakuacji dzieł sztuki”. Prostackie przeciwstawienie „bohaterstwa przez duże B” i „małego” odsłania całkowitą utratę nadprzyrodzonej perspektywy przez posoborowych edukatorów.

Zdrada doktrynalna w sutannie

„Obowiązek obrony traktować jako obronę konieczną – na wielką skalę” – „ks.” Markiewicz.

„Kapłan” Instytutu Dobrego Pasterza (grupa lefebrystów) popełnia tu podwójną zdradę doktrynalną. Po pierwsze – przemilcza fakt, że obowiązek obrony ojczyzny wynika z pierwszeństwa prawa Bożego nad ludzkim (Syllabus błędów Piusa IX, pkt 39). Po drugie – lefebryści, uznający władzę modernistycznych „papieży”, nie mają moralnego prawa mówić o obronie czegokolwiek, gdyż „kto nie jest z Chrystusem, ten rozprasza” (Mt 12,30).

Milczenie o królewskim prawodawcy

Artykuł pomija fundamentalną zasadę: patriotyzm jest cnotą tylko wtedy, gdy służy budowaniu Civitas Dei (Państwa Bożego). Pius XI w Quas primas stanowczo potępił laicyzację życia publicznego: „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto z praw i z państw […] zburzone zostały fundamenty władzy”. Dlatego współczesna „obrona ojczyzny” to farsa – próba ratowania tworu, który sam odciął się od źródła swego istnienia.

Konsekwencja apostazji posoborowej

Przedstawione wypowiedzi są logicznym owocem Vaticanum II i jego herezji wolności religijnej (Dignitatis humanae). Gdy Kościół przestał głosić obowiązek poddania narodów pod panowanie Chrystusa – narody przestały widzieć sens walki za państwa będące jedynie „biurami paszportowymi”. Jak zauważył prof. Plinio Corrêa de Oliveira: „Rewolucja próżni nie znosi – wypełnia ją bożkami”. Dziś bożkiem jest globalistyczny nomadyzm, któremu „duchowni” w sutannach składają kadzidło.

Katolicka odpowiedź na dylematy artykułu jest tylko jedna: Naprzód, Chrystusa Króla! Odmówić posłuszeństwa każdej władzy, która nie korzy się przed Jego berłem! Tylko odnowienie publicznego panowania Zbawiciela przywróci sens poświęceniu za Polskę – przedmurze Christianitatis.


Za artykułem:
Etyk, psycholog i ksiądz o obowiązku obrony ojczyny
  (gosc.pl)
Data artykułu: 09.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: gosc.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.