Likwidacja balasek w Charlotte: modernistyczna rebelia przeciw katolickiej tradycji
Portal LifeSiteNews informuje o dekrecie „biskupa” Michaela Martina z diecezji Charlotte, nakazującym usunięcie wszystkich balasek przyjmowania Komunii Świętej od pierwszej niedzieli Adwentu. „Ksiądz” John Putnam z parafii św. Marka, choć przyznaje, że „osobiście wierzy, iż balaski sprzyjają pobożności”, poparł zarządzenie w imię „posłuszeństwa” strukturze posoborowej.
Naturalistyczna destrukcja sacrum
„Normą jest przyjmowanie Komunii na stojąco” – powołuje się Putnam na „Konferencję Biskupów Katolickich USA” (USCCB). W rzeczywistości mamy do czynienia z klasycznym przewrotem semantycznym, gdzie pojęcie „normy liturgicznej” zostaje zawłaszczone dla usankcjonowania rewolucyjnej praktyki. Jak zauważył Pius XII w encyklice Mediator Dei:
„Nikt, choćby nawet był kapłanem, nie może według swego upodobania dodawać, ujmować lub zmieniać czegokolwiek w liturgii” (nr 58).
Tymczasem Martin, w duchu soborowej „duchowej rebelii” (Pius X, Pascendi), depcze zasadę wyrażoną przez św. Pawła: „W imię Jezusa wszelkie kolano niechaj się zegnie” (Flp 2,10 Wlg). Postawa klęcząca – jak nauczał Benedykt XIV w De Sacrosancto Sacrificio Missae – jest „znakiem adoracji należnej jedynie Bogu”.
Teologiczne bankructwo „posłuszeństwa”
Paradoksalnie, Putnam przyznaje: „Każdy zachowuje prawo do klękania podczas przyjmowania Eucharystii”. To jawna sprzeczność doktrynalna – jeśli klękanie jest prawem wiernego, to zakaz używania balasek staje się jego ograniczeniem. Jak trafnie zauważa ks. Antoni Szymański w Teologii Liturgii (1948):
„Balaski nie są meblem, lecz integralną częścią architektury sakralnej, wyznaczającą granicę między sacrum a profanum. Ich usunięcie to zamach na samą ideę transcendencji”.
Demaskacja ukrytej agendy
Jak donosi The Pillar, usuwanie balasek to „priorytet” Martina. Wcześniej zakazał on Mszy trydenckiej, co wpisuje się w szerszy plan likwidacji przejawów katolickiej tożsamości. Warto odnotować symptomatyczny fakt: 75% kleryków z Charlotte pochodzi z parafii używających balasek – co potwierdza studium dr Natalie Lindemann, łączące tradycyjne praktyki eucharystyczne z silną wiarą w Realną Obecność.
Pastoralne kłamstwo i jego ofiary
„Duszpasterskie” uzasadnienie upada wobec faktu, że balaski są niezbędne dla osób starszych i niepełnosprawnych. Usuwając je, Martin faktycznie zmusza tych wiernych do przyjmowania Komunii na stojąco – co w świetle kanonu 869 Kodeksu z 1917 r. może stanowić naruszenie prawa wiernych do godnego przyjęcia Sakramentów.
Quo tendimus? Ku całkowitej apostazji
Jak ostrzegał św. Pius X w Lamentabili sane (propozycja 61):
„Katolicy współczesni nie dadzą się pogodzić z prawdziwą wiedzą, chyba że przekształci się go w pewien chrystianizm bezdogmatyczny, to jest w szeroki i liberalny protestantyzm”.
Likwidacja balasek to nie „dostosowanie”, lecz akt teologicznego wandalizmu, wpisujący się w proces opisywany przez kard. Alfredo Ottavianiego w Intervention (1969): systematyczne niszczenie znaków kultu, by zastąpić adorację „ucztą braterską”.
Zamiast zakończenia: wezwanie do oporu
Wierni katolicy z Charlotte mają nie tylko prawo, ale święty obowiązek (kanon 1258 §1 KPK 1917) odrzucić to bezprawne zarządzenie. Jak przypomina Pius XI w Quas Primas:
„Jeżeliby ludzie prywatnie i publicznie uznali nad sobą władzę królewską Chrystusa, wówczas spłynęłyby na całe społeczeństwo niesłychane dobrodziejstwa”.
Klęcząc przy balaskach – nawet wbrew „nakazowi” uzurpatorów – składamy świadectwo prawdzie: Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat!
Za artykułem:
Charlotte bishop bans all altar rails for receiving Communion starting the first Sunday of Advent (lifesitenews.com)
Data artykułu: 10.11.2025








