Portal eKAI (12 listopada 2025) informuje o wystawie „Boże Narodzenie. 20 obrazów” w podziemiach katedry św. Floriana w Warszawie, zorganizowanej przez Teologię Polityczną, Fundację Świętego Mikołaja oraz Instytut Kultury św. Jana Pawła II z Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu. Projekt pod hasłem „Namalować katolicyzm od nowa” obejmuje wernisaż połączony z koncelebrowaną „Mszą” pod przewodnictwem „biskupów” Romualda Kamińskiego i Jacka Grzybowskiego oraz konferencję o „współczesnej sztuce sakralnej”.
Destrukcja Sakralnej Sztuki jako Narzędzie Rewolucji
Proklamowane „odmalowywanie katolicyzmu” stanowi jawną herezję modernistyczną, sprzeczną z odwieczną zasadą Ecclesia semper eadem. Jak przypomina papież Pius XI w Quas primas: „Królestwo Odkupiciela naszego obejmuje wszystkich ludzi […] tak, iż najprawdziwiej cały ród ludzki podlega władzy Jezusa Chrystusa”. Tymczasem przedsięwzięcie, zainspirowane posoborowym duchem „aggiornamento”, redukuje Najświętsze Misterium do artystycznego eksperymentu.
„Teraz nadszedł czas na Betlejem – ukazanie wcielonego Słowa, tajemnicę tajemnic, paradoks nad paradoksami” – tłumaczy kurator wystawy dr Dariusz Karłowicz.
To język typowy dla modernizmu potępionego w Syllabusie Piusa IX (p. 5: „Objawienie niedoskonałe i podlegające postępowi”). Mysterium Incarnationis nie jest „paradoksem” do artystycznej dekonstrukcji, lecz dogmatem wiary wymagającym czci i posłuszenia intelektualnego (Sobór Chalcedoński, 451).
Neo-Kościół jako Galeria Sztuki Współczesnej
Wybór miejsca wystawy – podziemia praskiej katedry – symbolizuje degradację przestrzeni sakralnej do roli postmodernistycznej galerii. Jak nauczał Pius XII w Mediator Dei: „Sztuka sakralna winna być przede wszystkim sługą liturgii, a nie osobistych wizji artysty”. Tymczasem wśród wystawiających figurują twórcy jak Ignacy Czwartos, znany z kontrowersyjnych instalacji kwestionujących tradycyjną antropologię.
Brak jakichkolwiek wzmianek o zgodności dzieł z kanonami ikonograficznymi (np. dekret Soboru Nicejskiego II z 787 r.) ujawnia przyjęcie protestanckiej zasady sola imaginatio. Jak ostrzegał św. Pius X w Pascendi: „Moderniści, znosząc wszelką trwałą normę, oddają się kaprysom jednostki”.
Koncelebracja jako Narzędzie Desakralizacji
Rytuał „koncelebracji” pod przewodnictwem „biskupów” Kamińskiego i Grzybowskiego stanowi kolejny przejaw posoborowej destrukcji katolickiej liturgii. Już w 1947 r. Pius XII w Mediator Dei potępił nadużycia związane z koncelebracją: „Nie wolno wprowadzać zmian w obrzędach bez zgody Stolicy Apostolskiej”. Tymczasem współczesne koncelebruje – będące pochodną protestanckich „wieczerz pamiątkowych” – stanowią jawne pogwałcenie kanonu 818 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r.
Instytucjonalne Korzenie Apostazji
Udział Instytutu Kultury św. Jana Pawła II z Angelicum ujawnia głębokie powiązania z posoborową rewolucją. Należy przypomnieć, że sama uczelnia (Angelicum) została zinfiltrowana przez modernizm już w latach 60., co Pius XII nazwał „zdradą wewnętrzną” w Kościele. Postać „św.” Jana Pawła II, szerzącego kult człowieka i religijny indyferentyzm (Asyż 1986), idealnie wpisuje się w ducha całego przedsięwzięcia.
Teologia Polityczna jako Narzędzie Modernizmu
Rola Teologii Politycznej w projekcie demaskuje prawdziwy cel wydarzenia: zastąpienie katolickiej zasady Regnum Christi świecką wizją „kultury chrześcijańskiej”. Jak ostrzegał Pius XI: „Kościół Boży, udzielając bez ustanku pokarmu duchowego ludziom, rodzi i wychowuje coraz to nowe zastępy świętych mężów i niewiast, a Chrystus tych, którzy Mu byli w Królestwie ziemskim wiernymi i posłusznymi poddanymi, nie przestaje powoływać do szczęścia w Królestwie niebieskim”. Tymczasem redukcja wiary do sfery „politycznej teologii” stanowi klasyczny przejaw naturalizmu potępionego w Lamentabili sane (p. 58).
Milczenie o Nadprzyrodzoności
Szczególnie wymowne jest całkowite pominięcie w artykule nadprzyrodzonego wymiaru Bożego Narodzenia – przebłagalnej Ofiary, łaski uświęcającej czy konieczności stanu łaski dla właściwego przeżywania tajemnic wiary. To milczenie zdradza przyjęcie modernistycznej hermeneutyki, o której św. Pius X pisał: „Religia jest dla nich przede wszystkim uczuciem i doświadczeniem, pozbawionym wszelkiego dogmatu” (Pascendi).
Zamiast Zakończenia: Wezwanie do Sprzeciwu
W obliczu tej kolejnej profanacji, przypominamy słowa papieża św. Piusa X: „Nieprzyjacielów Chrystusa i Kościoła trzeba zwalczać nie przebierając w środkach, a wrogowie są dziś liczniejsi i bardziej przewrotni niż kiedykolwiek” (list apostolski Notre charge apostolique). Prawdziwi katolicy winni odciąć się od tego bluźnierczego spektaklu, który – pod płaszczykiem sztuki – szerzy ducha apostazji.
Za artykułem:
w najbliższym czasie Warszawa, 14 listopada 2025 – 15 stycznia 2026„Namalować katolicyzm od nowa” – wernisaż i konferencjaDwadzieścia nowych obrazów z cyklu „Namalować katolicyzm od nowa” przedstawiaj… (ekai.pl)
Data artykułu: 12.11.2025








