Wizerunek przedstawiający rzekomego "arcybiskupa" Marka Jędraszewskiego podczas homilii w klasztorze trynitarskim w Płaszowie. Scena ukazuje zdeformowane symbole Trójcy Świętej na habicie zakonnym oraz współczesne elementy sekularyzacji.

Trynitarze w Płaszowie: synkretyzm pod płaszczykiem „wyzwolenia”

Podziel się tym:

Portal eKAI (14 listopada 2025) relacjonuje uroczystości trynitarzy w Krakowie-Płaszowie z okazji 340. rocznicy przybycia zakonu do Polski i 25-lecia ich domu zakonnego. Podczas „mszy” pod przewodnictwem „arcybiskupa” Marka Jędraszewskiego podkreślano rzekome „wyzwalanie więźniów i uzależnionych”, co stanowi jawne odejście od pierwotnego charyzmatu zakonu ku modernistycznej deformacji.


Fałszywa kontynuacja historycznego charyzmatu

W homilii „abp” Jędraszewski wskazywał na rzekomą ciągłość między historycznym dziełem wykupu jeńców a współczesną działalnością „terapeutyczną”: „Niosą więźniom wyzwolenie ducha […] wszystkim uzależnionym konkretną pomoc”. Tymczasem pierwotny charyzmat trynitarzy miał charakter ściśle nadprzyrodzony – jak przypomina bulla Operative divine dispositionis Innocentego III z 1198 roku, zatwierdzająca zakon „dla wykupu niewolników z rąk saracenów dla większej chwały Trójcy Przenajświętszej i zbawienia dusz”.

„W latach 1688-1783 polscy trynitarze wykupili z rąk muzułmańskich 517 jeńców za niebagatelną kwotę prawie pół miliona złotych polskich”

Przemilczano jednak kluczowy aspekt: każdy wykupiony jeniec był ipso facto wprowadzany w prawdy wiary katolickiej i zobowiązany do życia zgodnego z moralnością chrześcijańską. Tymczasem dzisiejsza „pomoc uzależnionym” sprowadza się do psychologizacji grzechu, co Pius X potępił w dekrecie Lamentabili (propozycja 58): „Dobrodziejstwa zgody i pokoju nie należy upatrywać w prawdzie, lecz w akumulacji dóbr doczesnych i rozkoszy”.

Synkretyczna wizja Trójcy Świętej

Szczególnie niebezpieczny jest passus o symbolice habitu trynitarzy: „Biel habitu symbolizująca Boga Ojca, niebieskie poprzeczne ramię krzyża mówiące o Bożym Synu i czerwoną pionową belkę mówiącą o Duchu Świętym”. To jawny synkretyzm, gdyż:

  1. Przypisuje się Osobom Boskim arbitralne kolory, czego nie znajdziemy w Objawieniu
  2. Miesza się atrybuty (Duch Święty jako „czerwona belka” sugeruje ogień bez wyraźnego związku z Jego naturą)

Św. Robert Bellarmin w De controversiis ostrzegał: „Nowe symbole wprowadzane bez aprobaty Kościoła stają się bramą panteizmu”. Tymczasem cała narracja o „dialogu z monoteizmem muzułmańskim” poprzez symbolikę habitu to przyjęcie modernistycznej zasady, że „dogmaty są tylko interpretacją faktów religijnych” (Lamentabili, 22).

Zdrada królewskiego dziedzictwa

Przywołując postać Jana III Sobieskiego, przemilczano fundamentalny fakt: król sprowadził trynitarzy jako narzędzie kontrreformacji, co potwierdzają konstytucje sejmowe z 1685 roku. Tymczasem obecna działalność „o. Rafała Piechy OSsT” i całego zakonu:

  • Nie wspomina o obowiązku nawracania niewiernych (kanon 1350 KPK 1917)
  • Promuje naturalistyczne „wyzwolenie” bez wskazania na konieczność łaski uświęcającej
  • Współpracuje z instytucjami państwowymi, które legalizują grzech (więzienia dopuszczające „msze” ekumeniczne)

To właśnie realizacja potępionych zasad Syllabusa Piusa IX (pkt 77-79): „Kościół powinien być oddzielony od państwa […] każda religia może być publicznie praktykowana”.

Brak nadprzyrodzonej perspektywy

Cała relacja portalu eKAI nie zawiera ani jednego odwołania do:

  • Ofiary Mszy Świętej jako źródła łaski
  • Obowiązku pokuty i zadośćuczynienia
  • Stanu łaski uświęcającej jako warunku prawdziwej wolności

„Abp” Jędraszewski posuwa się do stwierdzenia, że trynitarze niosą „nadzieję na zwycięstwo Chrystusa w sercach”, co jest kryptoprotestanckim fideizmem. Tymczasem Sobór Trydencki (sesja VI, kan. 9) definiuje: „Jeśli ktoś mówi, że grzesznik jest usprawiedliwiony samą wiarą […] niech będzie wyklęty”.

Neoheretyckie źródła odnowy

Generał zakonu Luigi Buccarello określa płaszowski klasztor jako „wzór dla całego zakonu”. Warto przypomnieć, że współczesna reguła trynitarzy:

  • Zrezygnowała z obowiązkowej klauzury (co potępia kanon 597 KPK 1917)
  • Dopuszcza „posługę” kobiet w liturgii (co stanowi złamanie kanonu 813)
  • Promuje dialog międzyreligijny wbrew encyklice Mortalium animos Piusa XI

Przywołanie „wszystkich świętych trynitarskich” w kontekście współczesnej działalności to profanacja pamięci męczenników takich jak św. Feliks de Valois, którego kult potwierdził Klemens XI w 1694 roku – czyli w czasach, gdy zakon wiernie służył Bogu, a nie modernistycznej utopii.

Kryzys jako owoc apostazji

Fakt, że w ciągu 25 lat działalności w Płaszowie trynitarze nie wydali ani jednego kapłana zdolnego do sprawowania prawdziwej Ofiary, mówi sam za siebie. To nie „wzór dla zakonu”, ale smutny symbol kryzysu, który Pius X diagnozował w Pascendi: „Moderniści niszczą wszelką dyscyplinę, podsycają pragnienia nowości i gardzą posłuszeństwem”.

Zamiast przywracać niewiernych do jedynego prawdziwego Kościoła, płaszowscy trynitarze uprawiają religię humanitarnego aktywizmu. Tym samym zdradzają nie tylko dziedzictwo Jana III Sobieskiego, ale przede wszystkim – Chrystusa Króla, którego społeczne panowanie odrzuca się milczeniem, łamiąc nakaz Piusa XI z Quas primas: „Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi […] z tego powodu państwa winny uznać Jego panowanie”.


Za artykułem:
14 listopada 2025 | 12:42Trynitarze świętowali 340. rocznicę przybycia do Polski
  (ekai.pl)
Data artykułu: 14.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.