Portal LifeSiteNews (18 listopada 2025) relacjonuje krytykę Johna Carpaya, prezesa Justice Centre for Constitutional Freedoms, wobec polityki tzw. pojednania z rdzennymi mieszkańcami Kanady. Carpay słusznie wskazuje, że koncepcja zbiorowej winy i przywilejów opartych na pochodzeniu etnicznym stanowi jawną niesprawiedliwość, sprzeciwiającą się fundamentalnym zasadom prawa naturalnego.
Prawo naturalne kontra marksistowska inżynieria społeczna
W komentarzu dla The Epoch Times Carpay stwierdził:
„Dobrze intencjonowany rasizm, mający na celu osiągnięcie mglistego celu «równości», nadal pozostaje rasizmem. Jedyną pewną drogą do pojednania, harmonii społecznej i równych szans w Kanadzie jest zasada równych praw dla wszystkich i brak specjalnych przywilejów”
. Te słowa znajdują potwierdzenie w katolickiej nauce społecznej, gdzie Pius XI w encyklice «Divini Redemptoris» potępił marksizm jako „potworną zarazę”, która „neguje pochodzenie, istnienie i naturę Boga” oraz „podważa podstawy społeczeństwa”.
Carpay słusznie zauważył, że niedawne orzeczenie Sądu Najwyższego Kolumbii Brytyjskiej w sprawie Cowichan Tribes v. Canada – które unieważniło dziesiątki lat praw własności – wprowadza zasadę odpowiedzialności pokoleniowej, całkowicie obcą chrześcijańskiej koncepcji sprawiedliwości. Jak przypomniał kanadyjski prawnik:
„Czy istnieje choć jeden Kanadyjczyk żyjący dziś, o którym można uczciwie powiedzieć, że ukradł ziemię rdzennym mieszkańcom? Oczywiście, że nie”
.
Kryzys prawdy w dobie rewolucji kulturowej
Sytuacja w Kanadzie odsłania głębszy problem: systemowe odrzucenie porządku nadprzyrodzonego na rzecz neomarksistowskiej walki klasowej przebranej w szaty „sprawiedliwości społecznej”. Projekt ustawy C-254, proponujący karalność „zaprzeczania” rzekomym masowym grobom w szkołach rezydencjalnych – pomimo braku jakichkolwiek dowodów archeologicznych – stanowi jawny atak na wolność słowa i zasadę in dubio pro reo (w wątpliwościach na korzyść oskarżonego).
Jak zauważył Carpay:
„Definiowanie praw na podstawie przynależności do grupy «oprawców» lub «ofiar» jest marksistowskie. Marksizm odrzuca godność i wartość jednostki, zastępując ją fiksacją na grupach, które pozostają w wiecznej wojnie ze sobą”
. Te słowa znajdują echo w nauczaniu Piusa IX zawartym w Syllabusie błędów, który potępił błąd mówiący, że „każdy człowiek jest wolny w przyjęciu i wyznawaniu tej religii, którą uzna za prawdziwą pod wpływem światła rozumu” (pkt 15).
Konsekwencje odrzucenia Królestwa Chrystusa
Opisywany konflikt stanowi logiczną konsekwencję publicznego apostazji narodów, które odrzuciły społeczne panowanie Chrystusa Króla. Pius XI w encyklice «Quas primas» nauczał: „Nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Gdy narody porzucają fundament prawa Bożego, zastępując go „prawami człowieka” oderwanymi od obiektywnej moralności, nieuchronnie popadają w spiralę niesprawiedliwości i konfliktów.
Kanadyjski dramat pokazuje, że bez powrotu do regnum Christi – Królestwa Chrystusa obejmującego wszystkie sfery życia – żadne „pojednanie” nie będzie możliwe. Jak przypominał św. Pius X w encyklice «Pascendi»: „Religia nie jest wewnętrznym uczuciem, które może się rozwijać w ukryciu sumienia, ale musi być prawdziwym przymierzem pomiędzy Bogiem a człowiekiem”. Odłączenie prawa od tej nadprzyrodzonej rzeczywistości prowadzi do cywilizacyjnego samobójstwa.
Za artykułem:
Top constitutional lawyer slams Indigenous land ruling as threat to Canadian property rights (lifesitenews.com)
Data artykułu: 18.11.2025








