Obraz przedstawiający prześladowanie chrześcijan w Nigerii przez terrorystów ISWAP. Przerażone dzieci modlące się przed krzyżem na tle niszczonego wioski i zbliżających się bojowników.

Nigeria: Terroryści islamskiego kalifatu mordują, a „Gość Niedzielny” milczy o prześladowaniach chrześcijan

Podziel się tym:

Nigeria: Terroryści islamskiego kalifatu mordują, a „Gość Niedzielny” milczy o prześladowaniach chrześcijan

Portal „Gość Niedzielny” (19 listopada 2025) relacjonuje konflikt zbrojny w Nigerii, ograniczając się do suchego przekazu agencyjnego: „Bojownicy Państwa Islamskiego Prowincji Afryki Zachodniej (ISWAP) ogłosili, że pojmali i stracili nigeryjskiego generała brygady M. Ubę”. Armia Nigerii zaprzecza tym doniesieniom, co terroryści nazywają „czystym kłamstwem”. Artykuł wspomina też o „kolejnym dramatycznym ataku na szkołę”, gdzie uprowadzono 25 dziewcząt.


Naturalistyczne pominięcie religijnego charakteru prześladowań

Tekst zdradza modernistyczną redukcję rzeczywistości do płaszczyzny czysto politycznej. Brak najmniejszej wzmianki, że:

  • ISWAP i Boko Haram to islamskie organizacje dążące do eksterminacji chrześcijan w Nigerii (kraju, gdzie 46% populacji to katolicy i protestanci)
  • Ataki na szkoły często dotyczą placówek chrześcijańskich, gdzie muzułmańscy fanatycy porywają dziewczęta zmuszane później do konwersji i małżeństw z bojownikami
  • Według raportu Open Doors tylko w 2024 roku w Nigerii zamordowano ponad 5 000 chrześcijan

To milczenie jest aktem współudziału w relatywizacji zła. Jak nauczał Pius XI w encyklice Quas primas: „Nie przez co innego szczęśliwe państwo (…), państwo bowiem nie jest czym innym, jak zgodnym zrzeszeniem ludzi”. Czyli fundamentem ładu jest uznanie panowania Chrystusa Króla – czego jawnie negują islamiści, a pośrednio „Gość” przez pominięcie tego aspektu.

„Bojownicy” czy szataniści? Język zdradzający apostazję

Użycie terminu „bojownicy” zamiast terroryści czy słudzy szatana odsłania duchową zgniliznę posoborowego języka. Kodeks prawa kanonicznego z 1917 r. (kan. 2334) expressis verbis nakazywał ekskomunikę za przynależność do organizacji masońskich i „innym tego rodzaju” – do których niewątpliwie należą dżihadystyczne sekty. Tymczasem tekst:

ISWAP jest jednym z dwóch głównych odłamów Boko Haram. W ostatnich latach nasiliła działalność zbrojną, często wymierzoną w nigeryjskie siły bezpieczeństwa.

przedstawia sytuację jak konflikt dwóch równoprawnych stron, nie zaś walkę cywilizacji z barbarzyństwem. To dokładnie realizuje modernistyczny postulat z Syllabusa błędów Piusa IX (pkt 15-17), gdzie potępiono tezę, że „człowiek może w obrządku jakiejkolwiek religii znaleźć drogę zbawienia wiecznego”.

Gdzie wezwanie do krucjaty modlitwy?

Katolicka odpowiedź na takie zbrodnie winna zawierać:

  1. Wezwanie do publicznych modlitw ekspiacyjnych
  2. Apel o wsparcie misji katolickich w Nigerii
  3. Przypomnienie obowiązku władz świeckich do obrony niewinnych (Romanum Catechismum 1553)

Tymczasem „Gość” ogranicza się do bezdusznego przekazu agencyjnego, jakby komentował wyniki futbolowe. To dowód teologicznego bankructwa struktur posoborowych, które – jak pisał św. Pius X w Lamentabili„skupiają się na zagrożeniach zewnętrznych (…), pomijając główne niebezpieczeństwo: modernistyczną apostazję w łonie Kościoła”.

Armia bez krzyża – państwo bez Boga

Kryjąc się za „neutralnością”, portal pomija kluczowy fakt: nigeryjska armia od dekad infiltrowana jest przez islamistów, zaś żołnierze-chrześcijanie często padają ofiarą wewnętrznych czystek. Gdyby władze uznały oficjalnie królowanie Chrystusa (jak postulował Pius XI), możliwa byłaby:

  • Reforma sił zbrojnych w oparciu o katolicką etykę wojny
  • Otoczenie opieką duszpasterską żołnierzy
  • Współpraca z tradycyjnymi władzami plemiennymi wiernymi Bogu

Lecz tego nie uświadczymy w świecie, gdzie – jak diagnozował Pius IX – „Kościół ma być oddzielony od Państwa, a Państwo od Kościoła” (Syllabus, pkt 55). Stąd ciągła destabilizacja Nigerii jako owoc odrzucenia społecznego panowania Marji i Chrystusa Króla.

Posoborowa zdrada pierwszego przykazania

Najcięższym grzechem artykułu jest przemilczenie faktu, że ISWAP i Boko Haram realizują szariat – czyli islamską wizję państwa, podczas gdy nigeryjskie „elity” hołdują laickiemu chaosowi. Jakże inne byłoby stanowisko prawdziwego Kościoła, który – jak przypomina bulla Cum ex Apostolatus Officio Pawła IV – „nie może pojednać się z heretykami, lecz winien ich zwalczać”. Tymczasem „Gość”:

Nigeria od lat walczy z Boko Haram i innymi grupami zbrojnymi. Wojsko prowadzi również naloty i misje specjalne przeciwko zbrojnym gangom.

sprowadza konflikt o religijnej esencji do poziomu walki z „gangami”. To jawny przejaw apostazji intelektualnej potępionej w Motu Proprio Sacrorum Antistitum (1910), gdzie św. Pius X wzywał do „odrzucenia błędów modernistów podważających fundamenty wiary”.


Zamiast propagandowej papki z „Gościa”, prawowici katolicy winni:

  1. Organizować krucjaty różańcowe w intencji nawrócenia Nigerii
  2. Wspierać katolickie podziemie w tym kraju (gdyż legalni „biskupi” kolaborują z islamistami)
  3. Odmawiać modlitwy do Chrystusa Króla za poległych żołnierzy i zamordowanych cywilów

Tylko integralne uznanie panowania Chrystusa – nie zaś puste deklaracje „dialogu” – przyniesie Nigerii pokój. Jak głosił Pius XI: „Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi – jeśli jednostki i państwa wyrzekną się i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego, nie zaznają pokoju” (Quas primas).


Za artykułem:
Islamiści twierdzą, że stracili nigeryjskiego generała. Armia zaprzecza
  (gosc.pl)
Data artykułu: 19.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: gosc.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.