Sympozjum na Papieskim Uniwersytecie św. Krzyża w Rzymie omawiające modernistyczne deformacje Konstytucji Dei Verbum

Modernistyczna deformacja Objawienia w sześćdziesięciolecie „Dei Verbum”

Podziel się tym:

Modernistyczna deformacja Objawienia w sześćdziesięciolecie „Dei Verbum”

Portal eKAI (19 listopada 2025) relacjonuje sympozjum na Papieskim Uniwersytecie Świętego Krzyża, poświęcone rzekomej „aktualności” konstytucji Dei Verbum. „Kardynał” Luis Antonio Tagle wraz z modernistycznymi teologami celebruje sześćdziesiąt lat systematycznej destrukcji katolickiej doktryny o Objawieniu, zastępując ją protestancko-egzystencjalną teorią „słowa Bożego”.


Pseudo-teologia „słowa Bożego” jako narzędzie apostazji

Ks. prof. Giuseppe De Virgilio otwarcie mówi o konieczności „krytycznego spojrzenia” na dokument soborowy, co w języku modernistów oznacza dalsze oddalanie się od niezmiennej doktryny. Jak trafnie zauważył św. Pius X w Lamentabili sane exitu: „Dogmaty, sakramenty i hierarchia […] są tylko sposobem wyjaśnienia i etapem ewolucji świadomości chrześcijańskiej” (propozycja 54 potępiona).

„Pytaliśmy, które aspekty konstytucji zostały przyswojone przez teologię i życie Kościoła, a które powinny zostać na nowo podjęte”

To jawna herezja ewolucji dogmatów, potępiona przez św. Piusa X: „Dogmat wiary należy pojmować według ich funkcji praktycznej, tzn. jako obowiązujące w działaniu, nie zaś jako zasady wierzenia” (propozycja 26). Synod Watykański I w konstytucji Dei Filius stwierdza nieodwołalnie: „Duch Święty nie był obiecany następcom Piotra po to, aby dzięki Jego objawieniu podawali nową naukę, lecz aby dzięki Jego pomocy święcie zachowywali i wiernie wyjaśniali objawienie przekazane przez Apostołów” (DH 3070).

Chrystocentryzm jako pretekst do negacji historycznego Chrystusa

Prof. Tanzelli-Nitti i Manicardi proponują „wzbogacenie” Dei Verbum o „badania nad historycznym Jezusem”. To jawne odrzucenie dogmatu o nieomylności Pisma Świętego, gdyż jak uczy papież Leon XIII w Providentissimus Deus: „Ci, którzy utrzymują, że w tych księgach są błędy, są w błędzie albo oszukują”.

Krytyka rzekomego „sceptycyzmu” lat soborowych (propozycja 34 potępiona w Lamentabili) demaskuje prawdziwy cel: zastąpienie Chrystusa-Króla (Pius XI, Quas Primas) „Jezusem historycznym” – konstrukcją liberalnych teologów. Pius X w przysiędze antymodernistycznej nakazywał odrzucić „metodę tych, którzy wymyślają jakiegoś ewangelicznego Chrystusa, który w niczym nie odpowiada Chrystusowi historycznemu”.

Fałszywa „wolność” w interpretacji Pisma

Najjaskrawszą herezją jest postulat prof. Ossandóna i Episa o „poświęceniu więcej miejsca wolności – Boga i człowieka” w interpretacji Pisma. To otwarte odrzucenie nieomylnego Magisterium na rzecz protestanckiej zasady sola scriptura. Sobór Trydencki stanowił: „Nikt […] nie waży się opierać na własnym sądzie w rzeczach wiary i obyczajów […] wypaczając Pismo Święte według własnych pojęć” (DH 1507).

„Rozważając bosko-ludzki charakter inspiracji […] zasugerowali, aby […] poświęcić więcej miejsca wolności – Boga i człowieka”

Kardynał Billot w De Inspiratione wykazuje, że „Bóg jest sprawcą każdego słowa w Piśmie Świętym”, a jakakolwiek „wolność” ludzkich autorów oznacza negację jego boskiego pochodzenia. To potwierdza tezę św. Piusa X, że modernizm jest „syntezą wszystkich herezji” (Pascendi).

Pastoralne kłamstwo i żydowski dialog

Wspomniana przez prof. Pavana „teologia Starego Testamentu w dialogu z Żydami” to zdrada misji Kościoła. Pius XI w Mortalium animos zakazywał dialogu z innowiercami: „Kościół niczego nie pragnie goręcej, jak tego, by ci, co są od niego oddaleni, przyszli do niego”. Tymczasem „Federacja Biblijna Katolicka” organizuje wystawę współczesnych przekładów, co Pius XII w Divino Afflante Spiritu nazwałby „niebezpieczeństwem zniekształcania prawdziwego sensu”.

Sto lat modernistycznej destrukcji

Sympozjum na Papieskim Uniwersytecie Świętego Krzyża (instytucji Opus Dei założonej w 1984) to kolejny akt dramatu zapoczątkowanego przez modernistów w XIX wieku. Jak przepowiedział Pius IX w Syllabusie: „Kościół nie może pogodzić się z postępem, liberalizmem i nowoczesną cywilizacją” (propozycja 80 potępiona). Po sześćdziesięciu latach „Dei Verbum” neo-kościół doprowadził do ruiny to, co św. Robert Bellarmin nazwał „opoką wiary – nieomylnym Magisterium”.

Wystawa La Parola di Dio nel mondo z „80 współczesnymi wydaniami Biblii” to symbol protestantyzacji posoborowia. Św. Pius X przestrzegał: „Krytyk nie może przypisywać Chrystusowi nieograniczonej wiedzy […] co jest historycznie nie do przyjęcia” (propozycja 34 potępiona). Tymczasem prawdziwy Kościół trwa w wiernych, którzy jak św. Atanazy przeciw arianom, strzegą depozytu wiary przed neo-modernistyczną inwazją.


Za artykułem:
19 listopada 2025 | 13:33Rzym: o aktualności Dei Verbum po 60 latach
  (ekai.pl)
Data artykułu: 19.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.