Pokoj szpitalny z położną i ciężarną kobietą; krzyż na ścianie; protest przeciwko likwidacji porodówek w Polsce

Likwidacja porodówek: państwo przeciw życiu i godności narodzin

Podziel się tym:

Likwidacja porodówek: państwo przeciw życiu i godności narodzin

Portal Opoka informuje o planach Ministerstwa Zdrowia dotyczących zastąpienia oddziałów porodowych punktami z dyżurnymi położnymi przy izbach przyjęć lub SOR-ach. Magdalena Korzekwa-Kaliszuk z Fundacji Grupa Proelio krytykuje zmiany, wskazując na zagrożenie dla bezpieczeństwa kobiet i dzieci. Fundacja zachęca do protestu poprzez konsultacje społeczne trwające do 20 listopada. Projekt ministerstwa to kolejny krok w likwidacji opieki perinatalnej pod płaszczykiem troski o dostępność usług.


Naturalistyczna redukcja opieki medycznej

Projekt rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia, zakładający zastąpienie oddziałów porodowych „dyżurami położnych”, stanowi przejaw materialistycznej wizji człowieka, gdzie życie ludzkie sprowadzone zostaje do biologicznego procesu. W myśl nauczania Piusa XI w encyklice Casti Connubii, godność życia wynika z jego nadprzyrodzonego przeznaczenia: „Małżeństwo bowiem zostało ustanowione dla zrodzenia i wychowania potomstwa”. Tymczasem ministerstwo proponuje rozwiązania przypominające opiekę weterynaryjną – wystarczy „dyżur” jednej położnej bez gwarancji obecności lekarza.

„Porody na SOR-ach mają oznaczać w planach ministerstwa obecność jednej położnej, bez obecności lekarza”

To nie tylko naruszenie standardów medycznych, ale odarcie aktu narodzin z sakralnego wymiaru. Św. Alfons Liguori w Theologia Moralis podkreślał obowiązek zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa matce i dziecku jako przejaw miłosierdzia chrześcijańskiego. Projekt ministerstwa jest zaś obliczony na oszczędności finansowe kosztem ludzkiego życia.

Milczenie środowisk pseudokatolickich

Zaskakuje milczenie tzw. środowisk „pro-life”, które – jak zauważa Korzekwa-Kaliszuk – nie podnoszą alarmu.

„milczą w tej sprawie środowiska mówiące o prawach kobiet, podczas gdy chodzi o poszanowanie godności kobiety rodzącej oraz bezpieczeństwo dziecka”

To symptomatyczne dla współczesnego fałszywego antyaborcjonizmu, ograniczającego się do haseł protestacyjnych bez pozytywnego programu ochrony życia. Pius XII w przemówieniu do położnych z 1951 r. wskazywał, że „zawód położnej jest powołaniem wyższym niż zwykły zawód medyczny”, wymagającym integralnego przygotowania. Redukcja opieki do „dyżuru” degraduje to powołanie do roli technicznej usługi.

Ideologiczne podstawy likwidacji porodówek

Likwidacja 19 oddziałów porodowych w 18 miesięcy nie jest przypadkowa. To element systemowej depopulacji wpisujący się w neomaltuzjańską agendę. Encyklika Quadragesimo Anno Piusa XI ostrzega: „Władza państwowa nie może ograniczać się do troski o dobrobyt doczesny obywateli”. Projekt „punktów porodowych” to medyczna imitacja, mająca stworzyć iluzję troski, podczas gdy rzeczywistym celem jest redukcja przyrostu naturalnego.

Konstytucja Gaudium et Spes podkreślała: „Bóg (…) powierzył zadanie zachowania życia szczególnym nakazom, mającym chronić je zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym”. Tymczasem minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda forsuje rozwiązania sprzeczne z tą zasadą, godząc w podstawowe dobro społeczeństwa.

Konsultacje społeczne jako parawan

Fundacja Proelio zachęca do protestu, jednak sama forma „konsultacji społecznych” budzi wątpliwości. W myśl encykliki Diuturnum Illud Leona XIII, „władza pochodzi od Boga, a nie od ludu”. Demokratyczne procedury często służą legitymizacji antyludzkich decyzji. Konsultacje są raczej zabiegiem propagandowym niż realną szansą na zmianę polityki.

„punkty nie mają uzupełniać systemu, lecz zastąpić istniejące oddziały, oferując opiekę o znacznie niższym standardzie”

Katolicka nauka społeczna wymaga od władz rzeczywistej troski o dobro wspólne, a nie pozorowania udziału społeczeństwa. Jak uczył św. Tomasz z Akwinu, „prawa ludzkie mają służyć cnocie, a nie interesom ekonomicznym”.

Duchowe konsekwencje upadku cywilizacji życia

Likwidacja porodówek to objaw głębszego kryzysu cywilizacyjnego. Gdy państwo rezygnuje z ochrony życia na jego najwcześniejszym etapie, otwiera drogę do dalszych przejawów kultury śmierci. Pius XI w Divini Redemptoris przestrzegał: „kiedy państwo stawia się na miejscu Boga, nieuchronnie popada w najgorszy rodzaj tyranii”.

W obliczu tych zagrożeń katolicy winni pamiętać słowa św. Pawła: „Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj”. Ochrona życia wymaga nie tylko protestów, ale przede wszystkim odnowy duchowej opartej na nienaruszalnych zasadach moralnych. Tylko powrót do królowania Chrystusa w życiu publicznym – jak nauczał Pius XI w Quas Primas – może zapewnić trwały fundament cywilizacji życia.


Za artykułem:
Dyżurna położna zamiast oddziału porodowego. Fundacja Grupa Proelio zachęca do protestu
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 19.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.