Portal LifeSiteNews (20 listopada 2025) przedstawia analizę zjawiska tzw. „lawfare” – perwersyjnego wykorzystywania systemów prawnych do prześladowania przeciwników ideologicznych. Autor, Dalton Nichols z Alliance Defending Freedom, wskazuje na przypadki z New Jersey, Finlandii i Kolorado, gdzie pro-life centra, chrześcijańscy parlamentarzyści i rzemieślnicy padają ofiarą trwających latami procesów sądowych. Choć diagnoza mechanizmów prawnych jest trafna, całościowa analiza pozostaje duchowo jałowa, pomijając nadprzyrodzony wymiar prześladowań oraz necessitas regnare Christi in societate (konieczność panowania Chrystusa w społeczeństwie) jako jedyne remedium.
Naturalistyczne założenia pseudosprawiedliwości
„Judicial systems exist for a very simple reason: justice. Without justice, people would live in a lawless society with few safeguards”
Już w pierwszym zdaniu ujawnia się grzech pierworodny całej argumentacji: redukcja sprawiedliwości do czysto ludzkiego konstruktu proceduralnego. Tymczasem św. Augustyn w Państwie Bożym naucza, że „Sprawiedliwość prawdziwa istnieje tylko w tym państwie, którego Założycielem i Władcą jest Chrystus”. Brak odniesienia do społecznego panowania Chrystusa Króla – dogmatycznie potwierdzonego w encyklice Quas Primas Piusa XI – czyni całą analizę intelektualnie kaleką.
Teologiczna ślepota na prześladowania
Przykład First Choice Women’s Resource Centers w New Jersey demaskuje apostacką mentalność władz:
„Platkin has thus demanded that First Choice turn over troves of private data, which includes highly sensitive information like the names, phone numbers, and addresses of First Choice donors”
Choć autor słusznie wskazuje na naruszenie wolności zgromadzeń, nie dostrzega martyrium candidum (białego męczeństwa) tych, którzy „cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości” (Mt 5,10 Wlg). Pomija fakt, że Święte Oficjum w dekrecie Lamentabili sane (1907) potępiło modernistyczną redukcję wiary do „sumy prawdopodobieństw”, co legitymizuje właśnie takie ataki na pewniki wiary.
Bluźniercze równanie prawdy z „mową nienawiści”
Sprawa Päivi Räsänen w Finlandii ukazuje eschatologiczną walkę z Bożym Słowem:
„Päivi Räsänen… posted Bible verses on Twitter… [and] was charged with ‘hate speech’ by the prosecutor general”
Gdy państwo stawia siebie ponad Pismem Świętym, wypełnia się proroctwo Apokalipsy: „Bestii… dano usta mówiące wielkie rzeczy i bluźnierstwa” (Ap 13,5 Wlg). Autor nie sięga jednak do nauczania Piusa IX z Syllabus Errorum, który potępia błąd równania „wolności sumienia” z prawem do bluźnienia przeciwko Bogu (punkty 15-18).
Duchowa bankructwo „tolerancji”
Dwunastoletnia gehenna Jacka Phillipsa odsłania diaboliczną naturę rewolucji obyczajowej:
„Jack politely declined to create a custom cake that celebrated a same-sex wedding because the cake’s message violates his beliefs about marriage”
Katolicka nauka o małżeństwie jako nierozerwalnym związku kobiety i mężczyzny (Trid. Sess. XXIV) zostaje tu zredukowana do „przekonań” w liberalnym sensie. Brak odniesienia do kanonu 1399 Kodeksu z 1917 r., który wyraźnie zabrania katolikom uczestniczenia w akach sprzyjających grzechowi – co obejmuje tworzenie symboli celebrujących sodomię.
Koniunkturalizm zamiast metanoi
Proponowane „rozwiązanie” autora – walka z „lawfare” w ramach istniejących systemów – to iluzja porównywalna z gaszeniem pożaru benzyną. Papież Pius XI w Quas Primas nauczał nieomylnie: „Państwa nie odzyskają pokoju, dopóki nie będą posłuszne Chrystusowi i Jego świętemu prawu”. Tymczasem autor nie nawołuje do:
- Publicznego poświęcenia narodów Najświętszemu Sercu
- Odrzucenia fałszywej wolności religijnej potępionej w Mirari vos Grzegorza XVI
- Przywracania prawa kanonicznego jako fundamentu ładu społecznego
Krytykowane „lawfare” jest nieuniknionym owocem społeczeństw, które odrzuciły unam sanctam – jedyną prawdziwą wiarę. Jak ostrzegał św. Pius X w encyklice Pascendi, modernizm prowadzi do „zniszczenia wszelkiego porządku, zarówno naturalnego jak i nadprzyrodzonego”.
Za artykułem:
‘Lawfare’ is turning the justice system into a weapon against the innocent (lifesitenews.com)
Data artykułu: 20.11.2025








