Ksiądz w tradycyjnych szatach liturgicznych trzyma książkę Jose Carlosa Gonzáleza-Hurtado w kościele. Tło przedstawia krzyż i witraże.

EWTN Hiszpania: pseudonaukowy modernizm w służbie relatywizacji wiary

Podziel się tym:

Portal Catholic News Agency relacjonuje wypowiedzi José Carlosa González-Hurtado, prezesa EWTN Hiszpania, promującego jego najnowszą książkę „Naukowe dowody na to, że Jezus jest Bogiem”. Autor twierdzi, iż współczesna nauka dostarcza „obfitych dowodów” na boskość Chrystusa, proponując przy tym redukcję wiary do poziomu racjonalnej kalkulacji. W wywiadzie dla ACI Prensa stwierdza: „najrozsądniejszą rzeczą jest uwierzyć, że Jezus Chrystus jest Bogiem”, co stanowi jawny przejaw modernistycznego naturalizmu potępionego w dekrecie Lamentabili sane exitu (Św. Oficjum, 1907).


Nauka jako nowe bożyszcze modernizmu

González-Hurtado otwarcie głosi herezję modernizmu, określając wiarę jako „najrozsądniejszą” opcję intelektualną:

Wiara nie jest priorytetem ani fundamentem w moim życiu […] Przychodzę do wniosku, że wszyscy musimy umrzeć […] nauka narzuca Boga […] tylko idiota może być ateistą […] nauka dowodzi [istnienia] Boga

. Tezy te stanowią jawne pogwałcenie nauczania św. Piusa X, który w encyklice Pascendi dominici gregis demaskował modernistów „przekształcających wiarę w uczucie czysto subiektywne” (n. 7). Tymczasem autor – pełniący funkcję w strukturach posoborowych – sprowadza Objawienie do poziomu naukowej hipotezy, co Pius XI potępił jako „zeświecczenie umysłów prowadzące do apostazji” (encyklika Quas Primas).

Milczenie o nadprzyrodzonym charakterze Kościoła

Szczególnie jaskrawym przejawem apostazji jest całkowite pominięcie w wywodach González-Hurtado nadprzyrodzonej misji Kościoła jako jedynej Arki Zbawienia. Gdy mówi: „Jezus Chrystus przyszedł nas zbawić”, przemilcza fakt, iż zbawienie dokonuje się wyłącznie poprzez Sakramenty i nauczanie niezmiennego Magisterium – czego struktury EWTN jawnie zaprzeczają, promując ekumenizm i wolność religijną potępione w Syllabusie Piusa IX (pkt 15-18). Co więcej, autor utrzymuje, że „Bóg chce, by wszyscy doszli do poznania prawdy”, lecz nie wspomina, iż droga do tej prawdy wiedzie jedynie przez Katolicki Kościół (por. Mortalium animos, Pius XI).

Fałszywa eklezjologia i negacja grzechu

Wypowiedź o rzekomej „jedności życia” katolików okazuje się pustym frazesem w ustach przedstawiciela struktur sprzeniewierzających się Tradycji. González-Hurtado deklaruje: „jesteśmy odpowiedzialni za swoją duszę”, co stanowi ukrytą promocję protestanckiej zasady sola fide. Jednocześnie relatywizuje rzeczywistość grzechu, stwierdzając: „duchowni nie lubią mówić o piekle” – podczas gdy św. Pius X w Katechizmie wyraźnie nauczał, że „grzech śmiertelny powoduje utratę łaski uświęcającej i karę wiecznego potępienia” (n. 304).

Eucharystyczne oszustwa jako „dowód”

Najgroźniejszym przejawem modernizmu jest powoływanie się na tzw. „cuda eucharystyczne” jako rzekome naukowe dowody prawdziwości przeistoczenia:

Niezależne laboratoria potwierdziły, że hostia konsekrowana przemieniła się w żywą, pulsującą tkankę sercową

. Teza ta stanowi bezczelne nadużycie, gdyż:

1. Wiara w przeistoczenie opiera się na autorytecie Chrystusa i Magisterium, a nie na „badaniach laboratoryjnych” (kan. 2 Soboru Laterańskiego IV)
2. Tzw. „cuda” w strukturach posoborowych są z natury nieważne, gdyż odbywają się w ramach niekatolickich obrzędów (por. Quo primum, św. Pius V)
3. Jak wykazał św. Robert Bellarmin, „cuda poza Kościołem pochodzą od szatana, by zwieść wybranych” (De controversiis, III, 6)

Podsumowanie: nauka w służbie antyewangelii

Działalność González-Hurtado stanowi modelowy przykład realizacji potępionej przez Piusa X „strategii modernistów, którzy pod pozorem miłości do Kościoła niszczą jego fundamenty” (przysięga antymodernistyczna, 1910). Promowanie wiary opartej na „naukowych dowodach” zamiast na nieomylnym Magisterium:

– Redukuje religię do poziomu nauk przyrodniczych, co Pius XII nazwał „zdradą krzyża Chrystusowego” (Humani generis)
– Pomija nadprzyrodzony charakter łaski i konieczność współpracy z nią (kan. 1-5 Soboru Orangeńskiego)
– Usprawiedliwia apostazję struktur posoborowych poprzez tworzenie iluzji ciągłości doktrynalnej

Jak ostrzegał św. Pius X: „Moderniści łączą w sobie wszystkie herezje, które Kościół zmuszony był zwalczać” (Pascendi, n. 39). Dlatego każda próba „udowadniania” wiary za pomocą nauki jest nie tylko teologicznie absurdalna, ale stanowi duchowe niebezpieczeństwo dla dusz pragnących autentycznej jedności z Chrystusem Królem.


Za artykułem:
President of EWTN Spain: The most reasonable thing to believe is that Jesus Christ is God
  (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 20.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: catholicnewsagency.com
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.