Portal Opoka informuje o opublikowaniu przez brytyjską komizję śledczą raportu oceniającego działania rządu Borisa Johnsona podczas pandemii COVID-19. Dokument oskarża władze o opóźnienia w wprowadzeniu restrykcji, co rzekomo doprowadziło do 23 tysięcy dodatkowych zgonów. Przewodnicząca komisji Heather Hallett stwierdza, że reakcja była „za mało i za późno”, nazywając luty 2020 „straconym miesiącem”. Raport zawiera 19 zaleceń na przyszłość, w tym usprawnienie procesu decyzyjnego.
Naturalistyczne zawężenie odpowiedzialności władzy
Analizowany tekst pomija fundamentalną zasadę katolickiej nauki społecznej: państwo nie jest właścicielem obywateli, lecz ma obowiązek strzec praw naturalnych i Bożych. Jak nauczał Pius XI w Quas primas: „królestwo Odkupiciela naszego obejmuje wszystkich ludzi (…) jednostki, czy rodziny, czy państwa”. Brytyjski raport redukuje jednak rolę państwa do biologicznego przetrwania populacji, całkowicie pomijając:
obowiązek zapewnienia dostępu do sakramentów podczas lockdownów
katastrofalne skutki zamknięcia kościołów dla życia duchowego
moralne konsekwencje przymusowej izolacji osób starszych
To typowo modernistyczne zawężenie – jak potępiało Święte Oficjum w Lamentabili sane (pkt 58): „wszystkie teologie i filozofie mają być podporządkowane postępowi nauk przyrodniczych”.
Fałszywa antropologia założona w raporcie
Komisja Hallett operuje implicitnie błędną koncepcją człowieka jako „zwierzęcia społecznego wymagającego zarządzania ryzykiem epidemiologicznym”. Tymczasem Syllabus błędów Piusa IX wyraźnie potępia tezę, że „władza jest niczym więcej jak sumą sił materialnych” (pkt 39). Katolicka nauka głosi, że:
- Człowiek jest bytem duchowo-materialnym
- Dobro wspólne obejmuje zarówno zdrowie ciała, jak i zbawienie duszy
- Państwo nie ma prawa zawieszać praw naturalnych (np. wolności kultu) pod pozorem „wyższej konieczności”
W tekście raportu widoczna jest rewolucja mentalna opisana przez św. Piusa X w Pascendi – redukcja rzeczywistości do wymiaru czysto empirycznego, gdzie liczą się tylko „dane modelowe”, a nie transcendentny porządek moralny.
Etyczny bankructwo „zero covidowej” utopii
Proponowane przez komisję „19 zaleceń na przyszłe pandemie” stanowią klasyczny przykład utopijnego inżynierii społecznej potępionego w Quas primas:
Wiara uczy nas, że w królestwie Chrystusowym znajdziemy ową prawdziwą wolność, której synowie Boży mają być uczestnikami
Tymczasem raport pomija całkowicie:
| Koszty lockdownów | Katolicka ocena moralna |
|---|---|
| Wzrost samobójstw o 25% (ONS) | Grzech przeciwko V przykazaniu |
| Bankructwo 500 tys. firm w UK | Naruszanie prawa własności |
| Zanik edukacji religijnej | Grzech przeciwko I przykazaniu |
Duchowy wymiar kryzysu
Najcięższym zarzutem wobec brytyjskich władz – całkowicie pominiętym w raporcie – jest systemowe łamanie prawa Bożego poprzez:
- Zakazy publicznego sprawowania kultu
- Przymusową kremację zwłok wbrew woli rodzin
- Promocję eksperymentalnych „szczepionek” z użyciem linii komórkowych z abortowanych dzieci
Jak przypomina Lamentabili sane (pkt 22): „Kościół nie może ograniczać się do głoszenia tylko prawd definiowalnych”. Raport komisji stanowi zaś klasyczny przykład „fałszywego posłuszeństwa naturalistycznej biopolityce” (Syllabus, pkt 55).
Konkluzja: pandemia jako laboratorium nowego totalitaryzmu
Przedstawione dane nie służą naprawie błędów, lecz budowaniu narracji na potrzeby przyszłych restrykcji. Jak przestrzegał Pius XI: „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto z praw i z państw (…), zburzone zostały fundamenty władzy”. Brytyjski raport to nie naukowa analiza, ale kamień milowy w drodze do cyfrowego zniewolenia pod płaszczykiem „troski o zdrowie publiczne”.
Za artykułem:
Brytyjska komisja śledcza: decyzje rządu doprowadziły do zgonu co najmniej 23 tys. osób z powodu COVID-19 (opoka.org.pl)
Data artykułu: 21.11.2025








