Portal eKAI (20 listopada 2025) przedstawia przemówienie ks. Alfreda Wierzbickiego podczas uroczystości „Jan Karski. Dziedzictwo pamięci”, w którym żydowski Instytut Jad Waszem otrzymał nagrodę im. Karskiego. Autor kreśli obraz „metafizycznej” pamięci o Holokauście, łącząc kult ofiar żydowskich z postawą Jana Karskiego określonego jako „Żyd z wyboru”. Całość nacechowana jest religijnym językiem pozbawionym jednak jakiegokolwiek odniesienia do nadprzyrodzonej misji Kościoła.
Fałszywa metafizyka „pamięci” jako substytut teologii
„Przejście przez tę salę daje jakieś metafizyczne odczucie obecności milionów żydowskich istnień”
Ks. Wierzbicki posługuje się terminem „metafizyczne odczucie”, by opisać doświadczenie wizyty w Jad Waszem. W katolickiej perspektywie to bałwochwalcze zastąpienie modlitwy za zmarłych świecką czcią pamięci. „Miejsce i imię” (Jad Waszem) stawiane jest na równi z chrześcijańskim kultem świętych, podczas gdy Katechizm Rzymski wyraźnie poucza: „Modlitwy za umarłych są najpewniejszym wyrazem miłości bliźniego” (Część IV, Rozdz. VI). Brak wezwania do modlitwy za żydowskie ofiary – w tym za ich nawrócenie – świadczy o zdradzie podstawowego obowiązku kapłańskiego.
Relatywizacja doktryny: Karski jako „Żyd i katolik”
Najcięższym teologicznym przewinieniem tekstu jest bezkrytyczne powtórzenie bluźnierczej deklaracji Karskiego: „Jestem chrześcijaninem i Żydem. Jestem praktykującym katolikiem”. To jawne pogwałcenie dogmatu o wyłączności zbawienia przez Chrystusa potwierdzonego przez Sobór Florencki: „Nikt, choćby nawet złożony jałmużną, nie może być zbawiony, jeśli nie trwa w łonie i w jedności Kościoła katolickiego” (DS 1351). Św. Paweł w Liście do Galatów (3,28) mówi o zniesieniu podziałów w Chrystusie, nie zaś o synkretyzmie religijnym. Kapłan aprobujący takie stanowisko wspiera herezję indifferentizmu religijnego potępioną w Syllabusie Piusa IX (punkty 15-18).
Historyczny rewizjonizm: milczenie o katolickich męczennikach
Przemówienie całkowicie pomija masową eksterminację katolików podczas II wojny światowej. W samej Polsce hitlerowcy zamordowali 3 tys. księży (50% duchowieństwa diecezjalnego!), a w obozach zginęło 850 zakonników i 280 zakonnic. „Dolina Zabitych Wspólnot” w Jad Waszem nie wspomina o unicestwionych parafiach, zburzonych kościołach, wymordowanych rodzinach katolickich. Ten ideologiczny wybór pamięci zdradza przyjęcie żydocentrycznej narracji historycznej, sprzecznej z zasadą sprawiedliwości.
Polityczny aktywizm zastępujący ewangelizację
„Nikomu w świecie nie wolno dziś być obojętnym na antysemickie deklaracje i działania”
Ks. Wierzbicki redukuje moralność katolicką do walki z antysemityzmem, ignorując znacznie cięższe grzechy współczesności: aborcję, sodomię, apostazję i prześladowania katolików. W encyklice Quas Primas Pius XI nauczał: „Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi (…) Niechaj więc obowiązkiem i staraniem Waszym będzie, aby lud tak życie urządził i ułożył, iżby odpowiadało życiu tych, którzy wiernie słuchają rozkazów Boskiego Króla”. Tymczasem autor przemilcza obowiązek głoszenia Ewangelii Żydom – co stanowi zdradę nakazu misyjnego (Mt 28,19).
Teologia wykorzeniona: brak odniesień do Krzyża
W całym tekście nie ma ani jednego odniesienia do zbawczej męki Chrystusa, modlitwy za zmarłych czy obowiązku pokuty. Ofiary Holokaustu przedstawiane są przez pryzmat czysto doczesnej martyrologii, podczas gdy Katechizm Soboru Trydenckiego poucza: „Cierpienia tego świata nie są porównywalne z przyszłą chwałą, która się w nas objawi” (Rz 8,18). Brak wezwania do nawrócenia i zadośćuczynienia to ciężkie zaniedbanie duszpasterskie.
Przemówienie ks. Wierzbickiego stanowi modelowy przykład posoborowej apostazji – zastąpienia teologii Krzyża świeckim kultem „pamięci”, a misji ewangelizacyjnej politycznym aktywizmem. Jak ostrzegał św. Pius X w Lamentabili sane: „Nauka chrześcijańska była z początku żydowską (…) można bez sprzeczności głosić, że żaden rozdział Pisma Świętego nie zawiera nauki w pełni zgodnej z nauką Kościoła” (punkty 60, 61). W obliczu takich wystąpień, katolicy winni pamiętać słowa Apokalipsy: „Miej się na baczności, abyś nie stracił tego, coś zdobył, lecz abyś otrzymał zapłatę w zupełności” (Ap 3,11 Wlg).
Za artykułem:
2025Przemówienie ks. ks. prof. Alfreda Wierzbickiego podczas uroczystości „Jan Karski. Dziedzictwo pamięci” w Warszawie | 20 listopada 2025„W imię pamięci o ofiarach Holokaustu nikomu w świecie nie wo… (ekai.pl)
Data artykułu: 21.11.2025








