Słowenia odrzuca eutanazję: zwycięstwo życia czy objaw kryzysu wiary?
Portal LifeSiteNews (24 listopada 2025) relacjonuje zwycięstwo przeciwników ustawy o eutanazji w słoweńskim referendum. Według organizatorów kampanii Voice for the Children and the Family, która zebrała 46 tysięcy podpisów za referendum, 53% głosujących odrzuciło prawo zezwalające lekarzom na uśmiercanie pacjentów. Bojan Kavcic z Citizen Tribune cytuje szefa organizacji:
„solidarność i sprawiedliwość zwyciężyły. Słowenia odrzuciła rządowe reformy zdrowotne i socjalne oparte na śmierci i truciu”
. Alex Schadenberg z Euthanasia Prevention Coalition, który wcześniej prowadził w Słowenii wykłady przeciw eutanazji, określa wynik jako „niesamowitą wiadomość”, twierdząc że „życia zostaną ocalone, a ludzie będą chronieni”.
Redukcja obrony życia do świeckiego humanitaryzmu
Podczas gdy wynik referendum stanowi tymczasową przeszkodę dla kultury śmierci, analiza treści kampanii ujawnia dramatyczną redukcję argumentacji do poziomu naturalistycznego. Brak jakiegokolwiek odniesienia do nienaruszalności życia jako daru Bożego (Donum vitae), nieomylnego nauczania Kościoła czy sankcji wiecznych za grzech zabójstwa stanowi objaw głębokiego kryzysu wiary wśród nominalnych obrońców życia. Pius XI w encyklice Quas Primas przypominał:
„Państwa nie mogą się obejść bez posłuszeństwa Chrystusowi, gdyż tylko w Jego Królestwie znajdą źródło sprawiedliwości i pokoju”
. Tymczasem kampania oparła się wyłącznie na pojęciach „solidarności” i „sprawiedliwości społecznej” – marksistowskich sztuczkach leksykalnych oderwanych od Dekalogu.
Modernistyczna kolaboracja: katolicy w łóżku z heretykami
Szczególnie niepokojący jest udział Schadenberga i jego organizacji w słoweńskiej kampanii. Euthanasia Prevention Coalition, choć deklaratywnie pro-life, funkcjonuje w środowisku ekumenicznym, zacierając zasadę extra Ecclesiam nulla salus. Pius IX w Syllabusie błędów potępił jako herezję tezę, że
„każdy człowiek jest wolny w przyjęciu i wyznawaniu tej religii, którą uzna za prawdziwą pod wpływem światła rozumu”
(punkt 15). Współpraca z niekatolikami w kwestiach moralnych z zasady sankcjonuje ich błędne pojmowanie prawa naturalnego i prowadzi do relatywizacji objawionej prawdy.
Zatrute źródła: pominięcie nadprzyrodzonej perspektywy
Artykuł LifeSiteNews powiela fundamentalny błąd współczesnych „obrońców życia”: całkowite pominięcie konsekwencji eschatologicznych. Nie wspomina się, że:
- Lekarze wykonujący eutanazję popełniają grzech wołający o pomstę do nieba
- Pacjenci godzący się na śmierć mogą stracić duszę na wieczność
- Sprawców i współwinnych czeka Sąd Boży („Mści się Ja, mówi Pan” – Rz 12,19 Wlg)
Święte Oficjum w dekrecie Lamentabili sane exitu potępiło modernistyczne redukowanie religii do „świadomości ludzkiej” (punkt 22). Niestety, nawet „konserwatywne” portale jak LifeSiteNews często ograniczają się do utylitarnej argumentacji, zdradzając tym samym swój liberalny rdzeń.
Referendum jako symptomat upadku
Fakt, iż o fundamentalnych zasadach moralnych decyduje się dziś w głosowaniach powszechnych, stanowi bezpośredni owoc posoborowego porzucenia społecznego panowania Chrystusa Króla. Gdy w 1925 r. Pius XI ustanawiał święto Chrystusa Króla, podkreślał:
„Narody będą zażywać prawdziwego pokoju tylko wtedy, gdy jednostki i państwa uzna panowanie naszego Zbawiciela”
. Dziś, gdy struktury posoborowe milczą na temat Regnavit a ligno Deus, społeczeństwa traktują życie ludzkie jako towar podlegający demokratycznej negocjacji. Słoweńskie referendum, choć czasowo blokujące legalizację zbrodni, utrwala błędne przekonanie, że moralność może podlegać ludzkim głosowaniom.
Prawdziwa droga obrony życia: niezgoda na kompromis
Katolicka odpowiedź na kulturę śmierci wymaga radykalnego powrotu do integrae fidei:
- Publiczne pokuty i procesje błagalne o odwrócenie kary Bożej
- Niereformowalne głoszenie całej prawdy o świętości życia – od poczęcia do naturalnej śmierci
- Odrzucenie wszelkiej współpracy z heretykami i apostatami w „koalicjach pro-life”
- Przywracanie publicznego kultu Chrystusa Króla jako fundamentu ładu społecznego
Jak przypominał św. Pius X w Lamentabili:
„Dogmaty wiary nie podlegają ewolucji ani ludzkim negocjacjom”
(punkt 22). Dopóki „obrońcy życia” nie połączą swej walki z nienegocjowalnym credo katolickim, ich wysiłki będą jedynie gaszeniem pożaru filiżanką wody – pozorne zwycięstwo na krótką metę, przegrana w perspektywie wieczności.
Za artykułem:
Slovenia votes to reject euthanasia law in major victory for life (lifesitenews.com)
Data artykułu: 24.11.2025








