Duchowa pułapka w pseudo-sanktuarium: „bp” Nikiel i kolaboracja z antykościołem
Portal eKAI (25 listopada 2025) relacjonuje konferencję dla „kapłanów” diecezji włocławskiej w Licheniu, poświęconą rzekomemu „sakramentowi pokuty i pojednania”. Wydarzenie prowadzone przez „bpa” Krzysztofa Nikla, „regensa Penitencjarii Apostolskiej”, stanowi klasyczny przykład posoborowej mistyfikacji sakramentalnej.
Teatr sakramentalny w miejscu podejrzanego kultu
Wybór Lichenia jako miejsca spotkania nie jest przypadkowy. To pseudo-sanktuarium, podobnie jak Fatima, nosi znamiona operacji religijnej deformacji. Jak uczy Lamentabili sane exitu św. Piusa X, „prawdziwa pobożność nie może opierać się na zjawiskach niezweryfikowanych przez nieomylne Magisterium”. Tymczasem Licheń funkcjonuje jako masowy przemysł dewocyjny, gdzie autentyczna lex orandi została zastąpiona emocjonalnym folklorem.
„Pan mówi do nas: no dalej, zarzuć swoje sieci dzisiaj. A my, może jak Piotr, odpowiadamy: no ale Panie, pracowałem tyle godzin, w tym maleńkim drewnianym kościółku i nie osiągnąłem nic poza rozczarowaniami”
Ten fragment wypowiedzi „bpa” Nikla demaskuje duchową pustkę posoborowego „duchowieństwa”. Prawdziwy kapłan katolicki nigdy nie mówiłby o „rozczarowaniach” w kontekście sprawowania sakramentów, które są źródłem łaski ex opere operato. Już św. Jan Maria Vianney przypominał: „Kapłaństwo to miłość Serca Jezusowego” – nie zaś psychologiczny coaching.
Trzy filary apostazji w „konfesjonale”
„Bp” Nikiel przedstawił trzy cechy „dobrego spowiednika”:
- „Człowiek Kościoła” – w posoborowym żargonie oznacza to ślepe posłuszeństwo antypapieżom i soborowym nowinkom, nie zaś wierność Depositum Fidei. Jak ostrzegał Pius IX w Syllabusie błędów: „Kościół powinien się pogodzić z postępem, liberalizmem i współczesną cywilizacją” (błąd nr 80)
- „Łagodność i uprzejmość” – kryptonim relatywizmu moralnego, gdzie grzech ciężki staje się „słabością”, a metanoia – terapią akceptacji. Tymczasem św. Alfons Liguori nauczał: „Miłosierdzie bez sprawiedliwości to matka rozpusty”
- „Samokształcenie” – nowomowa oznaczająca dostosowywanie się do zmiennych „standardów” neo-kościoła, nie zaś zgłębianie niezmiennej doktryny
Penitencjaria Apostolska: „trybunał” bez władzy kluczy
Szczególnie obrzydliwy jest fragment o odwoływaniu się do Penitencjarii Apostolskiej – struktury pozbawionej ważnej sukcesji apostolskiej. Jakakolwiek „rozgrzeszenia” wydawane przez tę instytucję są nieważne i świętokradcze. Kanon 7 Soboru Laterańskiego IV stwierdza jasno: „Tylko kapłan ważnie wyświęcony może odpuszczać grzechy”. Tymczasem „duchowni” wyświęceni po 1968 r. w wątpliwych rytach nie mają kapłańskiej władzy in persona Christi.
Milczenie o stanie łaski i sądzie ostatecznym
Najcięższym zarzutem wobec całego zdarzenia jest całkowite pominięcie:
- Warunków ważnej spowiedzi św. (contritio, confessio, satisfactio)
- Obowiązku ostrzeżenia penitentów o nieważności posoborowych „sakramentów”
- Grozy sądu szczegółowego i wiecznego potępienia
Jak wykładał św. Robert Bellarmin w De sacramento poenitentiae: „Spowiednik, który nie ostrzega o obiektywnych przeszkodach do rozgrzeszenia, staje się współwinny duszobójstwa”.
Duchowa katastrofa „roku duszpasterskiego”
Plany na „nowy rok duszpasterski” skupione na:
- „Bliskości” – pusty slogan zastępujący głoszenie prawdy
- „Środowiskach zagubionych” – przy braku jasnego wskazania, że zagubienie wynika z odrzucenia Boga
- Absurdalnym postulacie „większej obecności” przy równoczesnym niszczeniu ostatnich oaz katolicyzmu
To klasyczna strategia neo-modernistów: zastąpić metanoia terapią akceptacji, a Krzyż – grupową autoafirmacją. Pius X w Pascendi demaskował: „Moderniści uczynili z religii rodzaj uczucia ślepego, wyłaniającego się z mroków podświadomości” (nr 14).
Finansowanie destrukcji pod płaszczykiem „misji”
Apel o wsparcie portalu eKAI poprzez serwis Patronite ukazuje komercyjny wymiar posoborowej destrukcji. Jak przypomina 1. List do Koryntian: „Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie” (10,8). Prawdziwy apostolat nie potrzebuje crowdfundingu – opiera się na łasce i ofierze.
Na koniec pozostaje najcięższe pytanie: ilu spośród uczestników tej konferencji ma jeszcze ważne święcenia? Ilu zdaje sobie sprawę, że uczestniczy w teatrze sakramentalnym? I ilu pamięta słowa Chrystusa: „Biada tym, którzy gorszą tych małych!” (Mt 18,6).
Za artykułem:
25 listopada 2025 | 16:36Licheń – spotkanie kapłanów diecezji włocławskiej nt. sakramentu pojednania (ekai.pl)
Data artykułu: 25.11.2025







