Portal eKAI (3 grudnia 2025) relacjonuje zawartość najnowszego numeru kwartalnika „Niedziela. Magazyn”, poświęconego rzekomym relikwiom Betlejem, represjom komunistycznym wobec duchowieństwa oraz „kształtowaniu dogmatów marjowych”. Artykuł prezentuje typową dla neokościoła redukcję nadprzyrodzoności do poziomu archeologicznej ciekawostki, historycznego sporu i psychologii społecznej. Milczenie o prawdziwej Ofierze Kalwarii jako jedynym źródła zbawienia demaskuje naturalistyczną agendę całego przedsięwzięcia.
Archeologia wiary czy profanacja sacrum?
„Czy żłóbek i pieluszki, w które owinięty był Jezus, to jedyne relikwie Bożego Narodzenia?”
Już pierwsze pytanie redakcji odsłania materialistyczne podejście do Tajemnicy Wcielenia. W miejsce adoracji Boga-Człowieka proponuje się kult przedmiotów, których autentyczność pozostaje niezweryfikowalna. Jak przypomina Sobór Trydencki (Sesja XXV): „Cześć świętych relikwii ma oparcie w tradycji apostolskiej, lecz tylko wtedy, gdy służy pobożnemu wspomnieniu świętych dla uwielbienia samego Boga”. Tymczasem prezentacja „betlejemskich relikwii” w oderwaniu od doktryny o unicum Ofiary Mszy Świętej sprowadza sacrum do poziomu muzealnego eksponatu.
Komunistyczne prześladowania: półprawdy i przemilczenia
Artykuł porusza temat represji PRL wobec Kościoła, zadając retoryczne pytania:
„Czy wszyscy księża oparli się komunistycznym knowaniom? Czym był w swej istocie ruch księży patriotów?”
Brakuje jednak bezkompromisowego potępienia współpracy z reżimem jako zdrady Chrystusa Króla. Pius XI w Divini Redemptoris (1937) nauczał jednoznacznie: „Komunizm jest z natury swej zły, i nie wolno w żadnej dziedzinie współdziałać z nim w realizacji jego celów”. Tymczasem wzmianka o ks. Franciszku Blachnickim – twórcy modernistycznego ruchu „Oaza” – bez wskazania jego związków z posoborową destrukcją liturgii i doktryny, stanowi grzech zatajenia prawdy.
Dogmaty marjowe w ujęciu neokościelnym
Fragment o „ksztaltowaniu się dogmatów marjowych” przez ks. dr. Mariusza Bakalarza budzi najwyższy alarm doktrynalny. Termin „kształtowanie” sugeruje proces ewolucji dogmatów, co jest jawną herezją potępioną przez św. Piusa X w Lamentabili (propozycja 21). Dogmat o Bożym Macierzyństwie Marji został definitywnie określony na Soborze Efeskim (431), zaś o Niepokalanym Poczęciu – przez Piusa IX w Ineffabilis Deus (1854). Jakakolwiek „ewolucja” w tej materii oznacza negację nieomylności Magisterium.
Archiwa jako narzędzie rewizjonizmu
„Co kryją kościelne archiwa w Polsce? Czy znajdują się tam sensacyjne dokumenty, które mogą zmienić nasze wyobrażenie o przeszłości Polski?”
Te pytania ks. dr. Michała Sołomieniuka z „archidiecezjalnego” archiwum w Gnieźnie odsłaniają modernistyczną obsesję przewartościowania historii Kościoła. Jak przestrzegał Pius VI w konstytucji Auctorem fidei (1794): „Teza jakoby dogmaty miały być dostosowywane do zmieniających się czasów jest potwornym błędem, będącym źródłem bezbożności”. Poszukiwanie „sensacyjnych dokumentów” służy wyłącznie podważaniu autorytetu niezmiennej Tradycji.
Kryzys tożsamości czy apostazja narodowa?
Refleksja prof. Wojciecha Roszkowskiego nad „kryzysem polskości” pomija jądro problemu: odrzucenie społecznego panowania Chrystusa Króla. Gdy Pius XI w Quas Primas (1925) ogłaszał święto Chrystusa Króla, wskazywał: „Pokój narodów nie zajaśnieje, dopóki państwa nie uznają panowania Zbawiciela”. Rozważania o tożsamości pozbawione odniesienia do Regnum Christi są intelektualną igraszką w obliczu eschatologicznej walki.
Agonia chrześcijańskiego Betlejem
Wspomniane w artykule pytanie:
„Czy w miejscu narodzin Chrystusa już niebawem może zabraknąć chrześcijan?”
zasługuje na teologiczną korektę. Problem nie dotyczy geografii, lecz masowej apostazji wywołanej ekumenicznymi zdradami posoborowia. Gdy w 1922 r. Pius XI zatwierdził konstytucje Kustodii Ziemi Świętej, nakazywał franciszkanom: „Bronić katolickości miejsc świętych przed schizmą i herezją”. Dziś „chrześcijanie” betlejemscy to często zwolennicy dialogu z islamem i judaizmem – co stanowi zdradę misji ewangelizacyjnej.
Magazyn jako narzędzie dechrystianizacji
Chlubienie się, że „Niedziela. Magazyn” to „pierwsze czasopismo poświęcone wyłącznie historii Kościoła”, jest przejawem megalomanii właściwej dla struktury pozbawionej sukcesji apostolskiej. Historia Kościoła bez odwołania do jego nadprzyrodzonej misji staje się kroniką ludzkich poczynań. W czasach św. Piusa X pismo „La Croix” zostało potępione przez Święte Oficjum (1910) właśnie za redukcję wiary do spraw społecznych. Tym bardziej należy odrzucić tę próbę zastąpienia historia salutis przez historia hominis.
Podsumowując, prezentowany numer kwartalnika to manifest modernistycznej herezji w wydaniu „polskokatolickim”. Od archeologicznego sentymentalizmu, przez rewizjonizm historyczny, po relatywizację dogmatów – wszystko to służy przygotowaniu gruntu dla całkowitego zerwania z Depositum Fidei. Jak ostrzegał św. Paweł: „Choćbyśmy my albo anioł z nieba głosił wam Ewangelię różną od tej, którą otrzymaliście – niech będzie przeklęty!” (Ga 1,8 Wlg).
Za artykułem:
03 grudnia 2025 | 12:24Kwartalnik historyczny „Niedziela. Magazyn” o „Betlejemskich relikwiach”Czy żłóbek i pieluszki, w które owinięty był Jezus, to jedyne relikwie Bożego Narodzenia? Jaka była ich h… (ekai.pl)
Data artykułu: 03.12.2025








