Rodzina modląca się w tradycyjnej kaplicy rzymskokatolickiej z krzyżem i świecami na ołtarzu.

Materialistyczne uśmiechy w służbie konsumpcjonizmu

Podziel się tym:

Portal Opoka relacjonuje kampanię edukacyjną „Zdrowe nawyki to zdrowe uśmiechy”, gdzie tenisistka Iga Świątek wraz z siostrą „lekarzem dentystą” Agatą Świątek oraz „profesor” Marzeną Dominiak z Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego promują produkty Oral-B. Cała inicjatywa stanowi klasyczny przykład redukcji człowieka do wymiaru czysto biologicznego, gdzie zdrowie jamy ustnej oderwano od kontekstu moralnego i duchowego, na co Pius XI ostrzegał w Quadragesimo anno: „Materializm ekonomiczny prowadzi do zniewolenia ducha przez mamony”.


Naturalistyczna redukcja osoby ludzkiej

Kampania koncentruje się wyłącznie na fizjologicznych aspektach zdrowia, całkowicie pomijając nadprzyrodzony wymiar ludzkiej egzystencji. Tymczasem Sobór Trydencki naucza, że ciało jest świątynią Ducha Świętego (1 Kor 6,19), a troska o nie winna służyć zachowaniu czystości duszy. Portal Opoka bezkrytycznie powiela modernistyczną narrację, gdzie:

„Większości problemów dentystycznych można zapobiec, a nawet je cofnąć, dzięki prawidłowej higienie: zmianie manualnej szczoteczki na elektryczną z okrągłą główką oraz używanie pasty z fluorkiem cyny”

Ta czysto utylitarna perspektywa sprzeciwia się katolickiej nauce o integralnym rozwoju osoby. Św. Tomasz z Akwinu w Summa Theologiae (I-II, q. 4) wskazuje, że żadne dobro materialne nie zaspokoi naturalnego pragnienia szczęścia, które możliwe jest jedynie w Bogu.

Kult celebrytów zamiast cnót chrześcijańskich

Wykorzystanie Igi Świątek jako ambasadorki odsłania współczesny kult sportowców-idoli, sprzeczny z radą ewangeliczną: „Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną” (Wj 20,3). Tenisistka deklaruje:

„W kwestii zdrowia nie chodzę na skróty, dlatego zamieniłam szczoteczkę manualną na elektryczną Oral-B iO”

Ta wypowiedź odsłania typowo modernistyczne przeświadczenie, że technologia zastąpić może moralny wysiłek. Tymczasem Leon XIII w Rerum novarum (1891) przestrzegał przed absolutyzacją postępu technicznego oderwanego od zasad moralnych.

Fałszywy autorytet „profesora” Dominiak

Prezydent PTS głosi naturalistyczne credo:

„Technologia ma znaczenie w praktyce: timer w szczoteczce iO pilnuje pełnych dwóch minut szczotkowania, czujnik nacisku uczy delikatności i skuteczności”

To czysto materialistyczne podejście ignoruje katolicką zasadę podporządkowania nauki wierze, wyrażoną przez Piusa IX w Syllabusie błędów (1864): „Filozofię należy traktować bez uwzględnienia nadprzyrodzonego objawienia” (punkt 14). Tymczasem prawdziwy autorytet w dziedzinie zdrowia pochodzi od tych, którzy podporządkowują praktykę lekarską normom moralnym – czego przykład dali św. Łukasz Ewangelista czy bł. Józef Moscati.

Estetyka ponad świętością

Kampania promuje próżność pod płaszczykiem troski o zdrowie:

Uśmiech przede wszystkim powinien być zdrowy, ale dla wielu to również kwestia estetyki

To jawne przyzwolenie na grzech próżności, który św. Augustyn określał jako „miłość własnej doskonałości” (De civitate Dei, XIV,13). Tymczasem prawdziwy katolik winien naśladować Chrystusa, który „nie miał wdzięku ani blasku, aby na Niego popatrzeć” (Iz 53,2). Pius X w encyklice Pascendi (1907) potępił takie estetyzujące podejście jako przejaw modernizmu.

Pomijanie ubogich i społecznej niesprawiedliwości

Artykuł milczy o tych, których nie stać na drogie szczoteczki Oral-B iO, co stanowi rażące naruszenie katolickiej nauki społecznej. Leon XIII w Rerum novarum podkreślał obowiązek troski o ubogich, zaś św. Wincenty à Paulo uczył, że „miłosierdzie względem biednych jest najpewniejszą drogą do nieba”. Kampania Oral-B jawi się więc jako narzędzie wykluczenia społecznego pod płaszczykiem troski o zdrowie.

Zakłamana statystyka bez moralnego kontekstu

Przytaczane dane Ministerstwa Zdrowia o próchnicy pomijają kluczowe czynniki duchowe:

„odsetek dzieci z próchnicą wzrasta drastycznie z wiekiem (3 lata – 41%, 18 lat – 93%)”

To milczenie o moralnych przyczynach – nadmiernym spożyciu słodyczy (grzech obżarstwa), zaniedbaniu obowiązków rodzicielskich czy braku umartwienia. Św. Alfons Liguori w Teologia moralna (III, 1.2) przypomina, że zaniedbanie higieny może być grzechem zaniedbania przeciwko cnocie umiarkowania.

Materialistyczna duchowość bez krzyża

Cała kampania promuje wizję życia wolnego od cierpienia:

„Oral-B oraz PTS zachęcają do stosowania elektrycznych szczoteczek… które wspierają zdrowie ogólne”

To jawne odrzucenie katolickiej duchowości krzyża, o której św. Paweł pisał: „Dopełniam na moim ciele braki udręk Chrystusa” (Kol 1,24). Ból zęba – jak każde cierpienie – ma wartość zbawczą, gdy jest ofiarowany w intencji nawrócenia grzeszników. Modernistyczna kampania Oral-B odbiera wiernym tę perspektywę.

Korporacyjny Kościół w służbie mammony

Nikolai Holst Hartwig z Procter & Gamble deklaruje:

„Wierzymy, że zdrowe nawyki promowane przez nasze ambasadorki przyczynią się do trwałej poprawy zdrowia jamy ustnej Polaków”

To świecka parodia ewangelicznego posłania, gdzie korporacja zastępuje Kościół, a marketing – ewangelizację. Pius XI w Divini Redemptoris (1937) potępił taki „kult człowieka” oderwanego od Boga. Portal Opoka, powołujący się na „katolickie” wartości, stał się tubą tego bałwochwalczego przesłania.

Materialistyczna kampania Oral-B, promowana przez portal Opoka, jest symptomem głębszego kryzysu wiary. Gdy Kościół powinien głosić Chrystusa Króla (Pius XI, Quas Primas), jego struktury zajmują się reklamą szczoteczek do zębów. Jedynym lekarstwem jest powrót do integralnej wiary katolickiej, gdzie zdrowie ciała służy zbawieniu duszy – a nie odwrotnie.


Za artykułem:
„Zdrowe nawyki to zdrowe uśmiechy” – Iga Świątek w kampanii edukacyjnej Oral-B wspieranej przez PTS
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 03.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.