Grupa kobiet w tradycyjnych strojach katolickich modli się przed rzeźbą Matki Boskiej w ciemnej kościelnej nawie.

Nowy ruch kobiecy w diecezji kieleckiej: synkretyzm pod płaszczykiem pobożności

Podziel się tym:

Portal eKAI (5 grudnia 2025) informuje o zatwierdzeniu przez „biskupa” kieleckiego Jana Piotrowskiego ruchu kobiecego „Serce Kecharitomene”, mającego formować kobiety „w duchu nauczania Kościoła katolickiego do bycia dobrą chrześcijanką oraz odpowiedzialną kobietą, żoną i matką na wzór Maryi”. Wspólnota powstała w Medjugorie w sierpniu 2023 roku, obecnie działa w ponad czterdziestu grupach w Polsce, oferując comiesięczne spotkania z Eucharystią, adoracją, katechezą i warsztatami.


Medjugorie: antyteza katolickiej roztropności

„Wspólnota zawiązała się w Medjugorie 5 sierpnia 2023 roku” – przyznaje artykuł, nie wspominając, że rzekome objawienia w tej miejscowości zostały zdecydowanie odrzucone przez przedsoborowe Magisterium. Już w 1934 roku biskup Mostar-Duvno Ivan Bulic potępił pierwsze fałszywe wizje w Bijakovicići jako „zbiorową histerię”. Pius XII w przemówieniu do prałatów Świętego Oficjum z 1954 roku ostrzegał: „Wielkim niebezpieczeństwem naszych czasów są ruchy pobożnościowe oparte na emocjonalnych uniesieniach, nie poddane dyskrecji władzy kościelnej”. Tymczasem ruch „Serce Kecharitomene” jawnie ignoruje te ostrzeżenia, czyniąc z podejrzanego fenomenu podstawę swojej duchowości.

Ewangelia uczuć zamiast teologii cnót

Proponowana formacja opiera się na „duchowości marjowej połączonej z duchowością pasyjną”, co w praktyce oznacza sentymentalną dewocję pozbawioną intelektualnego fundamentu. Św. Pius X w encyklice Pascendi dominici gregis demaskował takie podejście: „Moderniści, chcąc wprowadzić religię uczucia, niszczą wszelką obiektywną prawdę dogmatyczną”. Ruch koncentruje się na warsztatach i konferencjach – typowych narzędziach psychologizacji wiary, podczas gdy katolicka formacja kobiet zawsze opierała się na:

  • Nauce katechizmu opartej na Rimskim Katechizmie
  • Rozwoju cnót teologalnych (wiara, nadzieja, miłość) i kardynalnych (roztropność, sprawiedliwość, umiarkowanie, męstwo)
  • Praktyce modlitwy liturgicznej (brewiarz, nabożeństwa zatwierdzone przez Stolicę Apostolską)

Tymczasem „Serce Kecharitomene” proponuje hybrydę psychologii i emocjonalnej religijności, co stanowi jawne naruszenie kanonu 589 §1 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku, wymagającego od wszystkich stowarzyszeń kościelnych posiadania zatwierdzonego przez Rzym statutu opartego na sprawdzonych regułach zakonnych.

Kult „kobiecej duchowości” jako substytut prawdziwej pobożności

Artykuł podkreśla, iż ruch „troszczy się o formację kobiet, żon, matek na wzór Marji”, co w kontekście posoborowego feminizmu teologicznego budzi poważne wątpliwości. Pius XI w liście apostolskim Casti connubii nauczał: „Niech niewiasta strzeże się pustej emancypacji, która wywraca porządek Boży! Jej królestwem jest dom rodzinny, gdzie jako żona i matka znajdzie prawdziwą godność”. Tymczasem tworzenie odrębnych „przestrzeni duchowych dla kobiet” prowadzi do niebezpiecznego rozbicia jedności Ciała Mistycznego, naruszając zasadę una fides, una lex, unum baptisma (Ef 4,5).

Legitymizacja poprzez nielegalną władzę

„Błogosławieństwo i zgoda księdza biskupa są widzialnym znakiem naszego trwania we wspólnocie Kościoła” – deklarują uczestniczki ruchu, nie zdając sobie sprawy z kanonicznej nieważności tej aprobaty. Jan XXIII i jego następcy utracili wszelką jurysdykcję na mocy bulli Cum ex apostolatus officio Pawła IV (1559), która stanowi: „Wyniesienie na Stolicę Piotrową heretyka jest nieważne ipso facto, nawet jeśli nastąpiło za jednomyślną zgodą kardynałów”. „Biskup” Piotrowski, wyświęcony w 2006 roku, otrzymał święcenia w wadliwym rycie posoborowym, co czyni go zwykłym świeckim w świetle dekretu Świętego Oficjum z 1947 roku (Sacramentum ordinis). Jego „zatwierdzenie” nie ma więc żadnej mocy prawnej w Kościele katolickim.

Marianizm bez doktryny

Nawiązanie do łacińskiego terminu kecharitomene („pełna łaski”) służy jako zasłona dymna dla teologicznej pustki. Św. Robert Bellarmin w De controversiis wyjaśniał: „Kult Marji musi zawsze pozostawać podporządkowany kultowi Chrystusa – wszelkie odstępstwo od tej zasady prowadzi do bałwochwalstwa”. Tymczasem ruch całkowicie pomija kluczowe elementy prawdziwej pobożności marjowej:

  • Więź z prawowitą hierarchią kościelną (niezależną od posoborowych uzurpatorów)
  • Nabożeństwo pierwszych sobót miesiąca zatwierdzone przez Piusa X
  • Cześć dla Niepokalanego Serca Marji jako antidotum na błędy modernizmu

Zamiast tego mamy do czynienia z kolejną pseudoduchową strukturą, która – jak ostrzegał św. Pius X – „pod płaszczykiem pobożności szerzy zarazę indyferentyzmu” (encyklika Pascendi).

Brak także ostrzeżenia, że uczestnictwo w „Eucharystiach” sprawowanych przez kapłanów niewłaściwie wyświęconych (nowy ryt święceń z 1968 roku) stanowi poważne niebezpieczeństwo duchowe. Kanon 731 §2 Kodeksu z 1917 roku wyraźnie zakazuje przyjmowania sakramentów od duchownych podejrzanych o herezję lub działających poza jednością z prawowitym papieżem.

Tym samym „Serce Kecharitomene” okazuje się kolejnym posoborowym tworem łączącym modernistyczną duchowość z nielegalnymi strukturami pseudo-kościelnymi. Jak pisał św. Alfons Liguori w Chwale Marji: „Prawdziwa pobożność nie potrzebuje nowinek – wystarczy jej wieczna prawda Krzyża i Niepokalanego Poczęcia”.


Za artykułem:
05 grudnia 2025 | 15:11Bp Piotrowski zatwierdził w diecezji ruch kobiecy Serce Kecharitomene
  (ekai.pl)
Data artykułu: 05.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.