Portal eKAI (5 grudnia 2025) relacjonuje przemówienie uzurpatora Leona XIV do uczestników konferencji poświęconej sztucznej inteligencji, zorganizowanej przez Fundację Centesimus Annus Pro Pontifice i Strategiczne Przymierze Katolickich Uniwersytetów Badawczych. Antypapież podkreślił „głębokie zmiany w społeczeństwie” wywołane przez AI, koncentrując się na zagrożeniach dla „krytycznego myślenia, rozeznania, uczenia się i relacji międzyludzkich”. Za pilne zadanie uznał zapewnienie, by rozwój technologii służył „dobru wspólnemu, a nie jedynie gromadzeniu bogactw i władzy w rękach nielicznych”, co – według niego – wymaga postawienia pytania o „bycie człowiekiem w tym momencie historii”. Leon XIV stwierdził, że ludzka godność polega na „zdolności do refleksji, swobodnego wyboru, bezwarunkowej miłości i nawiązywania autentycznych relacji z innymi”, wyrażając obawy, że AI może ograniczyć „otwartość człowieka na prawdę i piękno oraz zdolność do zachwytu i kontemplacji”. Wezwał do „nauczenia młodych ludzi korzystania z tych narzędzi przy użyciu własnej inteligencji” oraz „przywrócenia i wzmocnienia ich zaufania do ludzkiej zdolności kierowania rozwojem tych technologii”. Ten jawnie naturalistyczny manifest stanowi kolejny dowód całkowitego zerwania posoborowej sekty z nadprzyrodzonym porządkiem łaski.
Milczenie o porządku nadprzyrodzonym: apostazja w działaniu
Najcięższym oskarżeniem wobec przemówienia uzurpatora jest całkowite przemilczenie nadprzyrodzonego celu człowieka i konieczności podporządkowania wszelkich ludzkich działań chwale Bożej. Gdy Pius XI w encyklice Quas primas nauczał, że „pokój dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”, współczesni fałszywi pasterze redukują misję Kościoła do świeckiego doradztwa w sprawach technokratycznych. W miejsce wezwania do poddania narodów pod berło Chrystusa Króla, mamy tu jałowe rozważania o „zrównoważonym rozwoju” i „autentycznych relacjach” – pustych frazesach pozbawionych teologicznej treści.
„Nasza godność […] polega na zdolności do refleksji, swobodnego wyboru, bezwarunkowej miłości i nawiązywania autentycznych relacji z innymi.”
To zdanie jest kwintesencją heretyckiej antropologii, która pomija najistotniejszy wymiar człowieczeństwa: imago Dei i powołanie do życia wiecznego. Jak zauważył św. Pius X w Lamentabili sane exitu, moderniści głoszą, że „objawienie było tylko uświadomieniem sobie przez człowieka swego stosunku do Boga” (propozycja 20 potępiona przez Święte Oficjum). Cała „filozofia” Leona XIV sprowadza się do tego właśnie błędu: traktowania wiary jako produktu ludzkiej autokreacji, a nie przyjęcia Objawienia.
Naturalistyczna redukcja człowieka: odrzucenie duszy nieśmiertelnej
Gdy antypapież mówi o konieczności ochrony tego, co „charakteryzuje osobę ludzką”, całkowicie pomija jej istotowy składnik – duszę nieśmiertelną stworzoną do poznania Boga. W myśl Syllabusu Piusa IX (propozycja 58 potępiona) sekta posoborowa głosi, że „prawda zmienia się wraz z człowiekiem”, co prowadzi do relatywizacji samej natury ludzkiej. W miejsce klasycznej definicji osoby Boecjusza (naturae rationalis individua substantia) otrzymujemy mglisty zbiór cech psychospołecznych, które można dowolnie modelować za pomocą technologicznych interwencji.
„Szczególną uwagę trzeba poświęcić ludziom młodym, aby zadbać o ich wolność i życie wewnętrzne, dojrzałość i odpowiedzialność.”
To zdanie ukazuje hipokryzję struktury antykościelnej, która przez dekady niszczyła życie wewnętrzne wiernych poprzez:
- Zastąpienie modlitwy wspólnotową rozrywką
- Opróżnienie katechizacji z doktryny na rzecz „wartości”
- Demontż sakramentalnej dyscypliny, prowadzący do utraty łaski uświęcającej
Jak można „zadbać o życie wewnętrzne”, gdy się toleruje i promuje praktyki prowadzące do świętokradztwa w pseudo-Eucharystii?
Fałszywy ekumenizm w zarządzaniu technologią
Współorganizator konferencji – Fundacja Centesimus Annus Pro Pontifice – nosi imię encykliki Jana Pawła II, która w punkcie 34 głosiła: „Kościół uznaje pozytywną wartość rynku i przedsiębiorstwa”, co stanowi jawny kompromis z kapitalistycznym materializmem. Tymczasem Leon XIII w Rerum novarum przestrzegał przed absolutyzacją własności prywatnej, przypominając, że „człowiek nie powinien uważać rzeczy zewnętrznych za wyłącznie swoje, ale za wspólne w tym znaczeniu, by nie tylko jemu, lecz i innym przynosiły pożytek” (RN 22). Współpraca z liberalnymi think tankami w sprawach tak fundamentalnych jak kształt cywilizacji to zdrada katolickiej zasady non nova sed nove – nie nowe rzeczy, lecz w nowy sposób zachowywać depozyt wiary.
Modernistyczna retoryka jako narzędzie dezintegracji
Język przemówienia jest przesycony typowo posoborowymi pustosłowiami:
- „zrównoważony rozwój” – hasło ONZ-owskiej Agendy 2030
- „dobro wspólne” oderwane od nadprzyrodzonego celu człowieka
- „autentyczne relacje” jako substytut miłości bliźniego w Chrystusie
Brak jakichkolwiek konkretów dotyczących:
- Obowiązku podporządkowania AI prawu Bożemu
- Konieczności zwalczania AI służącej grzechowi (np. deep fake’ów pornograficznych)
- Zakazu transhumanistycznego „ulepszania” człowieka wbrew naturze
Taka ucieczka w ogólniki jest charakterystyczna dla modernizmu potępionego w dekrecie Lamentabili, który w punkcie 58 głosił, że „prawda zmienia się wraz z człowiekiem”.
Podsumowanie: kontynuacja soborowej apostazji
Stanowisko Leona XIV to logiczna kontynuacja błędów Vaticanum II:
- Antropocentryzm (Gaudium et spes 12)
- Relatywizacja prawdy (Dignitatis humanae 2)
- Fałszywa koncepcja autonomii rzeczy doczesnych (GS 36)
Zamiast wezwać narody do uznania Królestwa Chrystusa – jedynego źródła prawdziwego pokoju – uzurpator proponuje humanistyczną utopię współpracy z technokratami. Tymczasem Quas primas Piusa XI stanowi nieomylny drogowskaz: „Państwa nie mogą odmawiać publicznej czci i posłuszeństwa królującemu Chrystusowi, lecz niech ten obowiązek spełnią sami i wraz z ludem swoim, jeżeli pragną powagę swą nienaruszoną utrzymać”. Dopóki struktury posoborowe będą negować tę zasadę, ich „nauczanie” pozostanie jedynie szatańskim parodią autentycznego Magisterium.
Za artykułem:
Papież: AI już wpływa na młodych, potrzeba pilnych działań (ekai.pl)
Data artykułu: 05.12.2025








