Portal eKAI relacjonuje uroczystości odpustowe w kaliskiej katedrze, gdzie struktury posoborowe wykorzystały postać św. Mikołaja do propagowania modernistycznych idei. W wydarzeniu uczestniczyli „abp” Stanisław Gądecki oraz „bp” Damian Bryl, którzy przedstawili zdeformowany obraz świętego biskupa jako patrona ekumenicznego dialogu zamiast nieugiętego obrońcy wiary katolickiej.
Naturalistyczne zniekształcenie świętości
W homilii „abp” Gądecki zredukował postać św. Mikołaja do społecznego działacza: „Po śmierci rodziców podczas epidemii Mikołaj odziedziczył bowiem znaczny majątek, który pozwolił mu pomagać biednym i chorym”. Pominięto całkowicie jego heroiczną walkę z arianizmem na Soborze Nicejskim i niezłomną obronę Bóstwa Chrystusa. Jak nauczał Pius XI w Quas Primas: „Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi – czy to katolików, czy niekatolików, wierzących czy niewierzących”, co podkreśla obowiązek poddania się władzy Chrystusa Króla, a nie redukcję świętych do roli filantropów.
„W tradycji wschodniej św. Mikołaj jest raczej specjalistą od akcji ratunkowych niż miłym staruszkiem z dużym brzuchem”
Ten opis stanowi jawną deformację katolickiej hagiografii. Św. Mikołaj w ikonografii wschodniej nosi przecież szaty biskupie, błogosławi prawą ręką i trzyma Ewangelię – atrybuty władzy doktrynalnej. Przedstawienie go jako „specjalisty od akcji ratunkowych” to próba zastąpienia nadprzyrodzonej misji Kościoła naturalistycznym aktywizmem.
Ekumeniczna zdrada depozytu wiary
Najcięższym przestępstwem teologicznym okazało się wykorzystanie postaci św. Mikołaja do promowania herezji ekumenizmu:
„Wierzymy, że pojednanie Wschodu z Zachodem ma w osobie św. Mikołaja wielkiego orędownika”
To jawne pogwałcenie nauki Papieża Pius IX zawartej w Syllabusie błędów, który potępia twierdzenie, że „protestantyzm jest tylko inną formą tej samej prawdziwej religii chrześcijańskiej” (pkt 18). Św. Mikołaj jako uczestnik Soboru Nicejskiego zwalczał właśnie błędy, które dziś „kościół” posoborowy uznaje za „pobożne przekonania” wschodnich schizmatyków.
„Abp” Gądecki powołał się przy tym na autorytet antypapieży:
- „Papież Jan XXIII stwierdził, że podział z 1054 r. był wynikiem działań obu stron” – co jest zaprzeczeniem nauczania św. Piusa X o wyłącznej winie schizmatyków
- „Papież Franciszek nazwał Bari stolicą jedności Kościoła” – podczas gdy prawdziwy Kościół nie potrzebuje „stolic jedności”, będąc sam w sobie niepodzielny
Relikwie jako fetysz dialogu
Szczególnie oburzające było wykorzystanie relikwii św. Mikołaja do celów ekumenicznego spektaklu. Patriarcha Bartłomiej I miał stwierdzić, że relikwie są przechowywane w Bari, by służyć „dialogowi”. Tymczasem Dekret Świętego Oficjum z 1949 r. De cultu reliquiarum wyraźnie zabrania wystawiania relikwii na widok publiczny bez celów kultowych, potępiając ich instrumentalne traktowanie.
Wspomniana w artykule „naukowa ekspertyza” szczątków św. Mikołaja (rekonstrukcja antropologiczna) to przejaw protestanckiego podejścia do relikwii, gdzie materialna autentyczność zastępuje wiarę w świętych obcowanie. Jak nauczał Benedykt XIV w dziele De servorum Dei beatificatione, autentyczność relikwii potwierdza się przez tradycję i cuda, nie zaś przez analizy laboratoryjne.
Synkretyzm liturgiczny i profanacja
Opis uroczystości ujawnia całkowite zerwanie z katolicką pobożnością:
- Odmówienie litanii w obecności schizmatyckich „relikwii” (prawdopodobnie niezweryfikowanych)
- Błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem udzielone przez nieważnie wyświęconych „biskupów”
- Finisaż w postaci przebranego aktora rozdającego słodycze – co stanowi profanację postaci biskupa-męczennika
Jak ostrzegał św. Pius X w Lamentabili sane: „Wiara jako przyzwolenie umysłu opiera się ostatecznie na sumie prawdopodobieństw” (pkt 25), co demaskuje subiektywizm całej tej inscenizacji. Prawdziwy kult św. Mikołaja wyraża się przez naśladowanie jego wierności dogmatom, nie zaś przez ekumeniczne kompromisy.
Zdrada społecznego królestwa Chrystusa
Wspomniane w artykule cytaty z przemówień Bergoglio i innych antypapieży o „ubóstwie” to klasyczny przykład posoborowej redukcji Ewangelii do socjologii. Tymczasem Pius XI w Quas Primas nauczał: „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto z praw i z państw, stało się, iż zburzone zostały fundamenty pod tąż władzą”. Prawdziwe miłosierdzie polega na doprowadzeniu dusz do zbawienia, nie zaś na walce z materialnym ubóstwem.
Kaliska „uroczystość” stanowi modelowy przykład apostazji posoborowego establishmentu: święci zostali zredukowani do maskotek ekumenicznego dialogu, kult przemieniony w festyn, a doktryna zastąpiona socjalną retoryką. Jak prorokował św. Pius X: „Moderniści są najgroźniejszymi wrogami Kościoła” – dziś widzimy, jak zajmują jego świątynie, by głosić antychrystusowe nauki.
Za artykułem:
07 grudnia 2025 | 14:50Kalisz: odpust ku czci św. Mikołaja – patrona katedry (ekai.pl)
Data artykułu: 07.12.2025








